Ge blod (& stamceller)!

Var och gav blod nyss, sköterskan var lite förundrad över mina jämna blodvärden. Som kvinns ska en ligga över 128 för att få ge, jag har legat på 131/132 senaste gångerna och 131 även idag. Och då får jag ju bara ge 3 ggr/år (också kvinns-regler). Det var ju en gång jag inte fick ge för att jag hade för dåliga värden men aldrig igen efter det. Men hur som så är det ovanligt att ligga så jämnt, normalt går det lite upp och ner.


Hon sa att det kan bero på så många saker, som stress, att en dricker för dåligt mm. Det enda jag egentligen ser ändrat i mitt liv är att jag gick över till helt vegansk kost för 1,5 år sedan. Sen vet jag inte om kosten spelar roll men jag känner ju mig så mycket bättre, speciellt senaste året när jag fått vara frisk.

Det känns så himla bra att ge blod, jag mår aldrig dåligt och är sällan yr eller nåt efteråt. Jag gillar verkligen tanken på att vi kan dela med oss av oss själva. Har nyligen anmält mig till Tobiasregistret också (googla och gå med om ni är friska!), det är ju väldigt liten chans att matcha stanceller med nån men om jag gör det - självklart! Det är lite tuffare mot kroppen att ge än blod men vad är det om nån kan överleva på grund av mig? Det är ju så jag får rysningar.

Nu ska jag sent omsider ut till Filo och dra ut honom, blir nog en kort tur bara eftersom det tog lite längre tid än väntat att ge blod (var väldigt myclet folk där). Men det gör ju inget när det är ljust så länge <3