Dressyrmåndag, frågetecken om transport inför DM

Glad Filo i hagen idag. Tog in Pärlan också då hon skulle köras av M, de var lite larviga med uteboxarna, så jag satte fast Filo och tryckte in Pärlan först och sen gick Filo in utan problem. Tänker att det är lite transportfeeling, ska se om jag kan "lastträna" lite kommande dagarna! Vore ju bra med tanke på att vi ska iväg på DM om en månad.
 
Sitter Filo fast går han ingenstans ens med öppen dörr, det var samma när han stod på box i början.
 
 
Väl inne i uteboxen somnade han typ direkt.
 
Vi red till ridbanan idag, red igenom LE-programmet och det gick faktiskt väldigt bra. Fick ut honom bra i hörnen, de på långsidan där vi inte har nån vägg är svårast (vi har bara staket längs kortsidorna & en långsidan). Han slarvade lite över bommarna idag, men det var inte prio så jag brydde mig inte supermycket. Han var generellt sett väldigt fin hela programmet, jag var nog med stöd & sittben & blick själv och det hjälpte ju. Speciellt stora volterna är svåra men gick rätt bra, även höger! Det gick ännu bättre när jag drev på lite, det tar ju alltid emot att göra det på en häst som ska chilla i allmänhet men det gick bättre. K som äger Luna kom förbi en sväng så vi stod stilla en bra stund och pratade, jättebra träning för honom som hatar sånt. Fick snurra och lägga en volt ett par tre gånger men han blev inte supertjafsig och började dra med huvudet som han annars brukar. 
 
Kvartarna går så bra så vi testade en hel framdelsvänding, inga problem. Däremot nu när han "kan" så ska han istället gärna föregå mig och stressa iväg så vi får börja ta tag i det. Vi tvärade även lite mer, förskte en halv volt men det var lite mycket. Gick nästan i vänster varv men höger (svåra) var såklart lite tuffare. Ska ha ut Marie igen nästa vecka så hon kan styra upp oss inför DM:et. I övrigt går han bra, det är jag som måste rida bra bara och det är ju tyvärr inte bara bara. Ibland vinglar han iväg på raksträckan men jag tänker att det säkert är jag som gör nåt fel där med.
 
Vi är anmälda till LE (skrittprogram med vänd snett igenom, volter, serpentiner & halter) och Trab. Vi är inte anmälda för att jag tror att vi kommer nåt annat än sist, utan bara för att testa lite gränser, få erfarenhet och eftersom jag inte tror jag hinner styra upp det innan så blir det också första gången i ett ridhus för oss. Troligtvis första gången i ett ridhus nånsin för honom. Men jag tror han kommer vara rätt chill faktiskt, han är ju så obrydd i skogen och det kommer vara andra hästar där, vilket alltid är en trygghet för honom. Har paxat en box också (det är på Jälla och de har gästboxar), känns bra för jag vet inte hur han är i en transport och vänta, jag vet inte 100% att jag får hjälp och han är ju van med gästboxar från travet så det blir bra. Det är bara transporten som måste lösas. Kerstin har ännu inte besiktat sin buss och verkar tyvärr inte ha bråttom med det heller :/ men Pärlan är på G mot löp så det vore ju nice om det var så att hon kom med i löp mellan då & nu så det blir av.
 
Ställt mig i kö hos Släpgrossisten i Märsta på deras buss som tyvärr var bokad det datumet, ska även börja kika runt på alternativ. Måste fan ta tag i att lära mig köra släp själv, nu har jag ju för fan en bil som får dra 1400 ändå. Så det är mest transporten som är frågetecknet men på nåt sätt för det lösa sig. I absolut värsta fall (dvs om jag blir helt själv utan hjälp och ingen buss går att få tag i) får jag väl åka och hyra ett släp veckan inna och öva. Jag är nästan mer nervös över lastningen än att köra då det inte gick så bra sist när vi skulle hem, det är nog främst där jag känner att två extra händer vore bra. Men tja. Blir det worst case scenario på worst case scenario så får jag väl skita i tävlingen och stanna hemma och lastträna då! En får se det bästa oavsett situation.
 
Traben får gå som den går, vi har inga leksaker och jag känner helt ärligt att en månad inte direkt är nån tid, det är snarare så att jag vill testa vart vårt "noll" är. Så vet vi om vi måste träna på nåt. Det mesta kan nog gå, halt är OK men om det ska vara länge kan det blir tufft (jag vet att på Riks skulle de stå i 20 sekunder) - eller inte. Vissa saker är enklare på ridbanan än ute. Ryggning, vår akilleshäl. Vi borde öva mer på det, inte vart prio på senaste. Hoppning kan förekomma, förhoppningsvis kan vi isf gå över för jag tror inte han bara hoppar sådär. Sitta av och upp vi föremål beror helt på föremålet. Vi övade faktiskt lite på det idag, satt upp och av från Kerstins trunk som är utdragen ur stallet. Först ville han inte gå nära ner och var lite fnorkig, jag hoppade då av och försökte "långtygla" honom fram. Det gick väl i all ärlightens namn sådär, till slut så ställde han dock upp sig vid trunken så jag klev av åt båda håll. Dock tror jag snarare han vande sig vid trunken än fattade poängen med övningen, men men. Får fortsätta ställa honom vid saker och hoppa av och upp om det går. Vi övade på detta i Alunda med en vanlig pall och det gick jättebra iallafall. Det är snarare att ställa honom VID saken som är problemet, när jag väl kliver av står han still. I övrigt är det nog bara bro och pressening som kan vara tveksamt. Tror jag har en pressening, får ta med den ut nån dag. Men som sagt, vi är inte där med nån förhoppning om prestation. Tar vi oss bara dit och han är chill i ridhuset kommer jag vara nöjd oavsett hur det går.
 
Värmeflätor idag pga varmt.