Stegen tillbaka & planerna framåt

(null)

Igår var Filo så jävla jobbig, kändes som han var i våras typ. Ville bara vara travhäst, när han inte fick springa och tvingades gå långsamt blev han arg & gick på snedden & småstegrade.. håhåjaja. Nu har han ju nästan vart helt i vila 3 veckor innan förra veckan och mörkerstressen gör vardagarna mer nervösa än innan mörkret kom, så det + flera travare i full fart blev pannkaka. Jaja. Ytterligare en anledning till att det vore bra med annat stall. Även om han är (var) fin på slingan & rundbanan normalt så tänker jag att ENBART skog vore bättre. Och ridbana. Men. Det blir när det blir. Saker har vart lite bättre på senaste och när det är bra här är det ju så himla bra. Men mest vill jag ju till annat stall för saker jag saknar, inte alls mycket för att jag vill bort.

Planen idag är fix, ev promenad om han är på humör. Jag är iaf i OK humör (också viktigt!). Blir alltid lite sugen på att rida när det kommit snö men jag har ridit tre dar i sträck nu och då brukar han vara redo för paus. Orkar inte med mer tjafs idag så rida blir bara om han är på väldigt bra humör. 

Glömde ge Vitalen igår, typiskt! Däremot så gav jag Kisel Bioniten. Stod och pratade med P när jag fixade maten (som jag glömt sätta innan) så jag glömde. Det är ju visst bök när den inte får vara i minusgrader, så jag har den hemma & tar med i fickan varje dag. Hittills har det funkat bra men jag var nog lite off av att han var så skitjobbig ute. 

Nu red jag 5 dagar förra veckan för första gången på länge, och planen är att fortsätta så framåt, nästa vecka nån dag mer ledigt pga jul. Men jag siktar på att rida 5 dar i veckan om inget annat händer, och hoppas att det ska hjälpa för mörkret. Sen tänker jag helst promenad övriga 2 dagar, men ja. Saker tenderar ju att komma mellan oavsett om en vill eller inte.

Igår kunde jag ha honom i gången för första gången på länge, Kingen står i hans gamla box och Filo blir låtsashingstig nära honom (förmodligen för att han känner att Kingen är en riktig hingst) så om han har vart inne har Filo fått stå med rumpan ut mot dörren i andra ändan stallet, och då vill jag inte ha honom lös. Han har vart lite småtjurig i fix på senaste, inte så jag oroat mig, men ändå. Igår var han på myyycket bättre fixhumör, i synnerhet vid sadlingen. Han trivs så mycket bättre lös än fast.