Att planera en resa: Anno style (del 1-2)

Jag ÄLSKAR att planera mina resor. Jag har ett stort kontrollbehov och att ha noll koll och vara vilse stör mig enormt. I dagens läge med internet går det att få så mycket info i förväg och jag älskar det. Första gången jag var i Barcelona (2009) visste jag i förväg på vilken station jag skulle hoppa av flygbussen på, vilken tunnelbanelinje jag skulle ta och jag visste åt vilket håll jag skulle gå när jag kom upp från tunnelbanan. Nu finns några som kommer gnöla om CHARMEN med att gå vilse och leta hotellet och bla bla.
 
NEJ. Det där med att romatiskt strosa runt i städer utan mål och hamna vart en hamnar, det är nåt en gör när väskan är på hotellrummet och en kanske fått sig en dusch efter X antal timmars flygning. Oavsett om du reser till varmt eller kallt land eller om du reser 3 eller 13 timmar kommer du känna dig ofräsch och trött efter resan. Hitta till hotellet är A&O och det ska göras utan tjafs! 
 
 
London
 
 
1: Välja datum (& resmål)
Alla resor utgår såklart från olika saker men nummer ett (efter att ha bestämt resmål såklart!) brukar ju såklart vara att välja datum för resan. Detta är ej applicerbart om mamma fyller 60, du redan vet att du har semester och ska åka nånstans då, du ska besöka nån över en högtid eller dylikt, exemplen är flera men you get me. Om vi frånser det och utgår från att hela kalendern är vårt ostron så brukar jag gå in på Wikipeida (helst engelska men ibland finns detta även på svenska) och kolla under rubriken Climate (/Klimat). Här ser en snabbt hur medeltemperaturen är spritt över året dit jag ska åka, och sen är det bara välja när det passar.
 
2: Köpa biljett
Det är kanske ingen nyhet för de flesta att flygbiljetter kostar olika mycket olika dagar och även olika tider på dygnet. Detta är även applicerbart på månader under året. Det är t ex väldigt billigt att köpa flygbiljetter i början av Januari när "ingen" har pengar efter julklappar. Det är även ofta "flygrea" i början av året. När du väl bestämt dig, kolla olika siter, jämför olika erbjudanden och olika tider och dagar. Det är inte alltid en har råd att köpa flygbiljetter i Januari, men det finns hundringar att spara på att jämföra tider och dagar.
 
Sen kommer vi till flygbolagen. Vill du betala lite, ska inom Europa och överlever att resan bara är "helt OK" säger jag Norwegian. Annars är det mest learning by doing tyvärr. Oavsett vilket flygbolag du flyger med kommer folk säga både bu & bä. Själv flyger jag aldrig SAS (om jag inte absolut måste) och helst med British Airways. Jag har även positiva erfarenheter av Quantas, Delta och South African Airways, "helt OK" med Alaskan Airlines & KLM. Allt beror på ens krav. Jag har flugit lagomt mycket för att veta vad jag vill ha, och min inställning är att det är värt att ta ett lite dyrare bolag snarare än budget, om det gör resan enklare. Exempelvis betalar jag hellre några hundra mer för att flyga med BA till London än t ex Norwegian, av lite olika anledningar (blir så långt så jag går ej in på det nu).
 
När det kommer till charter är det lite knepigare då hotellen inte alltid erbjuds åt alla charterbolag. Jag har inte alls nån större erfarenhet av detta eftersom charter sällan är singelvänligt och det blir för dyrt, men det är samma regler generellt; jämför. Tänk på att flygplansmat och transfer inte alltid (aldrig?) ingår i priset.
 
Om det ska ske mellanlandning på resan vill jag helst inte ha under 2h mellan flygen. Detta då det inte är superovanligt med försenade flyg och det kan bli ett enormt stressmoment att ta sig från en del av flygplatsen till en annan om tiden är för knapp. Mitt insidertips vid resor till USA är detta: Mellanlanda aldrig på väg dit. Om du absolut måste, ta MINST 4 timmar. De "hubbar" som är mellanlandningsstäder är vanligtvis de stora flygplatserna i Dallas & Chicago. Hit kommer MÅNGA varje dag, och även om du bara mellanlandar måste du gå genom tullen vid din första landning. Sen är det säkerhet och väskhämtning och hitta på en främmande flygplats osv. Jag mellanlandade en gång i Dallas och hade ca 2 timmar. Det var vad det tog mig att gå igenom alla kontroller, hämta väska och stå i låååååånga köer och när jag äntligen kom fram till mitt plan var det typ en kvart kvar och alla hade boardat redan. INTE kul. Gör aldrig om utan god tidsmarginal, men helst aldrig. Hemåt är det skit samma för då är en ändå sur över att åka hem + du behöver inte gå genom tullen då.
 
 
 
 
Jag känner att det blir lite långt här, så nu bryter vi och snart kommer del 3: PLANERINGEN