Ryggont

Filo ömmade lite i ryggen igår. Han var lite konstigt matt & ruggig i pälsen över där jag suttit, och var lite öm där också. Lite märkligt men jag avvaktade för att se idag. Red två längre turer med barbackapadden lördag & söndag, men jag vet inte riktigt vad det ska spela för roll för jag har ridit rätt mycket i den nu. Men det är klart att det blir visst punkttryck även med den, även om betydligt mindre än bara barbacka. I lördags var det lite ruggat under, så det kanske var från det som det startade. Borstade hårt medhårs med magic brush på områdena och det tyckte han var superskönt och gäspade och lyfte ryggen på höger sida så nån form av spänning är det nog. Vi red en längre runda med mycket klättring på fredagen så han har gått tre ordentliga ridturer på raken efter en period av mindre ridning och kortare turer så jag tänker att det kanske inte heller är helt irrelevant. Jag har ridit lite mindre i September & Oktober än i sommar och kortare rundor med mindre jobb så det kanske bara vart lite mycket.

 

Tror inte att temperaturen spelar roll, men får ha koll helt enkelt. Har ett ofodrat regntäcke på G (äntligen), har även hans gamla fleecefodrade regntäcke tvättat & lagat sen en vecka, så det är bara hålla koll på om han behöver men ju längre utan desto bättre känner jag. Tidigare på dan innan jag kom ut och såg detta hade jag lustigt nog bokat ET, så hon ska komma och kolla honom nästa helg. Bara som rutinkoll för att se att allt är bra, hon var ute i juni sist så nästan ett halvår sen, och nu har vi ridit på mer. Då red jag 3-4 dagar/vecka och i sommar var det ca 5 ggr/vecka, längre turer och mer jobb, så det ska bli kul att se om det är nån skillnad. Sen har det vart 3-4 ggr/v i September, och kanske 4-5 ggr/v i Oktober om jag minns rätt.

 

Förra gången hade han ingenting att anmärka på, en yyyyttepyttegrej i högra korset som han fick akupunktur för, men det var så lite att hon strängt sa åt mig att inte tänka på det, så det har jag faktiskt inte :) Jag vill mest bara kolla att allt ser fortsatt bra ut & att han är jämnt musklad. Sist var han sååå nöjd och glad, så det var kul att han gillade det. Tror inte det här han har nu, vad det nu är, kommer vara kvar då men vi får väl se. Sen hade han ju de där värmeknölarna i somras också. De försvann när det blev svalare, men några av de de envisaste kändes låååångt ner i pälsen om jag gnuggade ner fingrarna mot slutet, men nu känner jag ingenting pga vinterpäls. Men jag ska säga om det så får hon känna extra om hon känner nåt. Det var ju aldrig något som han nånsin reagerade på, så det är verkligen inget jag är orolig över alls. Men bra att få det kollat också.


Idag var det iallafall ingenting och då har det kommit regn och snö och all lera frusen så det var puckelpist, så bra att han trots det inte hade mer ont. Inget rida dock pga snorhalt vägar, det var nog mycket att bara gå upp o ner för backen till stallet. Hoppas det smälter bort imorgon.