Rid"lektion"

Igår var jag alltså på lektion för en person som jag kommer kalla Tränaren. Hen är en känd och (vad jag uppfattat) omtyckt tränare som bor i ett annat land men kommer till Sverige ibland. Lektionen var alltså på engelska. Jag hade inte exakt förstått vad hen var för typ av tränare så jag funderade mycket på utrustning men hade ändå uppfattat att hen var en ganska ..bestämd.. person och ogillade bett. Jag ska även tillägga att jag hade uppfattat att denna person sysslade med typ kommunikation och biomekanik, rida med sitsen osv. Det blev därför helt pannkaka när jag dök upp på vad som visade sig vara en ren dressyrlektion med hack & barbackapad. Det må vara, det var ju trist. "Vi gör vad vi kan ändå" sa hen och jag tänkte att vi ju ändå skulle fokusera på sitsen.
 
Nej. Det skulle vi inte alls. Vi skulle fokusera på 80% handföring och vad jag gjorde med händerna, 15% ben och 5% sits. Ren dressyr alltså. I en timmes tid fick jag höra vilken skit hackamore var och hur mycket hen hatade dom. Jag hörde det första gången, och försökte mer än en gång förklara att jag inte förstått att detta var en dressyrlektion, vilket inte verkade registrera. Inget jag sa brydde hen sig om. Jag sa att min häst var stressad och hade haft mycket mentalt, att han var en fd travare som var helt outbildad och knappt kunde nåt och att vi mest rider ut i skritt och just har börjat nosa på att jobba i trav, samt att detta är hans första gång i ett ridhus. Inget av detta gick fram. Jag hade ALDRIG tagit denna "lektion" om jag insett att det var dressyr för det var vi inte redo för. Men även det tog mig ett tag in i lektionen att inse.
 
Vi började med att ställa honom på en volt, handplacering osv tills det fick duga på ett "shit hackamore". När Tränaren var någorlunda nöjd provade vi böja huvud mot fot, det gick rätt bra så fort han fattade vad jag ville. Sen gjorde vi vad som jag efter ett tag insåg var en förvänd öppna. Vilket vi ju aldrig gjort. Filo var därför ganska förvirrad ett tag, jag fattade heller först inte vad jag skulle göra, vilket Tränaren blev arg på (för det är ju elevens fel om eleven gör fel gång på gång, kan ju inte vara instruktören som är otydlig..?). Vi började även med förvänd öppna i vänster varv & höger är ju hans svåra varv.. Till slut lossnade det, vi bytte och då gjorde han direkt rätt i förvänd öppna i höger varv. Jag fick skäll för att jag berömde för tidigt, just efter han gjort rätt. Tydligen skulle jag rida fler gånger och berömma efter sista. Inte min filosofi så jag gick istället över åt att berömma med rösten direkt när han var duktig och klappade när han sa till. Sen travade vi, mycket.
 
Jag hade ju trott att lektionen kunde anpassas men tydligen inte, så vi travade. Det gick väldigt mycket bättre än jag kunnat tro, vi var på lång tygel och ändå OK tempo. Efter ett tag red vi förvända öppnorna i trav med och det gick bra, lite bättre i lätta varvet och lite sämre i svåra, som väntat. Var jätteimponerad av Filo. Sen ville Tränaren att vi skulle galoppera, jag hörde först inte men sen uppfattade jag galopp och förklarade att nej han kan inte galoppera. Förklarade igen att han är en pensionerad travare och vi inte kommit dit, att han inte kan på kommando (och f ö har han inte muskler till det). Möttes av ett blank face och ett "försök ändå", så vi red på en volt och jag drev på men det blev ju inget. Tränaren hade en svensk person med sig som tydligen tränade enl hens princip här, som fick hoppa upp och prova. Hen försökte men Filo bara travaretravade när hen drev & drev. Hen klagade också på hacket och sa med irriterad ton "vem var det som sa att du skulle använda hack?". Jag fattade inte först och trodde hen menade i största allmänhet så jag sa surt "Ingen" och fick bara att "jaha" till svar. Insåg sen att det kanske var på lektionen, så jag lade till igen på svenska att jag inte förstått att det rört sig om dressyrlektion men den personen svarade inte på det heller. Efter att de försökt med pisk efter och inte lyckats gav de upp snabbt.
 
Jag såg lite av Filos hårdhet här, den jag jobbat på att få bort. Han fick nåt hårt i blicken & bara vägarade öka, ens med pisk bakom. Vi bytte igen och jag skulle göra nåt i trav, öppna tror jag, men då var han helt slut och bara vägrade. Vi har ju inte travat så mycket så länge sen provridningen, och aldrig i barbackapad, plus jobbet som öppna kräver. Tränaren bestämde att vi skulle ta sluta från marken först, hen började genom att hålla i hacket och killa honom med ett spö där skänkeln skulle vara. Först gick det bra men plöstligt började Filo protestera och kicka ut (antar att han var trött). Då fick han ett snabbt rapp av pisken, han kickade igen, snabbt rapp av pisken och så var det kanske ett tiotal gånger tills han gjorde rätt. Jag blev så chockad av hela grejen att jag bara stod där. Tränaren är en ganska storväxt person med pondus och jag hade ju väntat mig nåt närmare NH/CR så efter 45 minuter av pikar på mig, min utrustning och nu detta så ÖNSKAR jag att jag hade haft sinnesnärvaron att slänga pengarna på fötterna, ta min häst och gå där och då, men jag var väl också whipped to submission som hen gjorde med min häst för det gjorde jag inte. Det kom några gånger till och jag såg den där trotsen i hans ögon och han ryckte med huvudet och Tränaren ryckte i tränset så hackamoret vred sig och jag tänkte att vilken tur att Filo inte hade bett i munnen nu.
 
Sen skulle jag göra och då gjorde jag fel och så sa Tränaren bara "nu gör du det här fel" och jag fattade inte och fick bara höra vad jag gjorde för fel, inte vad jag skulle göra för att göra det rätt. Till slut blev det väl OK men när vi till slut slutade så var jag helt grinfärdig och ville bara därifrån. Red hem på en extremt uppstressad häst och var i chocktillstånd hela resten av dagen. Idag är jag mest arg. Filo kom mot mig i hagen först, sen lade han öronen bakåt, sträckte surt fram mulen och vände sen. Jag förstår honom. Jag hade aldrig nånsin kunnat tänka mig att jag skulle få min häst uppspöad av en välkänd instruktör på det sättet. Det är helt oförlåtligt för mig, och även med det borttaget var det så många minus. Idag är jag mest arg, och hoppas att detta inte förstört för mycket mellan oss och att Filo kan förlåta mig, komma över det och glömma med tiden. Och ingen ska nånsin komma i närheten av honom med ett spö igen. 
 
Dett är mig veterligen Filos första gång i ett ridhus och han var faktiskt SUPERduktig! Han var lite stressad först men då lektionen innan inte var klar gick vi ett varv runt och han fick nosa på allt och sen var han lite spänd först men slappnade av bra sen. Är verkligen jättejättenöjd med honom där, han gick fint på spåret och var bara lite nervös ut sen också. Så verkligen så mycket bättre där med! Hoppas bara att han inte fastnar i att koppla ihop det med stress och negativt, risken finns ju tyvärr. Och vi har inte jättemöjlighet att rida i många, men jag ska se över möjliheten och kostnaden hos Stig H's för jag tror de troligtvis har mer förståelse för travare, jag kände mig rätt malplacerad där vi var nu. Jag var också JÄTTEnöjd med hans travarbete. Han kämpande verkligen med att förstå och gick i fin trav och det måste vart supertufft för honom med barbackapadden och jogga så länge när han inte gjort det och dessutom göra förvända öppnor. När han var fin var han SÅ fin, som han alltid är. Han gjorde sitt bästa och han BLIR frustrerad när han inte förstår. Jag vet att en del av den biten är att jag inte är megautbildad, men jag vet hur jag tar honom och det är inte hårt mot hårt för det blir bara skit.
 
Imorgon kommer hovis och då måste han in, men sen får han själv avgöra när vi gör nåt nästa gång, just nu får han bestämma och jag hoppas bara att vi kan få tillbaka vårt förtroende igen till Trabtävlingen. Funkar det inte får vi stryka oss, hellre det än att riskera mer osams men det är om tre veckor så jag hoppas att det inte ska sitta i så länge. 
Ullis

Asså FY FAN! Lika delar ilska och lika delar sorg. Hoppas verkligen Filo inte får några mentala men av denna händelser. Många kramar till er! ❤

Svar: Tack <3

Linda

Nej men fy fan.

Svar: Ja det är helt sjukt.