Onsdag

Mycket nöjd med Pärlan igår igen. Hon var lite mer spänd än i måndags,
Det prasslade också mycket i skogen runt slingan och hon hörde även det. Men trots det blev hon inte så superstressad och framför allt kunde hon släppa det och slappna av. Det är nästan helt magiskt hur stor förändring det kan bli av att trycka in skumgummibollar i öronen på henne. Fattar inte ens varför det funkar för uppenbart hör hon ju ändå. Men det hjälper, och nu kan hon jobba istället för att vi bara far runt och hon är stressad & uppjagad.

Självklart blir det också lite av en ond cirkel, jag är mycket mer avslappnad i min ridning när hon är avslappnad, och har svårt att inte bli spänd när hon är spänd. Det är verkligen så svårt att förklara exakt hur stressad och hopplös hon vart innan men skitsamma. Detta verkar funka så jag kommer köra på det. Jag tänker också att det säkert går att trappa ner sen när hon fått fler avslappnade ridningar (istället för alla spända).

Jag hade min fantastiska pannlampa igår och upplevde henne mindre tittig med ögonen än tidigare mörkerkvällar. Om hon tittade åt nåt håll lyste jag ditåt och när hon såg att inget var där kunde hon släppa det mer. Hon var lite okaraktäristiskt snubblig i skritten och slog ihop hovarna i traven, något hon generellt göe när hon är okoncentrerad. Hon gick ändå rätt bra på rundbanan, men jag tror att det nästan säkert var det att hon hade nässelutslag i hela ansiktet.

Hon var lite varm och de kliade såklart, men hon hade ingen feber så jag tyckte inte det var grund att inte rida eftersom jag ändå inte rider henne hårt på mörka kvällar (utan bara ridhästridning). Efter ridturen hade de faktiskt nästan gått ner helt, så det verkade tvärtom bra att hon reds.

Är nästan lite besviken att vara borta i helgen för hon ska gå snabbt på Valla på lördag & det är en gemensam uteritt i stallen på söndag. Jag är ju hemma vid 12 på söndag men då är jag hemma tidigast vid ett sen så jag tror inte att jag hinner.
Men men. Sånt kommer mer av. Till skillnad från Kent.