Stressande dagar

 
Nu har killarna vart själva i två dygn, Spursen sov ju inne efter sitt löp igår men jag vet inte riktigt varför han går i en bakhage idag. Pärlan var iväg på löp nu ikväll och Stjärnan & Spursen gick i varsin bakhage. Två killar i stora som saknade sina kompisar. Filo pep till och kom i full galopp när jag kom, vilket nog snarare beror på understimulans än otrolig kärlek till mig. Det får de iallafall att tvingas umgås, vilket är bra. Hade aldrig ALDRIG trott på denna bild för en månad sen..
 
Kul iallafall för vi hade ett sånt skitpass igår. Brutus ägare tyckte det skulle vara bra att låta honom stå själv ett tag medans de gick iväg (jag var där). Jag kände direkt att det var fel men sa inte ifrån och ångrar det. Filo blev jättestressad direkt och stressbajsade. Han ropade efter Brutus och gick fram och tillbaka. Han sprang inte utan gick och skrapade otåligt i marken. Bra att han inte fick full panne iaf. När han var någorlunda lite lugn tog jag honom men jag fick ta honom med kedja under och han var som ett plåster mot mig, noll kontakt utan bara buffel och vid stallet flög han om mig och tjöt. :( Kändes skit och kommer inte hända igen om jag är med. 
 
Tyckte jag fick honom rätt lugn i stallet (Stjärnan var ju inne som vanligt), pysslade på länge, kliade och myste. Men när vi red ut gick det lite snabbare än normalt och han vinklade inte bäckenet lika bra därför - det följer ju inte med när det går för snabbt än. Det gick väl lite 50/50, bättre sita biten. Fina halter. Red ut på slingan, det var 17 grader och sol och jag fick feeling och travade den lilla korta uppförsbacken mot "vägskälet" vid rakbanan. Han kändes lite ställd - detta är enda gången jag bett honom trava sen han kom - och travade i OK takt. Jag bröt av direkt vi kom upp men sen kom han aldrig ner igen till bra tempo. Red med kort till halvlång tygel hela resten av passet, halvlång där jag kunde men han hade helt tappat allt och tog halvlång som en ursäkt att kunna öka. 
 
Syftet med ridturen var att klättra. Vi red till stora backen på slingan och red upp och ner 5 ggr, upp en 6:e gång och sen skritt. Det gick OK fram till där vägarna delar sig, då ökade han på ordentligt och jag fick hålla honom kort & han bara pushade mot hela vägen ner för rakbanan. Oklart om det var för att det var första gången vi red rakbanan eller om det var för att det är en uppenbar travbana. Sen slappnade han av lite mer så jag kunde rida på halvlång tygel slingan igen, men innan sista nerförsbacken (innan stora backen) hörde han hästar gnägga nånstans hemifrån och började tjuta väldigt tillbaka och jaga upp sig, då var one rein stop det enda jag kom på för att bryta det. Vi snurrade flera flera gånger och sen kunde vi skritta i någorlunda OK fart till backen där vi red uppe & ner 5 ggr + en 6:e gång upp och sen hem.
 
Hem blev det enbart på kort tygel och i början gjorde jag halt vart femte steg. Det var inte nån idé alls att försöka tänka på nån rätt omvinkling utan det var bara kontroll av tempo. Han var spänd mer eller mindre hela turen och det släppte inte förrän i hagen egentligen, de fick gå ut i stora hagen sen. Så trist runda. Det typ enda som gick bra var själva klättringen, han gjorde den mycket bra och tjurade inget fastän vi for upp o ner och upp o ner. De två-tre sista neråt på andra varvet var det jättejobbigt för honom att hålla samma tempo, så då började han bli trött. Detta var det tyngsta jag bett honom göra sen han kom, så även om han knappt ens frustade av detta trots att han tappat vissa muskler & måste tappat iallafall viss kondition så frustande han knappt alls, bara ett par gånger när vi skrittade ut via rundbanan. 
 
Hoppas kunna ta en kort tur imorgon, det beror lite på vart de andra är. Som sagt så kändes han aningens spänd idag, vilket jag mest tror har att göra med att de andra är borta. Det + ny hage var nog också en del av spändheten igår (+ det dumma lämna ensam-försöket) så jag tror inte att bara var tjugo meters trav som pajade allt utan det var nog flera faktorer. Om jag rider blir det bara en kort tur i barbackapadden till Fornboda max, vill ha en bra och lugn tur under västen efter en halvkass lördag och en skitdålig måndag. På torsdag ska jag bara kolla honom på morgonen för jag ska till Grönan på kvällen. Och på fredag får han ET-besök och efter det ska han säkert vila iallafall en dag. Jag klämmer och klämmer men hittar inget uppenbart så håller tummarna för att det går bra. Är inte så orolig egentligen, det ska mest bli intressant att höra vad hon har att säga. Längtar verkligen! Ska bli kul att se hur Filo reagerar, han är ju så snäll och älskar pyssel så han kommer nog tycka om det.