Lååång lista från Ponnysanning


 

 

 

Vad heter hästen? 

Honey Bird Twitter

 

Tycker du att den ska heta något annat? 

Nej, jag tycker väldigt mycket om hennes namn. Alla hennes syskon på mödernet (Little Bird) har liknande namn. Förutom Honey är min favorit storasyster Lovebird Twitter.

 

Vad kallar du hästen?

Honey, gumman, skrutt, skruttan, bruttan, baby, darling, tjejen, filifjonkan, snorkfröken, fnorkfröken..

 

Hur gammal är den?

Hon fyller 14.

 

Vilket år/månad/dag föddes den?

22 april 2001.

 

Vilken färg har den?

Brun med svart man & svans

 

Har den några tecken?

Skjuten stjärn, nosstrimma med snopp. På höger bak har hon enligt travsport.se en vit fläck i kronranden och vit ytterballe. På vänster bak har hon vit kota med svarta fläckar i kronranden.

 

Hur hög i mankhöjden?

Ca 153 står det i mitt fodervärdsavtal.

 

Är det ett sto/valack/hingst?

Sto

 

Har du tävlat den i hoppning?

Nej (hade tänkt på Riks förra året men det blev inte av)

 

Har du tävlat den i dressyr?

Nej (hade tänkt på Riks förra året men det blev inte av)

 

Är den tävlad fälttävlan?

Nej

 

Är den tävlad i trav?

Ja, 7 ggr.

 

Är den tävlad i galopp?

Nej

 

Är den tävlad i något annat?

Hon är tränad för distans men jag är osäker på om de tävlade nån gång.

 

Har den tävlat in några pengar? Hur mycket?

5000 kronor på travet, hennes enda prispengar.

 

Har hästen championatspoäng?

Nej


Hur högt har du hoppat med den?

Kanske 50-70cm? Det var nog typ i början nånstans, sen har vi bara skuttat över 20cm typ. Vill mer dock, kanske till våren?

 

Är hästen bra på dressyr?

Hon har absolut potential!

 

Hur är den i skritten?

Hur är den i traven?

Jag tycker hon har bra skritt och trav.

 

Hur är den i galoppen?

Vänster är jättefin, höger not so much. Det ska vi jobba på..

 

Kan den skänkelvikningar?

Ja, men vi har inte jobbat så mycket på dom.

 

Kan den öppna/sluta?

Ja

 

Kan den galoppombyten?

Nej

 

Är hästen pigg?

Ja

 

Är hästen trög?

Det händer men det är inte vanligt.

 

Är hästen stark?

Nej. Hon kan bli lite tung i handen när hon inte är i form.

 

Är hästen het?

Nej, bara pigg. 

 

Bockar den? 

Nej.

 

Stegrar den?

Nej.

 

Sparkar den bakut?

Ofta. När hon är glad, när hon är sur, i hagen och mot andra hästar om man rider ibland. Det är hennes utloppsgrej oavsett känsla, hon är lätt i baken.

 

Skenar den ofta med dig/andra?

Hon har aldrig skenat med mig och mig veterligen inte med nån annan heller.


Är den tittig?

Ja, lite. Jag tycker det blivit lite bättre men hon hoppar till då & då när hon ser nåt hon anser är konstigt.

 

Har du badat tillsammans med den?

Ja, flera gånger. För några somrar sen gick hon knappt ner med en hov i vattnet, nu älskar hon att bada.

 

Har ni galopperat på en äng tillsammans?

Ja, det älskar hon.

 

Har den bra hoppteknik?

Ingen aning.

 

Hur högt brukar du hoppa med den? 

Har nog hoppat henne max 5 ggr och då bara ett eller två hopp per gång. Skulle vilja börja hoppa mer dock. Men vi börjar lågt.. :)

 

Hur är den när den rids ut? Tycker den att det är kul? 

Oftast pigg & glad. Hon gillar att rida ut och det är oftast inte så stor skillnad på var man rider. Hon gillar dock inte att gå i lera eller vatten.

 

Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut?

Lite trögare men bara man kan motivera henne brukar det gå bra!

 

Står hästen i box?

Ja, förutom Jun-Aug då de går på bete dygne runt.

 

Går hästen på lösdrift?

Nej

 

Hur mycket och vad äter hästen?

0,5 kg Primero Total

0,5 kg Lusern (strå)

1 dl mineraler

1 msk munkpeppar (mer vid brunst)

+ hösilage

Delat på morgon & kväll


Går den i hagen varje dag?

Ja

 

I en stor eller liten hage?

Stor & kuperad. Finns större men den är stor, vågar inte gissa exakt hur för jag är så dålig på sånt där.

 

Hur länge går den ute per dag? 

De ska gå ut kl 8 varje dag och sen kommer hon in nånstans 19-20 (dock oftast för ridning då så hon gå väl vanligtvis in i boxen vid 20 på en vanlig riddag).

 

Gillar den att vara ute i hagen?

Ja

 

Har den vindskydd i hagen?

Träd & buskar, de har ett litet område som har träd runt om men de är inte jätteofta där. De har en lada mitt i hagen men jag vet inte hur mycket vindskydd det är. 

 

Hur ofta rids hästen?

Nu när vi kan köra igång helt är mitt mål att hon ska gå 7 dagar i veckan, en dag kommer vara vikt åt en lugnare dag då hon kan få vila eller att jag bara skrittar. Men sen händer ju alltid saker.

 

Är det en svår eller lättriden häst?

Lättriden. Alla kan rida henne, hon är väldigt snäll med nybörjare och brukar gå försiktigt med barn. Hon är väldigt tydlig i sin kommunikation om hon är nöjd eller inte.

 

Vem äger hästen?

Johanna.

 

Är hästen snäll i stallet?

Ja, väldigt. Hon kan vara surig när man borstar under mage & ljuver, samt när man spänner sadelgjorden men annars är hon väldigt snäll. 

 

Kan hästen stå lös i stallet?

Ja, hon är oftast lös. Sitter hon fast är det ifall hon är på surigt humör, då brukar hon vara lite mindre lydig. 

 

Måste hästen vara uppbunden?

Väldigt sällan.

 

Är hästen lättlastad?

Ja

 

Är den snäll att klippa?

Ingen aning. Kan tänka mig att hon skulle vara lite misstänksam för hon gillar inte ljudet av sprayflaskor, så jag kan tänka mig att det skulle vara samma med klippning. 

 

Vad har den för sadel/sadlar?

En gammal Stübben allround med träbom. Förr hade vi en Westernsadel men den passade inte så den är såld. Och Ride On-barbackapadden från Barefoot.

 

Vad har den för benskydd/benlindor just nu?

Ett par Whitakerdamasker som egentligen är liiite för stora, men de funkar om man sätter på dom på rätt sätt. Röda & blå strykkappor, just nu har vi de blå eftersom ländtäcket är blått så det ska matcha. I julas när jag hade julländtäcket använde jag de röda. Vi har även blå och svarta kotskydd och jag har köpt en del benlindor. Egentligen behöver hon inga skydd alls, benlindorna är mest för fint/matchande och benskydden främst för när man rider off road, för extra säkerhet. JW-damaskerna köpte jag som skydd för bensåret när vi började rida efter det.

 

Vad har den för bett just nu?

Inga, hon rids enbart på hackamore, sidepull & repgrimma just nu. Kanske börjar pröva med bett igen men jag orkar inte riktigt just nu.

 

Vad har den för täcken just nu?

Rambo Vari-Layer 80-250 gram ute, fleecetäcke inne.

 

Tror du att hästen gillar dig?

Det går i perioder haha. Men jo det tror jag hon gör, oftast. ;)

 

Gillar du hästen?

Älskar henne.

 

Nämn en sak som är – med hästen:

Väldigt känslig för yttre påverkan av kyla, väderomslag, lera etc, som kan leda till att hon får låsningar i rumpan, ont i ryggen & mugg

 

Nämn en sak som är + med hästen:

Hon har en otrolig personlighet (som alla tyvärr inte får se).

 

Har ni många minnen tillsammans?

Ja, många.

 

Har du någon gång sagt jag älskar dig till hästen?

Nästan varje dag.