Kaosig tömkörning, stallstädning och trav

Jag hade en lite tuff dag i fredags och sen har det vart full rulle varav paus. Eftersom vi red så långt med barbackapadden på torsdagen & vi skulle städa stallet på lördag ville jag ha ut honom och då tyckte jag tömkörning var bäst. Filo tyckte inte alls vi behövde hitta på nåt idag och var lite brötig på gången, småtjafsig första biten i skogen och gick mot spärrgrimman ganska hårt. Till slut gick det bättre och jag körde lite miljöträning genom att plocka upp sten från stig och kasta ut i buskar eller på träd. Det gick bra, han hoppade till lite nån gång bara. Sen kom vi ut på Grönanvägen och det gick OK men vi fick med oss mycket flygfän. Han bromsade fint i backarna. Sen kom en broms och jag tänkte att vi travar lite så kanske den försvinner. 
 
Det gjorde den, och det gick bra efter så jag tänkte att vi kanske kan trava lite till. Det gick först ganska bra, sen började han dock öka så då bröt jag av, men då blev han svintung och dragig, blev arg när jag ville göra halt och började hoppa runt och rätt vad det var började han snurra och fick linorna om benen. Jag fick till slut stopp på honom eller om han hade vett att stoppa själv, han stod bara och blåste och var jätteupprörd men jag lyckades lyfta ut framfötterna och sen kunde han gå ur linorna. Jag lägger det helt på mig själv eftersom det nog var andra traven som triggade det hela men usch, det var så sjukt obehagligt. Efteråt ville han heller inte tömköras, han blev lika snabb som han var första gången jag tömkörde och fick den där stressen. Så det slutade med att jag fick promenera bredvid honom, då slappnade han av helt och kändes trygg. Det var ju en lite tröst för mitt självförtroende iallafall. Testade tömköra så jag gick vid sidan, kanske vid baken på honom typ, när vi kom till inhägnade området av Törnskogen. Det var rätt OK, han börjar känna att det är typ hemma nu så då var det bättre.
 
Sen gick vi in genvägen via skogen och där måste jag gå bakom, men det gick bra - tills en lös islandshäst kom springandes nere på vägen. Jag fick stress att han skulle dra men lyckades snabbt komma fram till huvudet på honom och fick leda honom ner och så gick vi bredvid varann fram till lösdriften där hästen & hon som hade haft lösa hästen som handhäst var. Hon hade tappat henne, så det var det. Pratade en stund och sen gick vi hem, då var Filo helt avslappnad och jag kunde tömköra hemåt i vanlig takt och gå bakom. Efteråt åkte jag till Göranstorp helt random och åt middag med Anders & Helena & Miranda. Jättemysigt <3
 
Testade vattenbad, gick OK så länge han kände för det.. ;)
 
 
Tömkörning i skogen (när det gick OK)
 
 
Torpmiddag <3
 
Keso-mys <3
 
På lördagen tömde vi stallet, det skrubbades med medel mot alg & mögel och sen sprutades det med högtryckstvätt & så sopa sopa sopa. När vi var klara åt vi middag nere hos en på gården som har ett B&B så gäster från Indien var med också. Igår fortsatte jag tvätta stallet lite och sen red jag Filo. Han var glad och ville gärna komma med in, han fick stå på uteplatsen eftersom stallet inte är klart än, han fnorkade lite lätt mest för sakens skull först men vande sig snabbt, dock skrapade han lite men jag vill inte ha honom lös där. Allt i sinom tid :) Red ut med sadeln, först tänkte jag bara ta skogen bakom travbanan och vända och rida tillbaka samma väg, vi red övre vägen upp på utsiktsplatsen och sen ner och till Täbyvägen. Väl där tänkte jag "vi kollar läget" och då kom ingen bil från nåt håll så vi red över, upp till Spiltan och ner mot Gudbyrondellen och hem via Norrviken och via runbanan sen. Han var väldigt fin & chill, jag testade med travintervaller upp för första backen på slingan och sen tog det ett tag innan han slappnade av helt igen, men han gjorde det. Sen när han kändes som mest chill längs med vattnet gjorde vi några till igen (kanske 5/gång) och sen hade jag tur och så var det lite folk runt stigen så han glömde att tagga upp helt. Han var liiite pigg hem efter men ingen katastof. 
 
Jag vet inte om jag riktigt kan säga att vi börjat trava, men jag testar det här och där, korta bitar när det känns rätt (inte varje gång) men än kan jag inte påstå att vi travar. Det triggar helt klart och jag tycker väl inte att vi är helt klara i skritten. För det mesta går det ju bra nu, men inte helt. Så vi nosar lite på det när det känns rätt. Idag hade jag helt andra planer men avbokade allt och ska snart börja åka ut till stallet, misstänker att Kerstin kanske vill att jag kör Pärlan idag eftersom hon fått stå ett par dar. Vi får se om M är hemma från Finland. Andra och sista semesterveckan påbörjad. Åker till Ullared i helgen med Carin, det blir kul! Innan dess ska jag bara försöka ta tag i vissa saker som jag tänkt "göra på semestern", mest hemmafix & så måste jag skriva om de försvunna veckorna här. Det här med att hitta på saker eller åka iväg chillar jag med. Var mest taggad på det förra veckan, nu känner jag att denna vecka tar jag bara som den kommer.
 
Städning pågår
 
 
Fönster före & efter
 
 
Filo på uteplatsen.
 
 
På utsiktsplatsen i skogen