Träna på att stå still utan rep

Jag håller på att lära Pärlan att stå still på gången utan att sitta fast, när vi kommer hem. Hon förstår inte riktigt vitsen, men är väldigt duktig. "Aaapp" har blivit mitt stoppord till henne (som i "app app app.."), haha, vet inte varför? Honey lyssnade på whoa, vet inte vem eller när det lärdes in men det var det hon lyssnade bäst på som stopp. Iallafall, i fredags stod Pärlan lös när dörren bakom drogs upp av vinden så jag gick bakom henne och drog igen den. Då gick hon mot sin box och jag försökte snabbt både med "app app app" och kropp stanna henne. Just vid boxdörren nådde jag henne och jag riktigt såg hur hon brottades mellan att lyssna på mig och gå in i boxen, till slut blev det boxen ändå och då blev jag arg på henne, drog ut henne och backade henne till samma plats igen.
 
OJ vad hon tycker det är jobbigt när jag blir arg på henne. Jag kan ryta till från ryggen om det behövs när hon blir rädd men normalt sett behöver jag aldrig bli arg på henne för hon är så enkel och lydig och det är sällan tjafs med henne. Så när hon stod där hon skulle såg jag att det verkligen gick runt i skallen på henne och till slut kom hon till mig och bjöd in till gosa och frågade verkligen om allt är OK och då smälter ju hjärtat. Lilla griseponnyn! <3 Hon har verkligen så mycket potential till t ex markarbete och lekar osv. 
 
Jag tror att allt sånt här arbete är utifrån hästen själv. Det började inte med att jag tänkte lära henne stå lös, utan att när jag kom tillbaka och tog av henne ridsakerna, kanske slängde på ett täcke och tog av henne grimman så störtade hon i boxen direkt och jag tyckte det var lite irriterande. Så jag började lära henne att stå still tills jag tog ett steg bak mot bogen på henne och bjöd henne att gå in. Sen har det bara utvecklats därifrån. Sen är det inte svårt då hon är väldigt cool i all hantering, men ändå.