13 - 19 November

Måndag 13 november

Idag hade jag inga planer att rida, Filo & Brutus kom upp till grinden och mötte mig när jag kom och det brukar betyda hungriga men de var rätt chill båda två faktiskt. Filo var för första gången på väldigt länge helt chill hela vägen in, så skönt. Det var strax under nollan och vi skulle inte rida så jag ville inte spola benen utan borstade bort leran så gott det gick, det var lite blött ändå men det mesta gick bort. Blev lite osäker på om han fått mugg bak men tror det var lera. Fick inte riktigt bort det men det kan lika gärna ha satt sig ordentligt och sen fryst, jättesvårt att avgöra utan att spola rent. Gnuggade in Vegebom och håller tummarna att det mest var lera. Mysig men inte mycket tålamod, det visade sig sen att de inte fått silage än så med tanke på det var han himla fin! Lite tjurig ut som vanligt på senaste, men efter att ha fått beta lite frostgräs gick han med ut utan problem. Han hade lite ont i ryggen men tänkte att det kanske bara var överanstränging.

(null)
 

Tisdag 14 november

Isigt på vägarna idag så inget rida, bara in för pyssel. Vill inte spola benen när de inte hinner torka under ridtur så gnuggade bara karlederna och tvättade bak så gått det gick, lite måste ju blötas såklart men det är inte mycket att göra åt. Iallafall ingen mugg så det var nog bara lera igår. Skönt! Mindre ont i ryggen idag men pillade inte supermkt då de var lite regnblöta. Jag & C höade men när jag bar ut näst sista skivan snubblade jag och föll, slog ena knäskålen rakt i en sten, gjorde svinont, jag var tvungen att skrika högt för att inte börja gråta. 

(null)

 

Onsdag 15 november

Fortfarande isigt och ont i ryggen igen :( Pyssel & hink, som igår. Gick förbi häst på löpbandet för att vänja Filo tills den som ägde hästen blev sur och tyckte vi störde. Hade så sjukt ont i knät från igår att jag bara ville grina hela dan. :'(

  (null)


Torsdag 16 november

Fortsatt isigt, ont i ryggen & bara pyssel & hink. Dragit ner Em Vital till en dryg matsked för att se om det gör nåt för bajsvattnet. Känner nästan att jag vill sluta men samtidigt verkar han inte ha det magonda han visat ibland när han inte vart på nåt och jag tycker att han är mindre gojsig i ögonen också. Så svårt! Önskar jag visste vad som var rätt! Satte på fleecefodrade vintertäcket, det är lite litet men förhoppningsvis går det.

  (null)


Fredag 17 november

Jättenöjd kille idag, bättre i ryggen men inte helt 100. Lagom temperatur under täcket. Isen hade smält till strax bortanför stora lösdriften så vi gick en promenad dit. Han var superduktig, reagerade nån gång men annars avslappnad nästan hela tiden.

  (null)


Lördag 18 november

Regnigt när jag kom och han var för kall under täcket + hade ont. Efter en stund inne med yllet var han något bättre. Visade lite ojämnt när jag klämde så jag bestämde mig för att testa ändå och han reagerade inte alls vid sadling. Klara hälsade på oss, jag red först, över stora Grönanbacken och sen fick Klara rida till berget & hem. Filo var supersnäll, han försökte normalt gasa där han brukar men gick annars jättebra! Vad jag vet har han aldrig haft en nybörjade på ryggen förr så jag var jättenöjd med honom. Dessutom hade han ju inte gått på 5 dagar & jag glömde öronproppar.. oops. Men det märktes inget, tror det blev lite bättre av att jag gick bredvid. Och vilodagar verkar aldrig påverka honom tycker jag. Plusgrader så kunde spola av ordentligt äntligen.

  (null)


Söndag 19 november

Inget regn & idag var han bättre i ryggen, red runt rundbanan. Det kom två och galoppjobbade just när vi kom mot den från Kvarngården och då blev han lite taggad men lyssnade bra. När vi var på sista kortsidan ut kom lilla Tabac-kallisen travandes men han tittade mest. Han blev mer upprörd över att nån med en traktor lade sig JUST bakom oss, alltså..! Det förstår jag.. Till slut fick jag vända och be honom köra om oss. Fin hem sen, inga konstigheter.

Bytte till Bucastäcket efter då jag inte känner att fleecefodrade funkade. Kanske hade gjort det om det var 155 men det är 145 då det ligger inte bra och det har skavt & kliat på borgarna, inget som syns mer än lite tufs men hade jag fortsatt med det hade det inte funkat. Så trist för även det tjockare täcket med hans namn på är 145. Vilket betyder att det två fina inte passar. Det duger i krig som extrapaniktäcken men inte på lång sikt om han nu behöver täcke runt nollan, som det känns att han gör. Bucastäcket är 150 gram men det känns så himla tunt så jag undrar om det är gammalt och har tappat lite med åren. Iallafall är det enda som verkligen passar honom och han hade inget skav förra vintern då han gått med det så han får ha det nu och så hoppas jag att han klarar sig på det. Det är bara avvakta och se, beror väl på hur kallt det blir. 

Han har ändå vart på bättre humör den här veckan, vilket säkert berott på att jag vart inställd på noll prestation pga is & mitt knä. Så ska försöka hålla kvar i det om jag kan rida nåt kommande veckan (ska bli nån minusgrad hela veckan = stor chans för isiga vägar igen och han får broddar först 27:e), men räknar inte med det. Han har vart på bra humör med, men vill inte gå ut i hagen igen på kvällen. Förstår honom, hagen är inte kul men vad ska jag göra. Det är som det är. Det känns verkligen att han vill vara boxhäst, även om de andra två är med kan han frysa fast på gårdplanen utanför stallet. Men bra stallplatser växer ju tyvärr inte på träd.. jag har en plan men jag behöver helt enkelt vänta på att det blir ledigt där jag tänkt, och de har sällan ledigt.

  (null)

(null)