Torsdag - Söndag + höstplaner

Torsdag 24 augusti
Red ut med Brutus & hans medis C, vi red övre skogsvägen bakom slingan och försökte sen komma runt, hamnade upp och in i skogen en mysig väg men hamnade till slut i en backe som blev svinbrant. Red en bit men jag kände snabbt att det var för brant så vi hoppade av och gick sakta sakta steg för steg. Jag märkte på Filo att han var spänd och var därför jättenöjd med honom när han lyssnade på mig och det märktes verkligen att han litade på mig i situationen. Det var obehagligt brant vissa bitar och han förstod och lyssnade på mig jättebra. Han var lite stressad hem sen men de slappnade av när vi kom ner på rundbanan. Brutus var lite taggad hem vilket smittade lite men jag var på stora hela supernöjd med honom.
 
 
 
Fredag 25 augusti
Det går fortsatt troll i att få till lektion för mig så jag tömkörde istället rakbanan. Det gick bra ditvägen men när vi vände blev han väldigt taggad, sen blev det bara pannkaka. Han var taggad och sen tror jag han hörde nåt djur eller nåt bakom träden och slog på travstresshjärnan när han inte lyssnar alls, för första gången på länge. När jag gjorde halter och lätt manade på honom flög han nästan fram och till slut kändes det som att jag inte skulle kunna hålla honom så jag tog in honom och ledde honom sista biten, även då var han väldigt på, tryckte mot mig osv vilket han inte gjort på superlänge. Sen slappnade han av när vi gick av rakbanan, lite taggad hem till sista kurvan men OK ändå, sen gick han helt avslappnat därifrån. Han var sen väldigt tjafsig ut i hagen också, fick korrigera mer och hårdare än jag egentligen tycker om.
 
 
 
Lördag 26 augusti
Red ut 2,5h till Högvretenslingan och hem. Där mötte vi Frida & Cytra och de följde med oss till Gudbyvägen där de vände och red hem och vi fortsatte hem. Han var väldigt fin dit, bitvis lite spänd men lyssnade väldigt bra på mig och jag fick honom att slappna av. Hemåt var han pigg men avslappnad, hjälpte säkert mycket med sällskap hem där. Han blev lite stark mot rondellen när F/C hade gått men chillade snart och var fin hem. När vi svängt in på vägen längs med sjön märkte jag att han var lite travsugen så vi red en bit till och så bad jag om trav. Jag fick hålla honom den här gången, men det är ju inte så jättekonstigt eftersom det var hem. Han gjorde ett försök att öka lite men lyssnade bra på broms med sitsen. Ändå väldigt nöjd, jag kan inte förvänta mig att han ska kunna jogga på lång tygel hemåt på ett bra tag liksom. 
 
Fick hoppa av längs med sjön då han bajsade (vi måste sparka det åt sidan på den stigen) och sen var han väldigt tjafsig när jag skulle sitta upp så vi blev lite osams. Men sen var han cool hem och jag satt av och gick från bron hemåt, och då var han SUPERduktig på lydnad, han höll avståndet hela vägen hem utan en enda korrigering! Det var verkligen jättebra. Han var ganska trött när vi var hemma, men var ändå superduktig ut mot hagen så nåt gott kom av att vi blev osams dagen innan, även om det inte var det ultimata läget. Han vet ju precis vad jag vill och var han ska vara/vad han ska göra, det är så tydligt sista biten när vi går över gräs och han gärna ska tuffa om mig, för när jag stannar honom ryggar han själv tillbaka dit jag vill ha honom utan att jag ens sagt nåt.. Så han fick mycket beröm denna dag istället. 
 
 
 
Söndag 27 augusti
Jag vaknade och mådde som en påse skräp, kände mig varm och ont i halsen. Fick därför avboka att vara funktionär på vårt DM vilket kändes skit men jag hade aldrig pallat flera timmars funktionärande och kunnat jobba nästa vecka. Lade mig i soffan och kollade Defenders, åkte och höade och kollade till hästarna vid ett. Var helt matt av att köra dit och höa bara så tur att jag inte for på tävlingen. Filo var glad men inte supersugen på att umgås så jag lät honom vara efter att ha kollat att han var hel överallt. Jag börjar må bättre nu ikväll (speciellt efter att ha sett Peder vinna EM-guld <3), så jag tror jag lyckades vila bort vad det nu var som blossade upp. 
 
Tyvärr så har Filo vart rinnig i baken, och det måste ju vara jästen. Så märkligt eftersom det ska lugna och inte irritera magen, men.. Jag har även börjat ge loppfrö igen då det börjar vara lite urbetat, men det gav jag ju i våras med och det gav honom inte lös mage. Han äter ju det mesta men har alltså väldigt känslig mage. Tyckte att jästen verkade funka bra första dagarna och att det såg lovande ut i bajshögarna men sen har det planat ut och nu är det samma lika. Jag tror ju att det mest är den stress han lätt får själv som påverkar så jag tror detta är nåt jag får leva med. Har några andra saker på listan att prova, men jag är lite chill i frågan och jag vill absolut inte testa flera på raken. Jag tänker också att silaget kanske är för bra för honom, men det är ju svårt att styra och han fick silage där jag provred honom med.
 
Sen har det kanske inte vart bästa veckan rent mentalt, förutom vilodagarna har han haft små spändheter hela veckan på alla motionsturer (allt ifrån bara lite spänd till jättestressad), samt att Pärlan vart iväg från flocken en del pga att hon tävlade idag. Det tror jag inte påverkar honom lika mycket nu som det gjorde innan men han är så känslig så en vet aldrig. Men men. Jag ska försöka hålla stressen till ett minimum kommande vecka, den är ju aldrig planerad såklart men vi kan ta trygga välkända vägar där stress eller spändhet nästan aldrig uppstår, eller mer utmanande. Sen är det också mer djur ute nu eftersom det tyvärr börjar mörkna mot slutet av ridturerna på vardagarna, vilket merför pressel av nåt han oftast inte ser. Ser han bara djuret är det lugnt men om inte kan han reagera. Så vi ska försöka ta en lugn vecka mentalt och förhoppningsvis komma igång med ridlektionerna snart också.
 
 
 
Har bestämt mig för att testa trava 1-2 ggr i veckan, korta sträckor när det känns bra. Jag är ju jag så jag tänker att det kanske är lite tidigt men det kan också vara jag som är larvig. Hittils verkar inte de två gånger jag testat denna vecka ha medfört nån stress efter, utan den stress som vart de dagarna har inte känts relaterad. Det känns skönt att ha hösten tom och oplanerad. Enda planen framåt är att jag & Brutus ägare tänkt åka på en trailträning i Riala i slutet av September, hoppas det blir av. Jag vill ha fler lastningar och åka iväg med Filo under bältet innan jag t ex tävlar eller nåt igen men får få tillfällen. Försöker komma mig till Runsa men det blir aldrig då alla där är så uppbokade med annat, och jag vill heller gärna inte åka nånstans själv om det är nåt så det är svårt! Och så måste jag ju grunda om Filo nu i höst. Jag är inte orolig sjukdomsmässigt men jag får ju inte åka och ridtävla (& travtävla, som han är OK vaccad för, blir det ju def inte). Plus att det ändå måste göras innan året är slut så det är ju typ ändå dags ändå. Ska styra upp det nu när sommarmånaderna är slut och jag kan ta ut semesterdagar igen. Men rent allmänt siktar vi inte annat på nåt än det vanliga; chilla Filo, vore ju kul om vi fick igång traven innan nyår men det är absolut inget mål utan blir det för mycket med honom att börja trava nu så backar vi. Han har ändå gjort så enorma framsteg sen han kom till mig så det skulle absolut inte vara nån förlust.
 
Höstplanerna för mig själv är få eftersom de är tätt sammanlänkade med Filo. Nästnästa helg är det höstkickoff med jobbet på fredagen och samma helg hälsar Linda på, det ska bli kul! Helgen därefter ska jag grooma åt Mikaela på tävling, ska också bli kul! Jag är ju så rookie på tävling i allmänhet så det är nyttigt för mig att se hur saker funkar utan häst och press. I Oktober tänkte jag stå på Enköpingsloppisen och sälja de hästsaker jag har, har blivit ett par dåliga köp plus att jag har lite saker efter Honey så jag hoppas jag kan få in lite pengar där. Sista helgen i November ska jag och mamma till London, Brutus ägare kollar Filo så det är bara Joe kvar men det brukar lösa sig med honom. Sen firar jag förhoppningsvis jul i Luleå, om allt bara skiter sig får jag stanna hemma för Filo men jag hoppas det löser sig på nåt sätt. Är medveten om att jag kanske får ta nån eller några ensamjular på grund av honom men är det så så är det så. Det är ju det val jag gjort, och han är inte lika lätt att ta med på flygplanet som Joe är.