Så bra vecka!

I lördags var det smällvarmt. Jag red ut tillsammans med T/Brutus & P/Stjärnan men vi skildes åt då jag red upp i skogen och de mot rundbanan. Skiljas var inget större problem, Filo vände en del på huvudet backen upp men sen lämnade han det. Han var mycket fin & chill, ökade han kom han ner igen. Jag försökte få honom att äta för att "bryta" när han blev snabb, men han fattade ingenting. Det är ju iofs extremt skönt att han nästan aldrig försöker ta sig nåt när vi är ute så det gör inget. Jag testade även att rygga honom från ryggen första gången i lördags. Han ville inte alls lyssna på nån slags signal förutom fingervift. Det känns väldigt skönt att den är "satt" nu och funkar så bra. Jag var supernöjd med honom och pajade det själv då jag inte kunde hålla mig utan travade en liten stund. Precis som i skritten så gick det bra en stund och sen började han öka, så då bröt vi av. Sen var det inte superlätt att få ner honom i lugnt tempo igen. Jag testade även att hoppa av och gå en bit och då gick han lugnt. Men så fort jag satt upp igen så var han lika. Dock var han ändå rätt OK hem genom Törnskogen och jag kunde t o m rida på lång tygel en bit. Jätteskönt!
 
Lördag
 
I söndags red jag också eftersom jag skulle iväg på tisdag, vi tog bara en kort tur upp på Fornbodas rakbana och sen hem. Han var så mycket fin & chill, lite snabb till kurvan efter berget, men ändå bättre än på länge, och efter kurvan var han jättefin - till och med efter kohagsbacken! Superfin & go. Det var varmt då med så jag red barbent på barbackapadden. På måndagen fick han helvila i hagen eftersom vi skulle iväg dan efter, jag packade och var stressad.
 
 
Såå mysig söndagstur!
 
På tisdagen regnade det som fan och Pärlan hade åkt på trav när jag kom. Tur för mig så var även Spursen inne så Filo fick sällskap. Elin kom med transport och vi lastade Filo på en kvart. Han var lite tveksam men till slut gick det. Dock så var den lite liten till honom, det var liksom precis att han rymdes mellan lämlarna. Elin rattade oss lugnt till Alunda och Trabträningen och där var han SÅ FIN. Han var spänd när vi kom ut men lyssnade. Vi började med halter, de andra red övergångar trav/skritt också. Vi skulle bl a stanna över en bom och Filo blinkade inte ens. Han gjorde superfina halter. Det är ju nåt vi har gjort myyyycket så det trodde jag nog, men vad jag vet har han nog aldrig gått över bommar nån gång men det var inga problem och inte heller att stanna över dom. Han var som vanligt väldigt obrydd i de andra hästarna och brydde sig inte ett smack om i att de travade eller ibland galopperade.
 
Duktig <3
 
Andra hindret var att rida genom trång passage (i form av 2x2 hinderstöd med bom). Först var han lite tveksam, då tog tränar-Marie hjälp av Elin och så höll de bommarna i armarna och ställde sig en bit bak, vi gick igenom. Sen ställde de sig så bommarna var vid hinderstöden men inte i och vi gick igenom. Sen lade dom på dom och vi gick igenom. Efter det var det inga problem, till och med när det kortades från 100 till 80 (tror jag?) cm var det inga problem. Tredje var att sitta av och på på en pall och hästen får inte gå förrän foten är i andra stigbygeln. Jag var med flit lite långsam och Filo var SUPERduktig även fast jag aldrig gjort nåt liknanade med honom. Han har ju lärt sig att stå vid pall för uppsittning och det verkade räcka. En gång av tre gick han iväg när jag just kommit upp i sadeln men annars var han kanon. Fjärde var rida in mellan bommar, rygga ut och snett fram. Eftersom han typ inte kan rygga än så höll vi det enkelt. Han fick rygga på mitt fingervift ett par steg och sen red vi rakt fram. Första gången gick KANON, sen sämre och sämre. Men för att vara andra gången vi ryggar uppsuttet nånsin och på främmande bana.. ja ni fattar. Jag är supernöjd.
 
En ryggning avsuttet - gick kanon också.
 
Jo och efteråt så pratade jag en stund med tränar-Marie, hon har tidigare haft ett smått legendariskt kallblod och när jag sa att jag haft lite problem att få ut tränare gjorde hon exakt det jag hoppats på dvs sa att hon kunde komma ut! Jag hade haft henne i bakhuvudet och eftersom ingen av CR-tränarna jag vart i kontakt med kunde så blir det nog så! Och det är jag supernöjd med, tyckte hon var så bra på träningen. Hon är mer mot integrerad ridkonst men det är close enough. Inte så mycket sitta och dra ihop, mer sits och kroppskontroll osv så CR & IR går ju mer åt samma håll. Så det blir nog jättebra, ska messa henne här nån dag.
 
Mindre supernöjd åt att det tog en timme att lasta hem. Det var ren tjurighet från hans sida. Vi lirkade, vi tryckte, jag lyfte t o m alla hans ben långsamt framåt haha. Men tills slut gick han på. Jag tror det mest var att han tyckte släpet var för trångt, och jag kan tänka mig att han inte åkt "vanligt" släp så mycket tidigare, eftersom han stått i stor verksamhet. Vi får lastträna lite i Kerstins vid tillfälle, nåt vanligt har vi ju inte att tillgå men åker jag nånstans framöver kommer jag ju låna Kerstins buss så det känns inte akut. Han var väldigt glad att vara hemma igen och jag släppte ut honom först, sen fixade jag med sakerna och sa hejdå till Elin. Efter det gick jag ut i hagen för att höa och då kom han till mig med spetsade öron så som vanligt är han inte långsint :)
 
En liten gosestund som han själv bjöd in till <3
 
Igår var jag DÖD eftersom vi var i stallet typ vid midnatt, så han fick vila i hagen, han var go och glad kexchoklad. Och idag kom tandis. Var SÅ jäkla nöjd verkligen, hade ut Ted Dacksten som jag fått rekommenderad och bara läst gott om, och kan ju bara sälla mig till den skaran. Jag lydde rådet jag fick när jag provred honom och vi förberedde sprutan utom synhåll och så fick han Primero medans det sprutades. Han gjorde verkligen ingenting alls så det var kanon. Tyvärr fastnade Primeron i tänderna så han såg inte superbra men bra nog. Filo fick fint beröm för tänderna, han har inga vargtänder (travare har ju sällan det) och i journalen stod det såhär:
 
Normalbett. Lindrig hyperkeratos i kind M1-M2 (detta raspades han lite för) 
Mkt lite tryck (lite röd) i mungipa hö sida.
 
Vi provade även bettet och jag fick order om 1cm kortare bett för att minska risk för tryck. Jag har ju nästan tänkt att t o m det jag har är lite för litet men man ska tydligen gå på skelettet mer än mjukdelarna, när han drog det lite fram och tillbaka när Filo var sederad var det solklart för stort men när han har det normalt ser det inte ut så. Så klurigt det där är alltså! Så vid delade bett ska vi ha 12,5 alltså. Skönt att jag inte köpt några mer bett än, han väntat på just tandkollen till det. Känns så skönt att ha hittat en bra veterinär, kommer definitivt fortsätta använda honom. Pratade lite om lösa magen och han nämnde ett medel som finns om han blir superlös men som han var nu var han inte speciellt orolig, jag nämnde min teori om att det kanske fortfarande är lite stressmage och han trodde absolut att så kunde vara fallet. Räkningen var också betydligt trevligare än jag trott, så det var också skönt!
 
Ganska trött efter sederingen.. :)
 
Nån timme senare kom bajssvaret från Equilab och det var 25 EPG, sååå skönt. Så fin som han är i päls osv och att han är 10 år så hade jag blivit förvånad om han hade mycket men ändå skönt att kolla. Stora blodmasken-analysen kommer om 2-3 veckor så det är bara hålla tummarna att det inte är elaka men förhoppningsvis inte. :) Med tömkörningen i fredags på allt detta - alltså wow vilken vecka! Är så glad. Känns obreskrivbart skönt att veta att det är bra med tänder och mask (förhoppningsvis, men det var ju iaf lite) och jag är verkligen så nöjd med hur han var i Alunda. All grund vi jobbat på satt, han var inte hetsig eller panikig, efter halva tiden på banan började han till och med slappna av!
 
Och på en personlig nivår så nådde jag idag den målvikt jag jagat i tre år. En vikt jag inte haft sedan 2008. Det är ju helt galet! Så kul. Så stolt över mig själv. Nu ska vi försöka inte hitta på nåt mer på ett tag, jag och Filo. Vi ska utmana med att rida ovana ridvägar men annars bara jobba på med det vi gjort till nu. Ja, och förhoppningsvis börja rida för tränare men det är ju typ samma som att jag försöker vara på ridbanan en gång i veckan fast det förhoppningsvis blir mer kvalité på det.
 
Kan inte tacka Elin nog för hjälp med transport, sällskap, fotografering, tips & tålamod i tisdags <3