Lamellrandsröta

Idag blev inte alls som tänkt. På många sätt. Däckbytet gick bra och blev som väntat apdyrt pga nya däcken, sen for vi till stallet och tog in Pärlan, Spursen & Filo, Filo för hovis & de andra för mat. Sen blev hovis rätt sen så vi drack kaffe hos Kerstin ett tag och sen kom hon och.. lamellrandröta. Den har legat exakt under skon så typ omöjlig att upptäcka, han har inte vart halt eller varm, lite mjuk i strålen kanske men det har ju vart blött och mycket allmänt så jag har inte tänkt jättemycket på det.
 
Vänster fram var värsta hoven.
 
Jag undrar om det här är svaret på rätt mycket. Det kan vara en anledningen att han alltid har så himla bråttom hem. Som jag skrev igår är han lös i magen utan att jag kommer på varför och om han haft ont av det här känns det helt självklart att det borde vara detta som är bovet till bajset. Känns så skit om han haft ont, men han har verkligen inte visat det alls. Det var iallafall inte katastrof sa min hovis, även om han haft det ett tag (innan han kom till mig). Jag sms:ade med hon som hade honom i Kalmar. Där stod han barfota i rätt lerig hage när jag provred och hon svarade att han aldrig haft det innan (hon har haft honom som passhäst på travet förut), men att en unghäst i hennes stall har det nu, så troligtvis är det där det hänt & bakterierna finns. Jaja. Det går inte att spola tillbaka tiden så vi gör det bästa vi kan. Min hovis gjorde det bästa hon kunde men fick bara bort det helt i en hov, hon fick verka ner rätt bra men han är ju inte ömfotad (jag provred honom barfota) så så han fick bara barfota nu.
 
På hennes order (jag avtackar mig åsikter om behandlingen, jag följer min hovis instruktioner) red jag idag efteråt och när vi kom hem sprutade jag ränderna med väteperoxid. Sen ska han & Spursen nu tyvärr gå i en tråkig bakhage till på måndag och så ska jag köra jodopaxomslag ett par gånger om dan tills dess, då ska hon komma ut igen så ser vi hur det ser ut då och tar det därifrån. Det börjar ju lyckligtvis vara rätt tortt nu men det blir ju alltid lite blött runt badkaret och det är blött i ligghallen så han får stå där de här dagarna för säkerhets skull och om det ska regna får han nog komma in. Blä. Hoppas det ger sig fort, känns inte alls kul att han går i en sån där hage där det inte finns ett smack att göra. Men han har ju sällskap nu iallafall så det är ju bra. 
 
Jag red som sagt ut och det var inga större konstigheter, han ömmade bara här och där när jag tror han prickade en sten eller nåt, annars tuffade han på i normal takt. Eftersom vår vanliga ridväg kan vara stenig fick jag rida slingan, jag har undvikit den sen han kom eftersom enda sättet ut är via rundbanan. Dock gick det superbra, han var lite sådär spändsnabb som han kan vara på nya vägar, men också samtidigt rätt chill, red mestadelen av turen på halvlång tygel. Ner mot rundbanan taggade han på lite men märkligt nog gick det bra att rida rundbanan på halvlång tygel också, han ville in och inte vara ute på kanten men ingen hets. Kanon! Sen red vi hem, nästan hela turen på halvlång tygel och framför allt; sista biten hemåt där han alltid ökar på - där var han sååå chill och gick på helt lång tygel. Det har ju liksom ALDRIG hänt. Känner mig skitdålig även om jag inte kunnat gissa mig till detta. Skönt iallafall att det hände när jag är ledig och kan fara ut flera gånger, och att det inte är kaos. I värsta fall kan det ju bli hålväggar och gips och hovbölder men ja. Förhoppningsvis inte, en hov fick hon ju som sagt bort allt på så håll tummarna.
 
Det ska verklgen bli intressant att se hur han blir hemåt sen, och om bajset blir bättre. Klart detta måste ha vart en stress. Hjärtat :'(
 
Två mindre glada killar som gärna vill gå ner till sin stora hage igen. 
 
Vi for hem vid fyra efter att ha fixat hö & vatten till hagen + allt detta så när vi sen såg vad som hänt i Stockholm.. ja. Usch. Nä. Svårt att ta in fastän det är i min stad. Tror alla jag känner markerat sig säkra på FB iallafall.