Bättre kväll!

Idag var jag lite nervös över morgonens utsläpp, men slappnade av lite när jag inte hört av Kerstin nåt på morgonen. Hon ringde framåt tre för att höra om jag kuna ta in alla nu ikväll, och då sa hon att han "varit så snäll" på morgonen. Jag är ju nervös att han ska buffla ner henne. Så det var skönt! Det hade inte funkat om inte Kerstin kunde släppa ut.Jag hade först ställt in mig på att bara pyssla idag för att återfå god känsla, men det blev en helt annan kväll - dock fortfarande med god känsla! Vi har inte så bra träningsmöjligheter direkt på gården, men under dagen slog det mig att jag ju faktiskt kan ha hans hage som "paddock" för markövningar. Där är han ju redan trygg också, så där kollar han inte på en massa annat. Kände mig rätt korkad att jag inte kommit på det innan.. Jag tittade på två videos under dagen som båda är rätt lika och hade dom som inspiration, de är längst ner i detta inlägg.
 
Satte på honom min repgrimma, och sen körde vi, först i hagen tills jag kände att det satt där, sen fick vi köra lite till (men inte lika länge) på planen vid lilla stallet, sen en stund på planen mellan tre första stallen. Där kände jag att jag inte riktigt fick samma connection och han var mer distraherad. Vi gick ner en bit till trailarna och där började han ropa så då tappade jag lite momentum, men då gick vi upp och körde där tills jag kände att han var med mig igen. Det är rätt logiskt egentligen att det går bäst i hagen, där han vart mest, att det går OK vid lilla stallet då det är vägen mellan hage & vårt stall, och att det går sämst på planen mellan första stallen, eftersom vi knappt vart där.
 
Han tuggade och frustade efter ett tag, så jag tror han fick jobba bra med hjärnan, och jag tyckte ändå han fattade rätt snabbt vad jag ville. Perfekt är det inte men en mycket god start! Jag tog in honom sen för att prova sadlar och då blev han lite ängslig igen och gnäggade. Jag borde ju iofs kunna ha räknat ut det men jag ville samtidigt stå i gången utan att Spursen är där och pillar på honom. Jag tyckte Pärlans sadel låg bra på honom, så jag ska rida i den imorgon så får vi se hur det ser ut under efteråt. Najs! Provade Spursens men den låg i framvikt. Provade inte Mams dressyrsadel eller andra sadeln, funkar Pärlans i ridningen kör jag gärna på den, då jag tycker den är skön.
 
Jag släppte sen ut honom igen då jag inte just nu vill lämna honom själv i stallet, och tog in de andra. Sen tog jag in honom med grimma och då kunde han gå riktigt fint utan kedja eller nåt (jag vill ju inte behöva ha det), i lugnt tempo. Han är väldigt noga med att förklara att han inte riktigt tycker att det finns nån poäng med det här, men han gör det ändå :) Fick också mycket bra gensvar på buffligheten genom att bara vifta till med grimskaftet eller knuffa tillbaka, sen var det mycket mindre av båda dom varianterna. Känns mycket bra nu! 
 
Imorgon försöker jag ställa in mig på noll förväntningar på ridturen, eftersom det blir första gången vi lämnar gården. Det vore ju bra om vi kunde rida med nån, men jag vet inte när Lisa kommer och Spursen kommer ju inte ha en suck att hinna med honom, och jag vill heller inte behöva sitta och bromsa honom heller. Ja vi får se! Det löser sig.