Commes si, commes sa

Igår gick det skräp. Först rätt OK genom hagen, han stannade ett par gånger och var kanske inte supersugen på att följa med men det var ingen big deal. Vid grinden så exploderade han dock, han såg nåt bort mot A's hus och flög runt på en liten volt så långt grimskaftet räckte. Jag övervägde att släppa honom där för det kändes inte som att jag skulle få nåt vettigt ur honom men sen kände jag att det inte var en bra idé, så vi gick ut och när grinden väl var stängd igen och vi gått slappnade han av mer, även om han fick backa lite så han var lite ofokuserad och gick om mig. 


I stallet var han lite spänd. Det var inte katastrof men han slappnade inte av och tjöt ett par 4-5 ggr. Jag funderade även där på om det var bäst att rida eller inte rida men tänkte ändå att jag skulle hoppa upp och se hur långt jag kom. När han är spänd upplever jag sällan nån kontakt eller att han tar in nåt så jag tänkte att det skulle gå skit och att vi bara skulle rida till kohagsbacken eller så. 

Dock var han lite mer avslappnad när vi red. Men inte helt. Dels klev han ut med rumpan när jag ställde honom vid uppsittningspallen och det gör han bara när han inte har lust. Sen gick han iväg snabbt, jag känner direkt vi rider ut om han kommer vara chill eller inte. Han sänkte halsen och var liksom 50/50 avslappnad/spänd. Vid kohagsbacken kände jag att det ändå var förstört med en vettig ridtur så jag valde att rida upp i Emmylundshagen och genom (där vi tog en promenad i fredags), sen tog vi en stig till höger just efter övre utgången.

Jag ska skriva mer om det här separat men Filo blir spänd och stressad på nya vägar och eftersom han redan var det tänkte jag att jag lika gärna kunde testa en ny. Dock var han ovanligt chill för det, vi red på den stigen tills den blev för smal mellan träden, då vände vi och då brukar han öka men det gick OK ändå. Ner genom hagen igen körde jag att jag kramade tygeln varannan sida jämnt med vilken bakhov han satte ner (höger fot ner = krama höger tygel), och för att vara i det mood han var svarade han väldigt bra på det och han gjorde även ett par riktigt bra halter utan att vinkla huvudet (nåt han gör när han är less och inte vill stanna, både uppsuttet & avsuttet, som på bilden nedan). Hem lät jag honom på test få helt lång tygel och han höll faktiskt OK tempo. Snabbt ja, men skritt och spårade bra. Förbi gula huset taktade han lite så då tog jag lite i honom men det gick bra sen.

Tusen halter ner till hagen och lyssnade extremt bra på fingervift för backa idag! Den börjar sätta sig mer och mer.