Mat mat mat

Sorry att det vart tyst, allt är bra men jag har bara haft så fullt upp och inte haft ork den lilla tid jag haft över. Ska skriva lite längre om helgen ikväll eller imorgon.


Igår behövde jag knappt åka till stallet, T's barn A & P hade mockat & tagit in alla så jag pratade bara med dom och drog ut en dunk vatten i Filos hage samt kvällsade. Filo var så matinställd så det var ingen idé att försöka göra nåt med honom. 

Det finns vissa tillfällen av point of no return med honom upplever jag, eller iallafall att det är svårt att få ner honom från dom. Det är främst när han får bråttom ute eller blir hinkfixerad inne. Då kan han som inte släppa det i huvudet, förrän han gör det av egen vilja. Vilket händer, men jag har inte kommit på hur jag ska få honom dit.

I stallet hjälper det inte att foderrummet är längst in mellan Filo & Pärlans boxar och båda dom är matvrak. Jag undrar lite hur det vart t ex i gamla stallet där det ligger mer separat vid ingången, om det hade vart bättre. Sen kan jag inte vad han hade för rutiner innan och han ska lära sig nya nu. Det funkar rätt bra att bara ignorera honom när han bankar i boxen, men jag vill ju gärna att det inte ens ska gå dit och den är lite svårare.

Jag går mycket efter hur han är för dagen, är han inte mottaglig är det svårt att få ett bra jobb. Han har ju lite problem än med att lämna gården. Det är ju helt förståeligt och kommer nog släppa med tid men jag har tänkt på lite olika idéer på hur jag kan jobba med det. Det här med att leda honom mer runt främst nedre delen av gården är en, men är han redan uppe i varv blockar han lite i att lyssna. Då har jag bättre koll från ryggen men då blir han istället inställd på jobb och att det ska gå fort. Och så har jag bara två dagar i dagsljus när det skulle vara bäst att göra detta, och då vill jag gärna ut & motionera honom då han har energi för fem. Hm ja det är inte lätt. 

Tålamod.
Och tid. Låga krav.

13 dagar idag (eller ikväll). Känns både så länge och så extremt lite. Tänker att medans det delvis är jobbigt med mörker och is osv nu så är det kanske ändå bra så det kanske är lite bättre med allt till sommaren. Förhoppningsvis :)