Vägning & mätning

Jag hade ut Marie från Hästvågen igår  och jag är verkligen meganöjd! Jag tyckte att det var väldigt prisvärt (250:-) för tiden det ändå tog. 


(null)



Marie var supertrevlig och tålmodig, hade bra tips när hästarna inte ville gå på (Brutus skulle också vägas, men vägrade gå på) och hur man skulle tänka. Filo fnorkade först och var lite på spänn, men klev på nästan direkt och stannade på vågen tills jag sa till. Hjärtat <3 Jag kände verkligen att han inte var bekväm men litade på mig, det känns så i hjärtat. Han vägde 622 vilket var liite mer än jag trodde, även om jag ändå trott på närmare 600 då han är stor.  

 

Han är ju inte i toppform nu, även om vi skrittar allt från 30-120 minuter 3-5 ggr/v. Och helt ärligt.. jag har kollat tillbaka i dagböckerna och jag låg på 5 ggr/v Juni-Augusti, sen i September var det nere i tre dagar i veckan och i Oktober oftast 4 dagar i veckan. Det är inget aktivt val utan berott på humör, förutsättningar, jag var konstigt krasslig mm mm mm och min motivation att rida i mörkret superlåg så jag har tagit varje ursäkt att inte rida, samtidigt som vi inte kan tömköra nu. Veckan som var nu blev det fem i alla fall, och jag ska verkligen försöka att det blir fem framöver med! Men vi skrittar bara, lite trav här och där såklart men ingen direkt träning som tar bort pensiokulan. Så det känns kul att ha en vikt nu när jag är på basic skrittnivå, ska bli kul att väga honom igen sen när han är mer igång och tränad.

 

Det var verkligen jätteintressant, hon mätte även bröstomfånget och förklarade att om det ökar så ökar han i vikt, dvs om musklerna där växt! Det var en bättre indikation än magen som det lätt blir att en kollar på. Hon visade också tydligt var jag kunde mäta med band runtom, även om det var GROVT fel i Filos fall. Viktmåttbandet sa nämligen 532 kg – 90kg fel!

 

Hon mätte mankhöjden också, jag har mätt med en tumstock och uppskattat till 163cm men hon hade ju en sån riktig mätsticka och – prick 163! Filo vart ganska spänd av den och fnorkig men hon var jättebra med både honom och den. Kan verkligen varmt rekommendera Hästvågen (ej sponsrad, om nu nån trodde det – bara väldigt nöjd ;)) om ni bor i norra Stockholm & Närke. Snart ska det också komma till Göteborg tydligen.


(null)