TR-ändringar

Det slog mig att jag inte kollat 2015 års TR. Inte för att jag tror det blir tävlan för oss i år men det är viktigt att hålla sig a jour tycker jag. Jag pratar alltså inte om Svenska Ridsportförbundets sjuka TR som jag inte ens orkar gå in på (men yay för att de förtydligat att man får hoppa i repgrimma & rida i vilket bett man vill i höga klasser). Utan jag pratar förstås om min klubbs TR, Svenska Ridtravarförbundet. Har såklart skett ännu mer tillägg (i t ex Distans & Trab är det numer tillåtet med Westernutrustning), men detta var de jag tyckte var bra eller intressantast/mest relevanta för mig 
 
 
 
 
TR1 (allmänna): 
 
1.1.2.5.
De tävlingsgrenar som anordnas inom förbundet är dressyr, hoppning, utställning, trab, tömkörning, distansritt och löshoppningsbedömning.
Nyheten är alltså distans! Spännande!
 
1.1.14
Vid längre meetings får hästen ledas i grimma och kedjegrimskaft där kedjan skall ligga an mot hästens huvud med nummerlapp väl synligt. Detta gäller ej i anslutning till tävlingsbanan eller lastning, då gäller träns/sidepull på hästen.
- Heja! Det som är bra med våra TR är att de i grund och botten vilar på samma standard men är mycket mer vettiga. Man får t ex tävla i hack i dressyr i de lägsta klasserna. Kan tycka att kedjan här är lite onödig men jaja. Det är ett steg i rätt riktning, och vi har många unga medlemmar. Önskade bara att repgrimma stod med här men nåt kommande år kanske?
 
1.1.5.1
Nytt skrittprogram (E:1)! Kul för oss som är på babynivå!
 
1.1.5.4 + 1.1.5.5
Nya åldersklasser för hästarna i utställning & löshoppning, nu är det fyra klasser; 4-8 år, 9-13 år, 14-19 år och 20+ veteran. Verkar rimligt.
 
1.1.17
Vid hantering av häst (ej uppvisning) är klädsel valfri men skor som täcker hela foten ska användas. Hjälm bör användas. Tävlingsledningen äger rätt att göra avsteg från dessa regler om de bedömmer det nödvändigt. Exempelvis kortärmat som täcker axlarna under varma dagar.
 
1.2.4 
Back on Track-produkter är tillåtna under tävling.
 
 
TR2 (dressyr): Inga ändringar
TR3 (hoppning): Massa små tekniska ändringar men är inte riktigt på nivå att avgöra bra eller inte men det är sällan våra TR-ändringar är av ondo :)
TR4 (trab): Mest smådetaljer ändrade/uppdaterade, ingen nämnvärt men allt lät vettigt
TR5 (övriga tävlingsformer):  Mest smådetaljer ändrade/uppdaterade, ingen nämnvärt men allt lät vettigt
 
Blir alltid så tävlingssugen när jag läser TR.. ååå..