Örtmix

Puuuh vilken seg vecka det vart! Håller tummarna för en bättre dag idag. Måste hem mellan jobb & stall sen för att hämta sakerna jag köpt + min egen Stroppy Mare-mix jag gjort. 

Jag hade räknat ut att det blev billigare att mixa egen men jag räknade nog fel på något för jag fick ihop små påsar till 24 dagar när jag tänkt en månad, och alla ingredienser räckte inte till alla saker hela vägen, så i slutändan kanske det blev lite dyrare ändå.. Jaja! Det var ganska kul iallafall, men blir det en nästa gång köper jag nog Dodson & Horrells då. 

Jag fick över munkpeppar och kamomill så jag tänkte att jag skulle ge det i morgon/kvälls-hinkarna nu tills det är slut, och sen börja på påsarna jag gjort. Först de som inte har alla ingredienser och sen öka. Tanken var att de skulle räcka Juni ut men det kommer de inte göra ens om jag kan vänta med att ge dom till 1 juni. 

Dock är allt lugnt i hagen. Hon hade brummat lite i hagen vid en valack en dag sa Josphine, men sen hade hon inte vart mer intresserad och inte han heller, så det känns väldigt lugnt i år, skönt! Jag är nojig och kollar henne dessutom snabbt i fitty varje dag för jag läste att om de blivit betäckta är de irriterade nån dag senare. Dock har jag inte sett nåt sånt, en enda gång hade hon en knappnålshuvudliten röd irritation men det kan ju lika gärna ha kommit från nåt annat och det har vart bra sen. Upplever inte att hon tokbrunstar heller utan det är kontrollerat flöde om jag dömer av det som fastnar i pälsen.

Hoppas det inte blir mer på betet, men jag tror inte det bara flocken inte blir delad som ifjol. Ingen vill dock det i år tror jag, så förhoppningsvis blir det ingen issue.


Järnört, hallon, vallört & kamomill. Munkpeppar not pictured.