Uteritt & hagbyte

Igår red jag ut med Islandskorningen Luna från grannstallet, en väldigt energisk liten sak som var lite överallt, hon skulle hemskt gärna trycka sig mot Filo (oklart beteende, det kändes inte direkt som nån ranggrej), ville gå först men tordes sen inte, vi red om och sen skulle hon igen osv. Filo blev lite mer taggad än vanligt av henne, men det gick väl OK. Vi red Norrortsledenrundan och travade från Norrortsleden till skogen. Det gick sisådär för Luna och hennes medis då hon skuttade runt en hel del. Filo var fin först men blev lite väl taggad och jag hade lite svårt att avgöra om det var pga trav eller andra hästen eller för att det är en bit där han gärna vill öka lite så vi bröt av och skrittade. Sen var han lite väl snabb i skogen efter det men chillade mer sen så jag kunde släppa på lång tygel.

Sen red vi bredvid varann och till synes för oss så högg Filo efter henne från ingenstans. Jag ska inte säga att det här är nåt han brukar ghöra men det har hänt en annan gång med Brutus. Jag tror att det är nån tävlingsgrej. Normalt sett är han faktiskt inte så himla brydd om nån annan häst går före mer än att han går och småsurar, och vi hade ridit bredvid varnn ett tag och han gick liksom från noll till hundra. Det är lite märkligt men jag tänker att han kanske var lite less på den här lilla hästen och hade sagt ifrån tyst på hästspråk som vi missat. Eller inte. Inget jag hänger upp mig på men jag får tänka på det framöver om man rider bredvid varann. Vi rider ju inte med sällskap superofta och när vi gör det är det oftast före eller efter, väldigt sällan bredvid nån. Men det var så märkligt när han typ inte brydde sig ett skvatt hur mycket hon än var nära eller bakom eller nånting först. Hursom.

Efter den turen där jag fått hålla honom en bit så kändes det väldigt skönt att han sen var lika lugn som vanligt hemåt. Det har verkligen hänt nåt, han kan fortfarande tagga upp men han har börjat kunna komma ner på ett helt annat sätt än innan. Nu funkar det oftast med små förhållningar och även halter. Inte 100% men förr var det ju som luft och gav ingenting. Så det var väldigt skönt att han var helt chill hem även efter en rätt intensiv ridtur. Jag är lite fundersam, jag hade tänkt att det skulle vara bättre att trava med nån första gångerna men det kanske vore bättre med en mer chill häst som Brutus isf. Eller så är det bättre att vi gör det själv. Det är ju alltid lite knepigt med nån när jag måste kunna säga "nej det funkar inte, vi får skritta" och den vill rida mer.. Jaja. 

Idag har jag tvättstuga, har tvättat fyra schrabrak (men två kräver viss avhårning när de torkat) och det som behövdes hemma, täcke, påslakan, mitt gästtäcke, påslakan & skyddsgrejs och alla mina ridbyxor. Hann inte riktigt första passet men hade tur och så var passet efter mig ledigt så jag tvättar lite mer nu! Filo ska få vila idag, om han vill går vi till stallet och ryktar och fixar men jag kan tänka mig att han vill vara kvar i hagen idag eftersom de fick gå tillbaka till stora hagen efter en vecka i sjöhagen. Filo gillar den inte, han var mest spänd första dagarna men kändes mer chill sen. Dock har han haft torkat bajs längs rumpan så helt nöjd har han inte vart, dessutom har han bara velat komma ut ur hagen hela tiden, vilket inte alls är fallet i stora hagen. Åh vad glad han var igår, jag tog ur honom och Spursen till den först och båda drog mot grinden, till och med Spursen som är så himla lugn och timid. Tänkte att jag skulle smörja saker och borra upp en till sadelbom i sadelkammaren istället. På lördag ska vi högtrycka stallet, det är sååå välbehövligt med städning där, ska bli skönt! T kommer från ön och har säkert med sig sina barn, och medryttar-T som kommit hem ska också vara med och så ska vi grilla sen. Mys! :)