Långturslördag

Igår kände jag att jag vill ha ut Filo på en längre runda eftersom jobbet förhindrar det om jag ska hinna med allt. Red övre vägen i skogen bakom slingan, han var generellt fin och bromsade mestadels bra själv i nedförsbackar. Han tyckte vi kunde gå hem när vi såg Gudbyrondellen men jag ville rida i skogen mot Revent. Han var fin dit men blev lite snabb när vi vände vid Kyrkvretsvägen, och sen superspänd ute på vägen tillbaka mot Harbyvägen.
 
Halvvägs mot Gudbyrondellen chillade han dock och gick lugnt över. Lite snabb igen längs med vattnet men inget som var okontrollerat så länge jag höll lite kortare tygel bara. Han ville trava upp för branta backen mot slingan så han fick det. När vi kom från slingan i början travade vi upp för stora backen och det gick också mycket bra, han var inte nåt speciellt uppstressad efter alls. Vi red en bit längst in på rundbanan, han vill då fortsätta med sen när vi skulle gå hem, men det var ingen big deal, annars gick allt bra. Vi var ute totalt 2 timmar, egentligen ingen "långtur" som så men det blir ju det då vi främst skrittar. Sugen på att rida längre men det får vänta tills vi iallafall kan trava längre sträckor utan att det är nåt för annars är vi ute fleeera timmar. Det gör inte Filo så mycket vad jag märkt men JAG orkar fan inte haha! När man travar och galopperar pallar man mer men bara sitta i sadeln i skritt i timmar känns kan jag säga. Hoppas mitt fårskinn passar på dressyrsadeln förresten..
 
Filo var på allmänt bättre humör, red första gången med nya sadelgjorden från Gekås och den kändes bra tyckte jag! Filo verkade inte heller ha några större invändningar. Enda var att man drog stopparna genom några små öglor och min ena stropp är lite trasig, så jag får troligtvis ha just den stroppen utanför tills om/när jag byter ut den. Det känns inte som prio eftersom det är nylon inuti, det är bara plasten runtom som gått sönder så det är ingen fara men jag har tänkt fixa den sen. 
 
 
 
Äppelpallaren..