Första gången ut från hagen/flocken

Igår kollade jag bara Filo. Han är väldigt glad & nöjd, förutom om Brutus är för nära men Kerstin säger att det är lugnt och hon är ju där hela tiden (även om hon såklart inte sitter och stirrar på dom 24/7). Pärlan hade lite småsår igår, inget allvarligt utan så mest ut som bitmärken. Hon och Filo är inte så lite för förtjusta i varann så jag har beställt munkpeppar. Tänkte på det tidigare men sen glömde jag bort det och så blev det lite hastigt påkommet med utsläpp. Men. Än verkar inget ha hänt, det är som sagt inte 24/7 surveilance så även om de är väldigt kära och nafsar lite i varann och piper så har ingen några sår eller andra tecken på klättring och Pärlan är inte irriterad i fitty så jag är nog bara lite paranoid. Det hjälper ju inte att hon tokbrunstar heller och ska kärleksnafsa i honom, men det är ju vår och de är nya bredvid varann så förhopningsvis chillar det med tiden.
 
Idag bestämde jag mig för att för första gången ta ur honom ur flocken & hagen. Han har vart lite ängslig och ropat efter de andra när de tagits ut men jag tror & hoppas det ger sig om nån vecka när flocken har satt sig mer. Minns att Valle var sån när han blev ledare på gamla stallet, han stod och gnäggade olyckligt när jag både red iväg och kom tillbaka med Honey. Men det blev bättre med tiden. Till och med Spursen som känner alla andra hade vart lite ängslig att gå igår så där är jag inte så orolig. Förra sommaren var han ju extremt ängslig att stå själv i stallet men han är mycket bättre nu, så lite KBT behövs ju också.
 
Däremot just att Filo är ledare och så kär i Pärlan han slagit mig som en issue att lämna flocken, jag tänkte att han skulle vilja dra tillbaka till hagen och tjafsa och jag funderade på om jag skulle distrahera honom med en hink. Dock hade jag lite tur idag och Pärlan & Spursen hade körts av Spursens ägare som sen hade råkat släppa dom i bakhagen. Pärlan gnäggade när jag kom och ville tydligt berätta hur fel det var, haha söta :) Men iallafall, Kerstin ville att jag skulle ta in dom och ge hink och det var ju klockrent för mig att ha dom i stallet istället för att gå upp till tomt stall, så när det var klart så hämtade jag Filo.
 
Han stod vid en höstation och åt men när jag kom lämnade han den och kom mot mig på långt håll med spetsade öron. Så nåt gör jag nog rätt med honom :) Har dock mutat honom sen han kom i hagen med lite godis här och där, men ändå. Vi gick i lugnt takt in, jag körde kedja under hakan för säkerhets skull men det behövdes knappt, genom hagen, ut genom grinden och till lekstugan gick han såå lugnt och lufsade med mig. Sen när vi gick upp mot vägen mot stallet började han småblåsa lite och på själva vägen mot stallet började han blåsa upp sig och gnägga. Det gick ändå OK men han slappnade inte riktigt av alls ens inne i stallet fastän Pärlan var där och svarade honom. Enda som hände var att han la ut slangen.. Men det gick ändå bättre än mitt worst case scenario så jag är ändå jättenöjd med honom.
 
Sen så fort jag satte fast honom i boxen så stod han som ett ljus. Lite otålig sådär som han kan bli när han tycker att det ryktas för långsamt och han var lite lika glad att lyfta i fötterna som han vart tidigare men han var ändå mer och mer avslappnad. Han fick en primerohink med MSM, Magnesium & (nytt från idag) även psyliumfrön. De är ju och pillar i jorden lite nu när det börjar växa så varför inte ge det om det eventuellt kan hindra sandkolik. Tyckte inte jag kände av nåt från lördagens sparkar idag så de bulor han haft har nog gett sig förhoppningsvis, får vara lite extra uppmärksam när jag spänner gjorden imorgon.
 
Sen när vi gick ner igen tänkte jag att nu kommer han dra neråt och hålla på att ropa men nej, han var åter igen supercool då och gick i lugn takt med sänkt huvud. Stjärnan gnäggade när vi kom nära, men då svarade han inte och blev inte uppjagad av det heller. Jag petade åt honom morötter då och då och han gick in utan konstigheter. Väldigt skönt. Imorgon ska jag testa utan sällskap i stallet och antagligen blir det värre men jag har en liten förhoppning om att det hjälper att sätta fast honom och bara fixa direkt. Jag hoppas rida imorgon (beror på, om han är helt uppe i varv av att vara själv skiter jag i det) så det vore bra om jag bara kunde fixa och sen ut innan han hinner fundera så mycket på att han är själv, det är ofta det som är boven. Funderar lite på om jag ska ta med en hink imorgon, ska suga på den. Vi får se! När han kom ut i hagen vallade han Brutus lite och det blev lite tjafs men det gav sig rätt snabbt.