11-20 augusti

Fredag 11 aug
Vi hade en kaoskväll på jobbet så jag var supertrött. Tom in Filo & Spursen och gav dom mat men orkade inte göra nåt mer än att städa/bära upp saker på loftet.

Lördag 12 augusti
Red ut med bett och repgrimma och red på repgrimman. Det gick rätt kasst. Han lär sig snabbt ”the weak spots” och utnyttjar dom. Dvs på repgrimman försöker han dra runt med huvudet när han vill. Bromsa är inga problem utan går tvärtom väldigt bra med bara lätt touch, styra också, men så länge han försöker dra emot grimman kan jag inte rida enbart på den för då måste jag antingen byta till bettet eller dra för hårt mot och det ska jag ju inte behöva göra på den. Vi får se hur jag fortsätter framåt, jag känner att jag själv inte vart på topp eller valt enklaste vägarna de två gångerna jag testat. Jag behövde viss inskolning för hacket med, där försökte han också vrida ut sidan mycket. 

Sen är det nog också en stor del att jag inte är lika bra att rida på repgrimma, jag kan hack och kan därför hantera honom på det även om han inte är nog skolad i övriga hjälper. Men jag ska testa ett par gånger till på bättre vägar, och när jag är på bättre humör, så får vi se. Jag funderar också på om jag kanske ska ha en såndär repgrimma med tyglar fästa vid knutorna som första grej för oss båda, men inte helt säker. Kanske får den ligga i ridningen ett tag, får fundera på det efter jag testat några gånger till. Han var dessutom på allmänt dåligt humör och superstissig hem (bytte helt till bettet och fick hålla honom kort), så ingen bra dag öht.

Söndag 13 augusti
Denna dag var han lika fin som han dagen innan var blä. Han var gladare, vi red slingan + Fiskartorpsskogen och avslutade med att skritta runt hela rundbanan hem. Han var lite spänd först men slappnade av sen och var suuuperfin! Hade aldrig trott att vi skulle kunna göra det efter bara ett halvår. Jättenöjd med honom. Började notera att vissa knutor kändes mindre!

Måndag 14 augusti
Vågade äntligen inse att vissa knutor var mindre! Tömkörde i nytt softpull jag köpt, det matchade inte 100 men typ 95% med  biothane-nackstycket jag köpt av Louise. Tömkörde på Kvarngårdens ridbana, fick upp honom i trav men det satt långt inne, behöver kanske en pisk för det ändå. Ville inte hålla på för länge då underlaget är så kasst, men tyckte han gick fint. Jag blev lite övermäktigad av tömmarna när det inte bara var rakt fram så vi höll inte på superlänge, men lite åt varje håll. Han var också superfin när jag höll på att spänna om tömmarna, så var jättenöjd med honom överlag!

Tisdag 15 augusti
Hagvila
 
Onsdag 16 augusti
Idag ville Filo inte alls. Det blir väldigt tydligt nä det är så, han ställer upp sig fint vid pallen men när jag kommer upp på pallen flyttar han iväg rumpan. Tydligare än så blir det inte. Han hade vart lite tjurig innan också. Jag stod i valet och kvalet om jag skulle skippa men jag vill heller inte lära in att om han gör så så slipper han, så jag bökade runt tills jag kom upp, sen fick han välja själv och då gick vi till Emmylundshagen och hem igen (eftersom den är upptagen). Föreslog att gå in i skogen men tvingade honom inte, vi red en bit till längs vägen lite mot hans vilja så vi vände hyfsat snabbt. Det blev kanske vara en kvart ute, men mer ville jag inte, jag hade ingen ork och han ingen lust.

Torsdag 17 augusti
Det blev äntligen en varm kväll så han fick äntligen ett helbad. Svansen var superäcklig och jag tror jag doppade den i såpavatten fyra gånger innan jag var nöjd. Och jag kan berätta att det är ett jävla helvete att tvätta en så tjock man in i mankammen! Måste fundera ut nån bättre strategi nästa gång. Men till slut så!

Fredag 18 augusti
Hade tänkt rida men när jag kom till stallet kom Brutus & Stjärnan hem, ihopsläpp alltså. Filo var lite hingstig, skrapa i marken osv men allt gick bra. Var lite rädd att han skulle slåss igen men jag tror Brutus gick undan mer denna gång, han blev lite taggad och säkert lite småskjraj att han skulle få spö igen så han sprang bara undan och då blev det inget mer, Filo markerade bara och höll de andra från Brutus, men var heller inte intresserad av att slåss i onödan. Så klok ändå! <3 Det var lite småtjut under kvällen men inga skador eller nåt och nästa morgon var alla tillsammans igen. Jag tänkte att Filo skulle vilja vara med flocken men lite senare när jag kom ner i hagen stod han en bit från dom och kom sen mot mig som han inte gjort på ett tag. Och han var så glad, det märktes. Han var supernöjd, det värmde mammahjärtat.

Lördag 19 augusti
Red ut med L/Kingen och Ari. Filo fin och inget märkvärdigt. Lyssnade OK, vi hade med Ari lös och det gick jättebra med. Lyssnade bra på mina sidförande benhjälper också! Lite taggad bitvis men ingen big deal, och han lyssnade bra på mig.

Söndag 20 augusti
Tömkörde skogen med Ari, Filo jättefin. Obrydd i Ari och lyssnade bra. Bitvis blev han lite snabb hemåt men blev ändå superfin genom svårare partierna (slyn vid ledningarna, runt det fallna trädet och sista backarna ner). Superfin, jättenöjd med honom!