Torsdag

När jag kom igår stod Filo och Pärlan nere vid strandkanten och betade. Jag ropade och först hände inget men strax höjde han hastigt huvudet och såg superförvånad ut. Han tog nåt steg mot mig men grönskan där nere vann och han stannade, men när jag kom klev han glatt fram till mig. Godissugen som alltid men det kändes som att det var bättre nu än innan jag åkte, som jag hoppats att det skulle vara. Kerstin sa att han vart väldigt på de här dagarna och gärna ville bli hämtad så 
 
Jag fyllde på vatten & dividerade med mig själv femti gånger fram & tillbaka om jag tänkte rida. Tänkte att jag var så trött så det bara skulle bli pannkaka, men efter lite kaffe hos Kerstin var jag piggare. Jag behövde i vilket fall ta in och borsta av honom efter 4 dagar i regn/hagel/lera som det vart här hemma, och gick upp för att hämta grimman. Han kom mot mig då och tog gärna på den. Mot stallet var han lite mer pushig än vanligt, men efter ett par halter blev det bättre. Däremot var han väldigt lugn hela vägen och även på stallplan. Det var när Stjärnan gnäggade från stallet som han blev lite till sig, men han var aldrig uppstressad.
 
De fick hälsa lite medans jag fixade och rengjorde honom. Jag tyckte att det mesta bajset baktill såg gammalt ut, så det är väl bara vänta och se nu. Jag tror jag fick bort det mesta. Däremot var en sko (vänster fram som typiskt nog var den enda som han haft lite röta kvar på) lite böjd. Den sitter bra men jag ska skicka ett sms till min hovis och höra om vi måste göra nåt åt det. Jäkla typiskt. Hursom. 
 
Red ut med barbackapadden och han var superchill ut, avslappnad direkt och inga direkta konstigheter. Precis som innan Rom så satte jag ju fokus på rätt vinkel på bäckenet, det går bra i lugn takt (tror jag, jag går bara på känsla obvs) men det är när han drar igång lite (vanligtvis nerför en nedförsbacke & just efter) som han kan tappa det och börja skjuta ifrån istället. Det är ju inget märkligt i sig, bara öva och fortsätta. Som tur är har vi mycket små backar bara bort till Fornboda/Kvarngården så det finns att öva på även om vi rider dit. Red bara just över till rakbanan vid Fornboda & sen mot broarna & hem. Han tittade om sig en del där och ville gå på hemåt men jag tycker han är väldigt bra på att förstå vad jag vill. När han blir så taggad kortar jag upp honom och försöker hitta in i rätt vinkel på bakbenen. Så fort han gör det får han beröm och lång tygel, och då håller det oftast ganska bra framåt så han kan gå rätt med lång tygel sen. Ibland taggar han på och jag får repetera det men det går väldigt bra. Det gick väldigt fint hemåt och i backen vid kohagen gick han till och med i bra takt neråt. Väldigt nöjd med honom!
 
Han verkade inte bry sig ett skvatt att han inte gått på 4 dar. Men det vore egentligen konstigt om det var så, vi rider ju bara i skritt och så lite (2-3 dagar/vecka) så 4 dagars vila gör nog inte så mycket just nu. Nästa vecka ska min ET Ingela komma och titta på honom, det ska bli skönt så jag kan få ett bra utlåtande om hur han är kroppsligt. Jag hade henne till Honey och tycker hon är väldigt bra. Så får vi se om jag kan rida på mer eller får fortsätta som jag gör ett tag (beroende på hur musklerna är). Fick också min första räkning från hovis och det var ett helt OK pris. Lite dyrare denna gång pga att hon tog lite extra betalt pga urkarvningen - men ändå väldigt bra med tanke på att hon var ute totalt 4 gånger i ärendet och inte tog betalt för de två gånger hon kom ut och bara tittade. Idag ska jag nog bara ta in och pyssla med honom, och så har jag lovat att köra Spursen då han ska starta på söndag. Sen tänkte jag rida imorgon för på valborg ska de stå i andra hagar maa majbrasa så då tänker jag att det blir mycket nog ändå. Och så får vi se hur han är på måndag sen efter det, och tar den dan därefter. Tror egentlligen inte att det ska vara nån big deal men vi får se.
 
Jag börjar fundera på nån form av upplägg, typ en gång på banan, en skogskritt & en "vanlig" ritt (typ slingan eller Grönanvägen) i veckan. Tror det kan vara nåt, dels variera underlag såklart, dels börja peta lite mer i att börja introucera volter/serpentiner mer för att mjukgöra honom, och skog är såklart bra för att bygga muskler osv. Just nu har jag bara tagit det lite som det kommer men det har vart så mycket annat med hagar och mörker och underlag och ihopsläpp och röta osv osv, hoppas vi kan få lite mer stabilitet i allt nu så vi kan börja fokusera på att bygga mer. Vi får se, beror även det på vad ET säger nästa vecka såklart.