Torsdag > Söndag förrförra veckan

Filo var lite tjurig hela förrförra veckan. Han var ju superfin i ridningen både måndag & tisdag & mestadels fin i tömkörningen på onsdagen. På torsdagen (15/6) var jag helt slut och han småtjurig så vi gick bara till stallet och pysslade och gick ner igen. På fredagen (16/6) körde jag Pärlan. Kom ut en halvtimme sent och hon var så pigg & taggad så det blev lite sent, jag hade tänkt rida Filo men klockan var nio när jag var klar med Pärlan och då ORKADE jag inte. Vi har så mycket på jobbet att jag nästan sett i kors när jag kört ut till stallet hela veckan så även fast det var ljust & fredag pallade jag inte rida.

 

 

På lördagen (17/6) när jag kom var det varmt. Jag hade svängt förbi Granngården för att hämta upp koppjärnet jag beställt från Charlies (de har gratis frakt om det skickas till Granngården, tips om ni inte visste!), hade även passat på att köpa en stor 10kg saltsten och en behållare till den. De hade lite småbitar kvar i vindskyddet och jag satte in en ny saltsten där häromdan men jag vet inte hur mycket de är på den, så för min egen sinnesfrid kändes det värt att köpa en sån för 100 spänn eller vad det blev totalt. Hela gänget (utom Brutus som var på uppdrag) stod och hängde där de brukar, längst upp vid gården i skuggan av körsbärsträden. Gosade lite med alla och Filo sist, han blev så sotis/nyfiken och kom, kliade honom en stund och tänkte sen gå in till Kerstin. Då följde han med mig och då visade jag saltet & alla fick provsmaka.

 

 

 

L kom just då och skulle rida Kingen så vi red ut tillsammans. Det går väldigt bra (även om han typ blivit bisexuell på gamla dar och tycker alla är värda att sätta på haha) bara vi håller lagom avstånd men kunde rida bredvid varann på normalbred väg. Vi red Grönanvägen förbi berget och till gården, där vände vi och red hela vägen tillbaka. Vända tillbaka samma väg är ju nåt som aldrig funkat särskilt bra på Filo, det har direkt triggat hemåt och tidigare spelade det ingen roll att andra var med. I lördags var han dock suuuuperfin! Kingen knallar på rätt bra men det gick i perioder, ibland var de först, ibland vi och ibland red vi bredvid varann. Filo var oftast jättefin, kunde tagga till nån gång men lyssnade bra på förhållningarna. Även om det ger mer trygghet att rida med annan häst så tror jag också att det gör mycket att jag också är mer avslappnad i sällskap, både han och jag tänker ju ofta lite för mycket. Var väldigt nöjd med honom!

 

 

På söndagen (18/6) var han inte lika pepp på att komma men det var som vanligt inga problem, och han var väldigt chill i stallet. Jag hoppas att han får lite extra positivt i stallet just nu när det är varmt = svalt i stallet. Har även börjat ge Primero nästan varje dag igen då jag är jag och blev nojig över att han får för lite protein och att det har nåt med hovarna att göra :) :) Har ingen analys på vårt hö (ska fixa själv för jag orkar inte ens ta såna ”nymodigheter” via Kerstin även om hennes försäljare säkert har ;)), han är ju väldigt fin så med ögat är det säkert ingen fara men de äter ju inte lika mycket hö nu när det är gräs och vem vet vad proteinet är i det så ja.. Men jag tänker att det också stärker, svårt att få i dom för mycket protein liksom. Han är väldigt bra nu att både leda och vara i stallet själv, vi hade nedslaget med Brutus helgen innan denna men han verkar ha kommit igen efter det.

 

Vi red ut slingan. Allt gick väldigt bra dit. En period gick det bara bra till backen mot Grönanvägen och sen blev han spänd om vi red över bron men det området som är ”safe” verkar ha utökats nu. Han blir alltid lite spänd när vi går ner på slingan och ska titta omkring sig och föreslå att vända, men kom ganska snabbt ner och var väldigt fin. Mestadelen red vi på lång tygel, jag hade bara lite tygel för styrning men i övrigt lång. Jobbar själv på att inte ta så mycket i tygeln utan mer kropp, i synnerhet med hack, och han svarar bra på ben och kroppsvridning men ibland behövs det ändå nåt mer. Jag funderar på att skaffa en halsring (en riktig, inte bara ett stigläder) och försöka ta i den snarare än tyglarna för lättare styrning.

 

I alla fall var han superfin och jag var noga med att berömma ofta, jag glömmer det ibland. Sen red vi mot Täbyvägen och längs med den. Han var lite spänd dit men inte längs med, och chill i skogen. Han knatade på bra men det kändes inte som stress. Lite snabb ner men efter två halter och en tugga gräs blev det bättre :) Han var som vanligt snabb ner mot rundbanan, chill till mitten på kortsidan då han vill öka och gå ut mot raksidan. Jobbade honom och försökte få honom att gå öppna (men jag tror han mest böjde på halsen bara) för att slippa hålla så hårt på vänstersidan av hacket, gick OK. Han ville titta lite åt höger ner mot Kvarngården men sen chill, han reagerade på nån vagn så vi vände, red tillbaka förbi den, vände igen och sen hade han glömt annat och gick lugnt hem. Sååå fin! Kan ha vart vår bästa tur ute själva nånsin? Inte perfekt men nära nog!

 

 

 

När jag kom hem sa Kerstin att hovis var på väg så han fick stå i sin box med hö och eftersom han verkade så obrydd åkte jag ner och drack kaffe mer Kerstin. En halvtimme senare när hovis kommit var K’s hästar i uteboxana och han verkade lika chill, dock var han lie tjurig med hovis och höll på och ställa sig på fel ben och tynga på henne. Han har som sagt vart lite tjurig i veckan så det kanske var nåt kvar. Iallafall nya skor på nu efter 9 veckor (!) och det var inte exakt panik. Vi ska kolla igen om 8 så får vi se. Bärrandsrötan borta, strålrötan kvar i vä bak men det visste jag ju och strålen börjar dela sig mer nu. Tror hon karvade ut den lite, hann inte kolla efter eftersom Björn, Cissi & Alfons kom men ja.