Att planera en resa: Anno style (del 3:1 - Boende)

Del 3: Planeringen
Detta är kanske det roligaste jag vet förutom själva resan. Jag var tvungen att dela upp denna punkt i flera olika delar för det blir så långt annars.
 
 
3:1 Hotell/Vandrarhem
Vandrarhem är till största delen bra. Allt beror - precis som med hotell - på stället, och ibland även på landet. I England föredrar jag hotelkedjan YHA och i USA deras systerkedja Hostelling International. Jag har bott på tre olika YHA-hostel i London (London Central, Oxford Street, St Pancras) och vart lika nöjd med alla. Av olika anledningar är London Central min favvo men de har olika fördelar & nackdelar. Även på HI har jag bott på flera olika; City Center i San Francisco, Downtown i Vancouver, både Hawthorne & Northwest i Portland, det enda som finns i Monterey, Santa Monica i Los Angeles, och två olika tillfällen på Downtown i San Diego - min favorit av de nämnda. Jag har haft ett par negativa upplevelser på hostel men det har alltid berott på andra personer i sovsalen, inte hostelet i sig. Och då är det två negativa händelser på säkert över 25 olika vistelser - och jag har fler positiva minnen från hostel. En får göra skillnad på sak & person.
 
På CityHub i Amsterdam, ett slags hybrid mellan hostel & hotell.
 
Sen är det alltid olika land för land. I Barcelona är det t ex så pass billigt att bo på hotell att en lika gärna kan betala ett par hundringar till och bo på fint hotell till helt OK pris! Sen beror det såklart också på hur länge en stannar och syftet med resan. Reser jag själv bor jag gärna på hostel. Även om jag inte behöver prata med nån så kan jag om jag vill, och det blir lite socialt att ha människor runt sig oavsett samtal eller ej. I Barcelona alltid hotell, i London nästan aldrig för där är det trångt och dyrt oavsett standard. Jag tycker sällan det är värt att lägga mycket pengar på hotell vid singelresor, då är en oftast ute och kommer bara hem för att vila, sova eller dumpa shopping. Mellantingstips är att vissa hostel erbjuder privatrum; ofta mycket dyrare än sovsal men billigare än hotell. Är det däremot en charterresa eller annan resa där syftet med resan främst är att sola o bada på hotellet, ja då kan det är det såklart en annan sak. Kostar paketet över 10 000 är det liksom lika bra att kosta på sig en tusenlapp extra för att få schyssare utsikt, vad är meningen att börja snåla där och så är utsikten en parkering typ? 
 
När jag väljer boende utgår jag nästan alltid från hur det går att ta sig till och från stället smidigt. Både under tiden där men även när en kommer med fetingväskan Allan. Att räkna in till & från är inte att underskatta för en seg dit- eller hemresa kan sänka totalupplevelsen! Sen kollar jag också att det ligger nära där jag vill vara; vill jag bo nära stranden eller i citykärnan? På en shoppingresa är det viktigare att bo nära en tunnelbana/busshållplats än på en semester när det finns mer tid och en liten extrapromenad inte gör nåt. Osv. Det är alltid lättare när en vart i staden, annars får en chansa. Underskatta inte tiden att googla på områdena, i synnerhet om det är en stad du aldrig vart i. Det området du tycker låter bra kanske är ökänt för mycket ficktjuvar. Betyg på olika siter är sällan felaktiga när det kommer till hotell, och om ett ställe t ex har 90% på allt utom "Location" som är 70% - ta reda på varför! Det kan vara en dealbreaker. Jag brukar läsa de bästa och de sämta recensionerna och ta båda med en nypa salt.
 
Jag bodde på väldens mysigaste hostel i San Francisco - ett omgjort gammalt hotell i yttre centrumkärnan. Bara det att skulle jag gå raka vägen till stan var jag tvungen att gå genom två kvarter av knarkare (obs ej överdrift, blev frågad om jag ville köpa första och sista gången jag tog den vägen!). Det löste sig genom att jag varje morgon fick ta en omväg och sen ett pendeltåg in till citykärnan, men det förtog en bit av hela min vistelse där när området var shady. Så himla trist för själva varandrahemmet var så underbart på insidan.
 
Också en annan sak; Lita aldrig på hotellbilderna. Jag blir sällan besviken på hotell, för jag förväntar mig aldrig att det är så fint som det ser ut på bilderna. Med låga förväntningar blir en sällan besviken. En utsikt från hotelltaket går sällan att fejka men självklart kommer hotellet vilja lägga upp bilder på sin finaste lyxsvit och inte budgetrummet med utsikt över tvärgatan som du hamnade i. Tips innan bokningen är att kolla hotellet under "Platser" på Instagram. (Med reservation för att även folk på Insta ofta vill försöna sin semester.) Mest går det att lita på de som tar halvkackiga bilder på nåt barn men där hotellet syns i bakgrunden. TripAdvisor har även en fotokategori som heter "Bilder från resenärer" där mindre proffsiga och mer sanningenliga bilder burkar finnas på t ex trånga toaletter och de mindre flashiga rummen. Jag brukar dock främst göra detta i steg 3:2, det beror lite på hur petig en är. Men det kan vara bra som linjedomare om en velar mellan olika hotell.