Rick Gore

Jag vet inte om ni sett videos med Rick Gore tidigare, han är en av de mest franka hästpersoner jag sett & hört om. Han kan klämma ur sig rätt sexistiska kommentarer om kvinnor som jag inte tänker försvara men dom gånger jag hört dom tycker jag oftast inte att han kommer från en helt patriarkal grund utan att det är främst åsikterna och inte könet han har problem med. Jag vet inte, det är svårt men förutom den biten håller jag nästan alltid med honom.
 
Som en person som fått hjärnskakning två gånger skulle jag personligen aldrig rida utan hjälm, men jag kan till 100% hålla med honom om att majoriteten av de gånger jag åkt av har det vart mitt fel. Enda gången jag kan komma på som inte helt var mitt fel var när Pärlan snubblade och gick ner på knä och tyngkraften drog ner mig. Kanske hade jag kunnat reagera snabbare men det är en tvekam sak. Men absolut. Annars är det nästan alltid mitt fel, och i synnerhet de två gånger jag fick hjärnskakning. Inte med flit, men i efterhand hade det inte behövt hända. Om förutsättningarna vart bättre, jag haft mer kunskap, insikt och tänkt till innan hade det inte behövt hända. 
 
Däremot är jag helt med angående annan skyddsutrustning, som väst och skor och allt annat. Det är som han nämner lag i vissa länder på att ha vissa saker, bland annat för ungdomar i Sverige att ha väst vid tävling upp till 18. Och det är ju för att det förutsätts att ungdomar upp till 18 inte har samma koll, och att folk från 18 har det. Är det sant? Nej. Inte alltid. Och självklart är det ett val. Jag tycker heller inte att det är FEL att använda skyddsutrustning, men jag kan verkligen hålla med om att folk lindar in både sig & hästen i säkerhet och bomull istället för att jobba med problemen många gånger. Säkert de flesta gånger.
 
Iallafall, jag bara älskar honom för hans enkla och raka sätt.
"That's because you're an idiot" :D
 
Linda

Så jävla bra!