2 - 29 oktober

Jaha då kör vi recap för Oktober! Jag tänker att jag kör ett jätteinlägg för hela månaden och så ska jag komma igång med vecko-recapsen sen. 
 
Måndag 2 oktober
Detta var två dagar efter den fruktansvärda lektionen och denna dag kom han utan probelm till hink utanför hagen, han fick också en fjäskgodis direkt han kom fram. Han var sen lite brötig på gången , borstade och tvättade rumpis + ProEqueo/Primero och hö tills Hovis kom. Jag var lite orolig om det skulle påverka men eftersom det inte verkade så direkt sa jag inget förrän efter ett tag då jag berättade allt. Hovis och jag har rätt lika inställning så han tyckte det lät helt galet. Han var kanske liite tjafgisgare än sist men jag tänkte att det säkert också var träningsvärk från  lördagen. Han var dock på lite bättre humör efter skoningen. <3
 
Tisdag 3 oktober
Idag kunde jag hämta honom utan hink, helt som vanligt. Han kom in utan problem, lite brötig när vi ledde in men OK. Han var hungrig och småtjafsig så pysslade bara och gav Primero/ProEquo. Mycket bättre baktill.
 
Onsdag 4 oktober 
In utan problem, lite brötig på gången men OK mycket, sadlades JÄTTEbra. Väldigt avslappnad ute, det var redan mörkt när vi kom ut så det hjälpte nog. Red Slingan och han var superfin, lyssnade bra på sitsen. De har lagt asfalt över bron mot Fornboda, han tittade mest på konerna och insåg inte nytt underlag förrän vi var halvvägs över. Kändes som gamla vanliga Filo idag <3 Aningens mer kladdig bak men ändå bra.
 
Torsdag 5 oktober
Hade ett ärende innan stallet så bara fix & Pro Equo-hink idag. Bästa han vart baktill idag! Eftersom vi hade tid övade vi på att stå still när jag är i gottegottrummet (foderrummet) dvs att han inte ska 1. gå fram och 2. börja skrapa när jag håller på. Så varje gång klev jag ut, rättade, gick tillbaka, han gick fram, jag klev ut, rättade osv. Blev ett par turer men när jag till slut tog ut hinken så stod han helt stilla! Supernöjd!
 
Fredag 6 oktober
Red med dålig pannlampa så ingen jätterunda, kanten på Isisängen & hem. Klar fullmåne och den lyste bra så jag kunde släcka pannlampan emellenåt. Han var inte helt bekväm men var duktig! Var superfin idag på softpullet, tycker han nästan går bäst i det nu. Fick höra sen att när min bil svängde upp på gården så hade han gnäggat idag?! Mammahjärtat..
 
Lördag 7 oktober
Försökte ta in Filo & Stjärnan men Filo ville inte. Pärlan & Spursen åkte till Finland igår (tillsvidare) och Brutus var på bågskytte. Det var lite folk på gården (jakt) och jag ville inte bråka med honom så jag mockade boxar, halmade vindskyddet, skurade badkaren & putsade lite. Regn hela dan från 12.
 
Söndag 8 oktober
Jag var på loppis i Enköping halva dan, kom på kvällen och red Slingan i spöregn. Red med bitloops på fullcheekbettet, Filo var lite irriterad efter, oklart om regnet hade nåt att göra med det? Annars ingen skillnad i ridning vad han anbelangade.
 
 
 
*
 
Måndag 9 oktober
Minns inte den här dan alls, haha. Vart lite efter i vanliga dagboken med.. Red honom men minns inte var eller hur det gick :)
 
Tisdag 10 oktober
Bara stallfix & Pro Equo-hink denna dag. Glad Filo.
 
Onsdag 11 oktober
Filo vaccinerades på morgonen. Tyvärr gick det sämre denna gång och han sparkade ut med frambenet och försökte tränga vet-Ted. Oklart med anledning men dels hade B börjat slamra med hinkar vilket aldrig är en bra idé framför min häst, och dels hela grejen helgen innan.. Allt gick bra iallafall. Jag hade glömt passet men hade blåtur och råkade ändå ha det på mig! På kvällen var han inget svullen men lite irriterad när jag lyfte manen. Jag tänkte att nästa gång ska jag sätta upp manen innan för det verkade lite som att det var det han reagerade på. Och så safea med slickburk lite innan. Sista Pro Equon.
 
Torsdag 12 oktober
Red ut med C/Brutus, runt fårhagsängen. Filo var fin & på bra humör, jättefin i softpullet idag med. Hade tänkt börja med jäst idag men glömde.
 
Fredag 13 oktober
Filo var på kanonhumör och mkt mysig <3 Red ut till kanten längs Isisängen & hem, red mkt utan pannlampa och han var väldigt duktig!
 
Lördag 14 oktober
Filo inte alls på humör - brötig på gången & lite tittig ute. Kom ner lite efter ett tag och lyssnade då bra. Red till Borgby med L/Stjärnan. När vi kom hem såg jag att han fått ett sår vid vänsta ögat, de hade råkat slå i varann innan och Stjärnan måste rispat upp det med sitt träns. Det var svårt att täcka så jag tvättade det bara och höll en tumme att hans goda läkkött skulle fixa det.
 
 
 
Söndag 15 oktober
Såret såg bättre ut idag - skönt! Glömt jäst varje dag och han var bra kladdig bak idag igen.. inte lika illa som innan Pro Equon men ändå. Filo var märkbart irriterad baktill i magen mot skapet och var sur så borstade bara och släppte ut honom.
 
*
 
Måndag 16 oktober
Filo på mkt bra humör idag, men fortsatt lös & lite öm baktill. Borstade, spolade ben & klippte lite öronhår som stack ut. Idag fick han äntligen jäst.
 
Tisdag 17 oktober
Humörmässigt 50/50 idag men mest bra. Samma lika magen & kladd, jäst idag igen. Red rakbanan, Filo var chill, i synnerhet när jag satt och tänkte på tävlingen :)
 
Onsdag 18 oktober
Testred med förbygel + att trava 3 x 1 minut (dvs 3 små traver på 1 minut var). Traven i sig var jättefin, lugn & om han nån gång ökade lyssnade han bra på sitsbroms. Men mellan var han snabb i skritten och hade huvudet uppe och chillade inte. Han var rätt fin hemåt dock. Ska nog börja trava oftare, men kortare sträckor först och sen öka/inte ytrava igen förrän han är helt chill. Körde en till Pro Equo-kur ändå. Han var inget irriterad i magen idag men eftersom vi ska tävla på lördag kändes det bäst.
 
Torsdag 19 oktober
Slingan med C/Brutus. Filo rätt surig innan men allmänt fin ute! Pro Equo.
 
Fredag 20 oktober
Duschade Filo och sen fick han sova inne, fixade inför tävlingen imorgon. Pro Equo.
 
Lördag 21 oktober
Trabtävling i Almunge, vi fick godkänd ritt och kom 10 av 12. JÄTTENÖJD med Filo, han var superduktig och gjorde verkligen sitt bästa nästan hela tiden. Han lastade dessutom jättebra och stod fint i transporten på plats. Ska göra ett mer ingående inlägg om själva tävlingen. Pro Equo.
 
Söndag 22 oktober
Vägning & mätning som jag skrivit om innan. Red ut Borgby/Spiltanrundan med C/Brutus efteråt. Glömde öronproppar så han var rätt tittig & småspänd mellan varven men mest fin faktiskt! Lite trav upp för stora backen i skogen. Testred med rakt Kimblewick som han tyvärr inte verkade suprförtjust i. Det gick bra att bara ha det i munnen men tog jag i tyglarna var han rätt grejig. Hade på starkade hävstången. Tror inte att det spelade roll men ska testa i stora ringen också. Misstänker att han kanske tycker det är för tjockt. Eller så får jag acceptera att han inte gillar raka bett. Hoppas ändå att Peewee borde funka. Går inte detta ska jag testa det, går ionte det så får jag ge upp mitt hopp om rakt. Pro Equo.
 
*
 
Måndag 23 oktober
Filo på mkt bra humör. Bara pyssel & fix & Pro Equo. Tycker inte han svarat lika bra på den denna omgång tyvärr, så kommer inte köra på den mer. 
 
Tisdag 24 oktober
Red rakbanan + ängen nästan upp till Täbyvägen. Han freakde ur totalt när vi vänt och pep och drog och var grejig med softpullet, han ville verkligen springa hem. Var väl dumt av mig att bege mig ut på den ängen som han inte gillar jättemycket i mörker och med halvsvag pannlampa.. Kunde nätt och jämnt hålla honom och fick ha honom superkort. Lite bättre på rkaban hem men inte bra, först på vanliga vägen hem slappnade han av helt. Måste verkligen fundera på vad jag ska göra åt det här med hans mörkräddhet. Pro Equo.
 
Onsdag 25 oktober
Regn hela dan, det + gårdagen gjorde att jag inte hade superhög motivation så jag kollade bara honom i hagen, han var väl inte toppenglad men var hel & inte kall så klappade bara. Pro Equo.
 
Torsdag 26 oktober
Red runt fårhagsängen med C/Brutus, Filo mestadels fin och på OK humör, lite låg men inte sur/arg. Sista Pro Equon.
 
Fredag 27 oktober
Skulle rida men hade glömt pannlampan. Efter veckan var jag inte sugen på att rida ut i mörker utan lampa alls så bara fix. Han var på relativt bra humör, lite dryg/tjfsig men mest bra! Fick jäst idag.
 
Lördag 28 oktober
Brutus & Stjärnan var iväg på hittepå ca 10-15, Filo fick så i box och var supercool med det! <3 Så skönt! Helt obrydd när jag kom vid 12. Tömkörde för första gången på längr, Filo var dock ganska laddad, jag hade dåliga handskar och vips hade vi gjort pannakaka.. Var först i skogen och det gick OK men snabbt hem och till slut ledde jag honom ner för jag kände att han inte lyssnade alls. Tömkörde sen till Grönanbacken & vände där. Ledde en bit och fick sen och "långtyglade" ett tag, OK att tömköra sista biten sen. Pensionerar det ett tag nu tills jag kan göra det mer kontinuerligt igen, våren typ. När det blir ljust. Gav EM Vital för första gången.
 
Söndag 29 oktober
Var på Grönan med brorson hela dan och genomfrusen sen, mockade boxen från gårdagen och kollade att han var hel, verkade på bra humör inne. De verkade vilja komma in alla tre trots bra med mat, var en ruggig dag igår men noterade att det blåser väldigt mycket mindre i hagen, träden ger bra vindskydd ändå. kollade bak och tyckte det var samma lika, lite svårt att säga i mörkret. Han fick inget idag pga att det jag förberett legat i bilen flera timmar och kallare än jag tänkt (det ska inte vara i minusgrader) så det fick vara idag.
 
Linda

Inte för att det kanske är så för Filo men Stråla var jättesur på rakt kimblewik i början för att hon inte kunde fippla med det. Men nu går hon absolut bäst med det.

Svar: Det går lite bättre nu! Kör i stora ringen, det verkar gå bäst. Men jag gör ju inte jättemycket med det, det är lite broms när han inte lyssnar på annat. Får se hur han är att rida dressyr på det men är så mkt just nu så avvaktar lite med det.