Dålig motivation + inget DM

Jag har känt ganska dålig motivation på senaste, antingen är det för att det blev jobb igen och kort om tid med allt.. men jag börjar också känna mig så himla stressad över ”puckelpisten” dvs Filos knutor. Jag googlar och googlar och googlar igen och tror jag läst varenda forumtråd. Och kommer fram till samma sak. De som tagit ut veterinär säger bara att det inte är nåt att bry sig om. De veterinär/försäkringssidor jag hittar som nämner det pratar om överreaktioner på värme eller insekter. En sak som jag tycker är lite intressant är att dessa sidor ALDRIG nämner sadeln som bov. Det görs bara av andra privatpersoner i forum. Med det inte sagt att det inte kan hända såklart, men min sadel är ju som sagt luftstoppad och ligger bra enligt alla filmer och den kunskap jag har. Jag kollar hundra gånger och om igen. Hittar nåt nytt att bekymra mig om, har jag tänkt på detta? Hittar filmer (från vettiga ställen!) som säger att det är OK. Och det kommer knölar på manken där obvs ingen sadel ligger. ”Men ändå” tänker jag fastän han är supernöjd i sadeln, fastän han inte ömmar. Jag har ju sån ångest över att jag ska göra nåt fel och göra honom illa, även fast inget tyder på det.

 

Inget är ju ändrat, det regnar lite men det är fortfarande sommarvarmt, han är lite högre i grundtemp och en sak till som lugnar mig lite är att han har tre bett på bogen/armbågen och tre på skapet och de minskar aldrig riktigt heller. Plus att han vissa dagar (inte alla) tycker att knölarna kliar lite. Så jag tänker att överreaktion inte är helt otänkbart ändå. Och i vilket fall rider jag varannan gång med barbackapadden så det blir ju typ ändå max 2 ggr/v med sadel (då jag siktar på att tömköra 2 ggr/v). funderar liiite ändå på att bara ha barbackapadden i några veckor men alltså jag VET inte, jag red ju utan en vecka innan och fick nya i alla fall. Har börjat tvätta med Klorhexidinschampoo efter ridning nu, det känns mer drygt än ren klorhexidin från Apoteket. Gjort det två gånger och det är ju ingen direkt skillnad men det känns lite bättre i min hjärna i alla fall så ja. Suck!

 

Och i alla fall så blir det inget DM för oss för jag upptäckte att han är felvaccinerad! Så drygt!! När jag fick passet noterade jag att vaccineringen var en månad sen men allt blev ju lite hastigt så jag tänkte inte mer på det utan tänkte att det säkert är OK (det är ju ett antal dagar man får gå över) eftersom jag inte hört något annat. Sen igår så skrev en bekant att hon var tvungen att avanmäla sig från DM:et pga fel med vaccineringen och då tänkte jag att jag skulle se över det där – och nej – jag hade 30 dagar över. Max är 21. Han vaccinerades i Januari 2017 (förra vacc December 2015) så jag hade alltså hunnit ge honom en B-vaccinering om jag tänkt på det men jag tänkte som sagt att det säkert var OK så nu måste jag BÖRJA OM med A + B. Jag googlade lite på saken och hittade varför jag troligtvis inte fick veta nåt – tydligen är det ok inom TRAVET att inte börja om med A-vacc om ny vacc utförs inom 31 dagar – dvs han ÄR rättvaccinerad för travtävling, men inte för ridning (som har 21 som max)!

 

Så nu måste jag fixa det. Jag tänkte vänta till September (pga jobbgrej, svårt för mig att få lediga dagar just nu pga semestrar), om det inte minskat nåt med knölarna då så kan jag ju konsultera med min veterinär då. Risken är väl inte superstor att han gör nåt men det känns ju bättre att ha stämt av med veterinär. Funderar också på om ET kan göra nåt men vill kolla med vet först. Framför allt skulle jag vilja ha svalare väder också så jag ser om det gör nåt.. ja. Hm. Blä.

 

På ett sätt känns det nästan skönt att inte ha nåt DM, jag far som funkis istället men det gör inte oss nåt att vänta och min klubb försöker ordna tävling så ofta vi kan så det kommer fler tillfällen. Som tur var fick jag tillbaka min anmälningsavgift så det är ju alltid nåt.