Äntligen ET-besök!

Jag tyckte jag hade gott om tid innan ET igår men det blev sent i alla fall, så jag fick skynda ut i hagen för att dra in Filo. De stod och chillade och spanade mot hagen där Pärlan & Spursen stod. Filo stod ytterst och när jag kom vände han sig mot mig och började gå mot mig med spetsade öron, men när jag var kanske en meter ifrån lade han öronen platt och vände sig bort. Alltså, SOM denna häst känner av min sinnesstämning. Jag fick lugna ner mig lite och klia lite på de andra innan jag fick ta i honom. Duktig häst, knasig matte.
 
Dagen innan hände det där med Brutus & gnägg och nu var Pärlan & Spursen i annan hage, så han gnäggade två gånger innan vi var i stallet och ett par gånger till när vi stod där. Grattis, tänkte jag, nu kommer han vara helt spänd. Nu är dock min ET så bra & förstående så det var ingen big deal och han verkar inte få några kroppsliga spänningar av allt detta ialafall. Jag gillar verkligen min ET, jag hade ut henne till Honey och tycker hon är väldigt bra. En nyckelsak bland alla som behandlar min häst är att jag verkligen gillar dom som inte vill komma för ofta, om ni förstår mig rätt. När jag hade Honey på foder tänkte jag att jag skulle ta ut henne en gång i kvartalet men då sa hon ifrån att hon inte tyckte det behövdes så ofta. Det gör att jag känner mig tryggare att det verkligen behövs om personerna säger att de bör komma oftare. Det känns liksom inte som att de kommer bara för att tjäna pengar.
 
Filo fick bara beröm igår. Hon tyckte att han var helt OK i hull, inte tjock men såklart inte heller slimmad. Och hon skulle säga om hon tyckte annorlunda, det var skönt att höra då jag ibland får höra ”vilken mage han fått”. Men jag tycker inte han haft några fettdepåer utan bara just att magen är lite trind. Och helt ärligt, så konstigt är det inte då han inte bränner supermycket i träning eftersom vi bara skrittar. Det där tar vi igen sen den dagen vi kan börja jobba lite mer.
 
Hon tyckte han var bra musklad för att vara så nyss från travet, så det var bara att köra på framåt. Han var väldigt rörlig tyckte hon, inte stel eller nåt, hon kunde lyfta hans bakben högt och utåt och han gjorde det utan vidare, jag blev nästan lite häpen själv. Jag tycker mig känna skillnad av stretchingen, om det är så eller bara nåt jag inbillar sig vet jag inte, men det skadar ju inte (eftersom jag kan/gör rätt såklart :)) så jag fortsätter. Sen är han ju fortsatt lite kort i vänster sida, men det är nog mer ridning än nåt annat jag kan göra. Han fick stå med magnettäcke och somnade nästan. ”Här har vi en som fått behandling förr” sa hon, för så fort hon satte på fleecetäcket som de ska ha under började han direkt gäspa sååå mycket. Han hade en liiiiiten grej i korset på vänster bak så han fick lite akupunktur där men hon sa strängt åt mig att inte bry mig om det, det var så extremt lite så det var inget jag skulle få i huvudet sa hon, jag ska inte göra nåt eller så, så det är bara köra på.
 
Det är verkligen så skönt att få bekräftat att allt är bra. Tänder är ju omöjligt att veta, hovar är svårt tycker jag men försöker lära mig mer, bajset/mask med men den var ju låg, borde få svar om stora blodmasken denna vecka eller nästa. Men det känns skönt att han nu är helt kollad från topp till tå. Och muskler och kroppen har jag ju i alla fall liiite hum om även om jag blir osäker på om jag känner rätt saker, så det är skönt att få bekräftat att jag tyckt och känt rätt. Och att jag valt en bra häst. Jag kände och klämde ju en del på provridningen också. Nu ska jag börja öka ridningen och motionen! Det ska bli kul att se vad/om det gör nåt för bråttom hem-grejen.
 
Det känns så skönt att allt är klart nu! Det har vart så mycket på G hela tiden, nu är det faktiskt inga planer eller planerade saker alls för oss framåt förutom att bara fortsätta och rida på mer. Jag har min första lektion för instruktör som kommer till oss nästnästa vecka, Marie som vi red Trab för i Alunda. Men det är ju tanken att det ska bli standard snarare en en specifik grej. Hon hade förståelse för honom och jag fick en bra känsla. Hon rider mycket WE och är mot integrerad ridning. Jag är inte superinsatt men det är som jag förstått det rätt likt CR, mycket kropp osv. Marie hade en fantastisk kallblodstravare som är en riktig förebild, hon gjorde typ allt med honom. Det är lite så jag gärna skulle se Filo bli om några år. Hennes häst hade inte gått på travet, men hon är väldigt kunnig och har unghäst så jag tror absolut vi ska hitta rätt hjälp av henne. Så himla glad!
 
Åh jo just det, jag sprang med Filo för ET-Ingela, först skritt och sen travade vi två rundor. Han var superduktig och sprang inte om mig eller nåt, har aldrig gjort det eftersom han blev besiktad utan mig så jag blev lite förvånad över det men det är klart att han säkert sprungit upp tidigare. Men ändå. Kul! Den dagen vi är med i en utställning är det ju väldigt skönt att slippa börja från scratch där!