Sommar sommar sommar

Nu står hästarna vid Anders & Helenas torp, Anders lade upp denna mysiga bild från i morse där 7 av 9 hästar låg och morgonsov. :) Honey är den längst till höger som ligger helt utslagen. Haha åh söta djuren :) Just nu har jag ryktpåse, grimma, sidepullet & tömkörningsgjorden vid torpet, planen är att jag idag ska ta dit ridkläder, hjälm, tyglar & barbackapadden (vi har så vi kan låsa in saker vid denna hage, som ligger en bra bit från stallet). Har en tunna jag skulle behöva få ut också med lite mat, regntäcket, benskydd, flugmössan osv men får se om jag får med det idag eller ej, måste få hjälp av nån med bil då.


Från vänster till höger: Pålle, Foxen, Carltex, Grann, Camitza & Moltas (skymd) ståendes, Pilen, Sudden & Honey.
 

Än har det inte vart för mycket flugor i ögonen så hon behövt flugmössa och ju längre desto bättre! Hon har faktiskt inte vart så rinnig i ögonen heller, bara nån dag här och där. En dag när jag kom knep hon med det ögat som vart friskt hela tiden och då fick jag lite hjärtklappning, men det var inget. Puuh! När hon vart rinnig har jag smort med ringblommesalvan under ögonen och det verkar faktiskt funka riktigt bra. Dock har vi som sagt inte så mycket flugor än så jag vet inte hur effektivt det är när det är mycket, men min plan är att köra det så länge som det går, och mössa först när det behövs. Angående manen ser den lite tveksam ut vid manken men det verkar som att hon slutat klia sig hysteriskt i den. Hade jag tagit henne hade jag nog stubbat henne helt till hösten men eftersom det inte blir så investerar jag inte mer i den än att försöka få henne att inte klia sönder den.


 

Det hjälper säkert att hon gå utan täcke nu, men jag tror inte riktigt att det vart boven heller. Det kan ju vara en slump, men några veckor innan betet läste jag i en Facebookgrupp att kliande i man kan bero på zinkbrist. Då ökade jag på mineralerna från 1dl till 1,5 per dag och jag vet inte om det var en slump eller om det hjälpte men sen har hon inte kliat så hysteriskt där. Jag kommer inte göra så mycket alls med manen, förhoppningsvis börjar den växa nu när hon inte kliar i den men jag ska fortsätta ge mineraler resten av sommaren – eller så länge de räcker. Får se om jag köper nån mindre 8kg hink eller nåt, räknar jag rätt ska en sån räcka i 2 månader så det skulle vara om jag köpte nån sån hink i Juli.. Mm ja vi får se. Lite anti att köpa foder nu eftersom jag inte kommer ha kvar det sen. Kanske nån som vill dela, får se.

 

Gjorde ju egen Stroppy Mare som gick bra när de gick inne  + första dagarna på bete men sen började hon blårata det, så jag gick tillbaka till att bara ge munkpeppar. I Tegeltorpshagen fick hon det med lusernen som var kvar och då åt hon allt. Jag har en Primerosäck på 15kg i fodertunnan som jag tänkte ge med nu, och så har jag även med en burk munkpeppar och en med mineraler, som hon ska få efter ridning (ej tömkörning). Mest vill jag ha den i Augusti då pälssättningen börjar sätta igång, så jag ska försöka snåla lite med den nu i början av sommaren och kommer nog mest slänga i lite för att ha nåt att äta med munkpepparn & mineralerna. Ja vi får se. Har som sagt även lite lusern kvar så tar Primeron slut har jag det med men det är bökigare att dra runt. 

 

Annars är det väldigt lugnt i hagen hormonmässigt, nån liten brunstrepa när Carltex kom men den försvann lika fort och de som vart intresserade tidigare har inte vart det längre så förhoppningsvis blir det inget mer sånt nu. Men jag har munkpeppar att ge så why not liksom, dumt att inte ge om jag ändå har. Få se vad jag gör med Stroppy Maren, men jag tänker att blir den inte använd så kan Annelie få den till Camitza sen (om Johanna inte vill ha den). Men allmänt känns hon inte lika vårbrunstig nu så det behövs nog inte heller just nu. Honey fick helvila igår då varken jag eller Johanna tog oss ut, så det blir ridning iallafall idag & imorgon. Ridit en vecka nu med en eller två dagars mellanrum och det är väldigt tydligt att benet mår bäst av ridning, så kanske blir det ridning på heltid nu. Det beror helt enkelt på min ändalykt haha. Fick såna grymme ridsår av en ynka halvtimme i sadeln i måndags alltså. Nu blir det nog padden mest tills vi kan trava (orkar inte ta ut sadeln för skitt) så då borde det gå bättre, sen får jag ta på fårskinnet när det är sadeldags. Haha, alltså.. Idag tänkte jag rida runt Sättra och sen asfalten hem, har inte fått rida där på eeevigheter pga alla skador så är superpepp på det!