Medis vs Egen

OK, hon är ju inte min egen men nu säger jag ändå 'min häst' och inte 'min medis'.



Nu efter en tid med hel häst känns det.. rätt. Det blev en tokig start men det gjorde också att jag kom in i fodervärdsskapet snabbare tror jag.
 
Egen häst - fördelar
  • Man får bestämma allt. :D Nu har jag ju visserligen haft relativt fria tyglar som medis men nu är det mer kontroll över hela hästens ridplan (eh ja, när hon är igång sen iaf), ska man byta täcke/schabrak, köpa saker man vill ha osv. Jag älskar allt sånt.  
  • Man får alltid åka till stallet. :D Även på medisens dag, om man vill. OK, Johanna hade nog inte sagt "eh vad gör du här" om jag dykt upp nån annan dag som medis :) men vad ska man göra då liksom. Nu är det helt och fullt berättigat. Ens andra hem på riktigt.
  • Det är en helt annan sak att vara där så ofta och bara ett par dar. Honey har givetvis ett mycket starkare band med Johanna än med mig, jag hoppas mitt & Honeys band blir ännu starkare nu. :) Än så länge är det kanske inte jättemycket skillnad men jag får flipp och saknar ihjäl mig när jag inte är där, haha. Det är nyttigt för mig att ha medryttare så jag gör nåt annat nån gång.
 
Egen häst - nackdelar
  • Man måste bestämma allt. Haha. Visst kan man rådslå men till slut är det ens eget beslut. Jag har dock vart chef två år så jag är hyfsat OK med ansvarsrollen ändå. Och efter allt som hände så fick jag ändå veta att jag klarar sånt, även om jag hanterade mig själv dåligt under tiden. Men man lär sig av allt.
  • Dyrare, självklart. Dra ner på allt annat kul som resor, konserter, konvent..
  • Man måste alltid åka till stallet. Hell or high water. Svårare att sjukskriva sig som ägare, resa bort, mm. Som tur är hjälps vi åt bra i stallet, så än har det inte blivit nåt problem men jag kommer dra ner på resandet. Snarare är jag rädd för att det ska bli tåg/bussproblem i vinter innan jag hinner få bil.
  • Mindre egen tid till gym bio etc
 
Medryttarhäst - fördelar
  • Slipper ansvaret om nåt jobbigt beslut måste tas (& betala veträkning)
  • Man kommer till stallet, rider och åker hem bara några dagar i veckan, man har både häst och egen tid.
  • Billigare, självklart.
  • Går nåt sönder/tar slut är det bara knappa iväg mess till ägaren som får öppna plånboken. :)
  • Enklare att "sjukskriva" sig och enklare om man ska resa bort
 
Medryttarhäst - nackdelar
  • Man har inte lika mycket att säga till om (beror dock på förhållandet ägare/medis), rörande allt. Även i stallet. Beror på stall men oftast är det så även i stall med bra stämning. Förr eller senare kommer nån och säger "bara hästägarna.."
  • Man får sällan all allmän information (beror dock på förhållandet ägare/medis) i stallet då sånt oftast hålls mellan hästägarna utan får stå med andrahandsinfo
  • Man är inte i stallet jämt utan får hålla sig till sin dag/dagar och iom det är det svårare att få ett lika bra band med hästen eller tar iaf längre tid att bygga upp. Går såklart inte att styra över hästens utveckling utan man gör det lilla man kan.
  • Vissa ägare kanske bara vill att man t ex rider dressyr för att de hoppar eller bara rider ut för att de jobbrider. Har lyckligtvis aldrig haft en sån ägare utan har alltid fått bestämma helt själv vad jag ska göra. Enda kravet jag nånsin haft på mig som medis är att hästen ska ridas på min dag dvs jag kan inte hoppa bara för att jag inte orkar. Bortsett från om hästen är dålig då såklart el om jag är sjuk osv.
  • Det är inte ens egen häst - men får inte göra helt som man vill :)

Båda har definitivt sina för- & nackdelar. Jag har vart Medis & sagt "aldrig egen" och nu har jag svårt att se mig nånsin bli Medis igen, annat än om Ekonomin inte längre tillät. Jag tror det beror helt på var man är i livet. Och det kan ju svänga om flera gånger om.