Jobb med Pärlan

Igår jobbade jag verkligen med Pärlan, jag har en gång tidigare kört riktigt snabbt men idag var det nog ännu mer. Först var hon superseg så jag faktiskt tog loss pisken och petade på henne lite. Och när jag säger petar så menar jag petar, jag kan inte hålla i pisken med henne när jag kör, inte för att hon är piskrädd (har alltid spö när jag rider) men hon blir FÖR taggad då. Har dock alltid med och det är för att väcka henne. Det räcker ofta med ett litet pet på rumpan för att hon ska vakna till och sen är det bra. Skulle aldrig slå eller rappa och det behövs inte heller. Och det var också det enda, i början, sen kom hon på att hon skulle jobba och då behövs inget mer.

Först tog jag tre varv runt slingan via rakbanan, låter henne alltid bestämma tempo då och det blir då alltid ridtempojogg första rundan, snabbare tredje rundan och om jag tar en tredje ännu snabbare den rundan. Sen valde jag idag att köra intervaller på rakbanan. Rakbanan är inte min favvo för Pärlan är väldigt tittig där och ser spöken i skogen hela tiden, det var även på den jag fick hjärnskakningen. Men i vagnen är det ju lite bättre och jag måste gå utanför min comfort zone så jag körde. Det gick dock superbra och Pärlan blir väldigt taggad av att trava uppför den så det gick undan av bara fan, så snabbt så det nästan känns som galopp men inte är det. Det är lite läskigt och roligt på samma gång, ungefär som fyrsprång kan vara både härligt och lite läskigt.

Sen avslutade vi med 3-4 varv på rundbanan, hon var ordentligt svettig sen. Riktigt bra för hon behöver gå. Jag funderar på att fara ut 4ggr/veckan i sommar eller i alla fall så länge som T (som rider henne) är ledig så hon får gå ordentligt. Hon har fått lite mage (för att vara travare alltså) så hon behöver gå lite mer nu, det är mest jag som kör henne just nu. Ska se till att rida henne en gång i veckan också när jag är frisk för det är jobbigare för henne än att köra. Superhärligt i alla fall, jag bara njuter nu av varma sommarkvällar. Jag kommer nog inte vilja köra i vinter när det är mörkt så det är bara njuta nu.