Gårdagens ihopsläpp + nuläge

Kerstin ringde just och sa att allt var lugnt i hagen, det var skönt att höra! Det blev nämligen ihopsläpp igår och lite drama. Brutus & Stjärnan har ju gått där typ senaste halvåret (Stjärnan längre) och Spursen & Pärlan med ett tag men när Pärlan fick en spark av Brutus flyttade Kerstin ut dom. Filo har stått bredvid Pärlan & Spursen i en och en halv månad nu, både i stall & hage och de har hälsat både nära och på håll. 
 
Jag skulle ut och rida med Brutus medryttare men han hade tappsko och är tydligen rätt öm så det blev inget. Vi hade släppt ut Pärlan & Spursen i hagen med Stjärnan när vi tagit in Brutus, de blev glada och sprang omkring en hel del och Pärlan berättade för Stjärnan att det var hon som bestämde nu. Eftersom det inte blev nån ridning bestämde vi oss för att släppa ihop istället, så Filo fick gå ut först. Han hälsade hastigt men var inte så himla intresserad, utan kollad mest hagen. Det verkade som att de blixtsnabbt etablerade att han var ranghögst och det gick extremt smidigt. 
 
Sen släppte vi in Brutus (shirehästen) och då small det till på en gång. Filo var blixtsnabbt framme och de vände sig rumpa mot rumpa direkt och började tjuta och kicka. Det såg otäckt ut ett tag och de sprang runt lite, Brutus vill tyvärr gärna gömma sig i hörn och det är ju inte helt ultimat. Han stannade vid muren & ett träd och de flög ihop där, Filo bet fast i sidan på Brutus och hängde på där. E på gården tog foton som jag såg sen och alltså jäklar, han är så mycket mindre (och då är han ändå dryga 1,60) men ändå så jävla kaxig. Han släppte när jag röt till och det var nog det sista ordentliga. Sen höll de sig på håll (video finns i min FB-grupp för honom om ni är med i den) och peptjöt och det var snabbt uppenbart att Filo vann. Sen höll sig stackars "lilla" Brutus på avstånd resten av dagen, Filo for efter honom en del men mestadels var det lugnt. 
 
Filo fick ett gäng sparkar, det ser sådär kul ut när ens häst blir kickad av en Shire men han var inte osyldig heller, på bilderna jag såg ser man att han lyckas få in nån kick mellan skinkorna på Brutus så han hade också haft lite sår sa Kerstin nu när de ringde, men hon sa att det inte var nåt märkvärdigt, så det var ju skönt. Förhoppningsvis chillar de lite mer kommande dagarna. Filo har gått i stor flock med valacker & hingstar så han kan spelet, medans Brutus aldrig har behövt gör nåt sånt här, så jag tror Filo känner att han behöver sätta ner foten direkt. En ranghög häst är sådär kul att ha men det är ju bara så det är. Det är skönt iallafall att han verkar rättvis med de ranglägre, han hämtade dom igår när de gick iväg men han var annars väldigt mild mot dom. Det är ju skönt, hatar ranghöga hästar som upplever att de behöver hävda sig och det känner jag inte hos honom. 
 
Han har mig veterligen aldrig gått i hage med ston men det verkar gå väldigt bra. Pärlan är STORMKÄR i honom och började brunsta direkt, flexa fitty & nafsade i honom men lyckligtvis verkar han helt ointresserad, han flemade lite bara. Han har ju vart valack länge men en vet ju aldrig. Hoppas det fortsätter så för det är ju enklast än att hålla på att dela. Också lättare i framtiden om jag ska leta stall och det är blandflock. Filo kändes hel igår, han var lite svullen bakom vänster bog (mot sidan/magen där sadeln ligger) men annars reagerade han inte när han tryckte och klämde och han verkade så himla nöjd. Det känns otroligt skönt att veta att han går med kompisar, ute dygnet runt och i en bra hage. Även om höet tar slut finns det massor med träd & bruskar att syssla med och hagen är stor. Plus att jag tror/hoppas att det inte blir lika matfixterat med kompisar, annars har det vart det enda som händer innan.
 
När det gått 2,5 timmar efter ihopsläpp tog jag ut Pärlan och körde henne. Stjärnan följde med oss och då kom han också och gnäggade lite, men han gick inte ivägen eller så, och det är huvudsaken. Han får inte bli så vaktig att det inte går att ta ut nån från flocken. Sen får vi se hur det blir att ta ut HONOM från flocken.. Igår när jag kom ner var han alltid öronen fram och hälsade glatt på mig hela tiden iallafall så det var skönt. Enda var när jag kom med grimskaftet och skulle ta Pärlan, då tvärvände han för att han säkert trodde att jag skulle ta honom. Men efter var han jätteglad som sagt. Igår vallade han de andra tre men när Kerstin ringde nu idag sa hon att det var Spursen som gick solokvist så det är ju skönt om han släppt på Stjärnan till Brutus. De behöver ju ett par dar för det där men jag känner ändå att första 24 gick bra utan nåt större. Jag ska se om jag kan få tag i de där fotona och visa, de är riktigt coola även om de ser lite läskiga ut. 
 
Filo & Stjärnan
 
 
Pärlan, Spursen, Stjärnan & Filo vid vattnet. Stackars Brutus bakom :)
 
 
Shirehov på rumpan.
 
 
Filo närmast, bakom går Pärlan först, följd av Spursen & Stjärnan.
 
 
Hej morsan, vad kul det var med kompisar! :)
Linda

Usch, jag tycker att det är läskigt med hopsläpp men det brukar ju oftast gå bra.
Han är ruskigt snygg din kille.

Svar: Jo, det är alltid lite nervöst.