4 -10 December

Måndag 4 December
 
 
Fin & glad idag med. Han blev dock rädd för nåt vid höbalarna innan Skvalberget, men kunde slappna av igen, vilket verkligen känns som ett steg i rätt riktning. 1 dl Vital idag. Han börjar vara fin med Kimblewicket nu.
 
(null)

 
Tisdag 5 December
 
Red ut med C/Brutus. Filo var väl inte på bästa humöret och var lite spänd hela tiden, men lyssnade bra, höll sig inom tygeln och kunde ändå slappna av emellanåt. Vi red slingan och det funkade både för Filo & mitt knä. 1,5 dl Vital. Kanske ökar lite väl snabbt men har ju gett det länge nu så hoppas det är OK.
 
 
Onsdag 6 december
 
Hade funderat på promenad men blev förbannad på att B slängt in en massa saker i sadelkammaren som blev ivägen för mig. Filo var heller inte på megahumör så bara hink & tvätt. Bara tvättat med svamp & diskborste bak så gott det går, vill inte stå och spola ens ute nu när det är kallt så det blir isigt ute. Det funkar ändå. 2dl Vital från idag som det är tänkt att jag ska ge. Hade även fått Kisel Bioniten så ger 2 msk sånt nu också. Filo lite fundersam men åt allt.
  (null)

 
Torsdag 7 december
 
Julfest på jobbet så jag kom sent och gjorde bara tvätt & hink, idag åt han som vanligt. Plusgrader nu så kunde spola. Blev lite osäker på om han fått mugg höger bak men det kan vara intorkad seg lera med. Han blev irriterad efter en stund så jag tvättade så mycket jag kunde och kladdacde på massa Vegebom.
  (null)

 
Fredag 8 december
 
Filo på bättre humör, plusgrader så spolade & tvättade. Blev inte klokare ang "muggen" men pillade bort lite mer som nog lösts upp av Vegebommen, oavsett om det är lera eller sårskorpor. Red till Grönanvägen & hem, lite reaktion på samma ställe som i månags igen men inte lika stark. Fortsatt bra inom tygeln och utan tjafs, lyssnar bra och kan slappna av efter så det känns ändå bra och att vi går åt rätt håll. Jättefin på Kimblewicket och tog det bra idag också! 
  (null)

Lördag 9 december
 
Tvättade både vänster bak och rumpan med klorhexidinschampoo innan jag red Grönanrundan med L/Stjärnan. Han var lite snabb ut först men slappnade av i skogen. Jag trodde han skulle vara värre då han var lite uppjagad in från hagen (& det hjälpte inte att Brutus & Stjärnan rymde sen..) men han slappnade av bra och var jättefin mestadelen av turen!
 
Bytt till D-ringsbettet igen, med bettskivor denna gång eftersom han fick ett litet skav förra gången. Han var inte superförtjust idag men ska prova rida ett par ggr till med dom så vi får se om jag behåller dom eller inte. Kör jag utan och han får det skavet igen får jag bara inse att D-ringar inte är nåt för oss helt enkelt. Det är inte hela världen då jag har Kimblewicket att varva med nu, han verkar tycka om det bra.
 
Rider bara på bett just nu när han är spänd, jag behöver inte hålla hårt i bettet utan bara korta tyglarna men med bettlöst drar han tyvärr mot rätt hårt när han blir spänd så jag vill inte behöva dra i honom för mycket. Nu ska jag komma igång mer efter att September-November vart rätt lugna månader, så jag hoppas att det hjälper för hans mörkerspändhet och att jag då kan börja rida på sidepullet och/eller hacket igen. Tyvärr har han ju inte vart kanon på helgerna heller så just nu känner jag att bett funkar bäst.
 
Väldigt lös i magen idag på ridturen, tänker att det säkert blev ny utrensning när jag ökade på Vitalen rätt hårt denna vecka. Hoppas det vänder snart.. :/ OK i knät med men kände av det lite, tror vi var ute 1½h så bra ändå och det gör inte ont alls nu, ens fast jag sitter med benen i kors. Såå skönt!
 
(null)
(null)
(null)

 
Söndag 10 december

Fin inne men liten röv ute. Först kändes han chill, red slingan och nästan direkt kom en travare på backbanan. Efter det chillade han inte helt och sen när vi kom runt kom den på ovansidan just när vi kom. Då tyckte han att han var travhäst igen, fick hålla honom jättekort (läs: normalt korta tyglar för dressyr osv) och han var supertjafsig, pep och småstegrade och snurrade. Sen kom tre andra travare och det hjälpte inte... OK hem från lösdriften men eg inte bra där heller. Kändes som att vi backat till där vi var i typ Mars.. kul. Han lyssnade inte, drog mot bettet, "förstod" inte vad skänklar eller tyglar betydde. 
Glömde ge Vital, han fick bara kisel bioniten. Hittills ingen skillnad trots full dos av båda sen i onsdags.

(null) 
(null)
(null)