18 - 24 september 2017

Måndag 18 september
Vaccinering #1 (eftersom jag måste grunda om) gick som en dans! Jag har ju fått höra att han är spruträdd och att sprutan måste förberedas utom synhåll och att han sen måste distraheras vid sticket. Det gick så bra vid sederingen så idag sa jag inget när Ted förberedde sprutan framför Filo. Han började slicka och gäspa så nog tänkte han lite på saken, men det var inga problem sen, han skakade en gång på huvudet innan, Ted stacka honom och sen skakade han en gång efter. Ingen distrahering eller nåt men snuskburk efter. Så himla skönt! :D Jag var helt slut efter gårdagen så efter fika hos Kerstin åkte jag hem.
 
 
 
Tisdag 20 september
De var som jag trott lite hungriga när jag kom på kvällen så jag fixade bara med hö & vatten. Spursen var inne & Pärlan på tävling. Bara Stjärnan & Brutus var framme när jag höade, ropade inte på Filo men bar ut tre balar till lådorna. Jag trodde han stod uppe vid äppelträden men det gjorde han inte. Började gå mot vattnet när det plötskligt lät KRASCH KNAK och Filo kom sättandes i snabb trav; han hade fått se att de andra stod vid höet, haha! När han såg mig ändrade han dock riktning och kom till mig först <3 ååh gulle. Fastän höet var sereverat! Ville inte dra honom från höet sen så han fick vila, men han verkade iallafall på bra humör och glad så inget trött av vaccineringen. Skönt!
 
 
 
Onsdag 21 september
 Verkade glad i hagen men var lite småtjafsig inne. Ev pga hungrig, de andra hade vart det när C höade. Red ut och han var inte helt avslappnad - men inte exakt spänd heller. Svårt att beskriva. Red därför bara rakbanan till "bron" mot isishagen och sen hela vägen ut och tillbaka. Fick rida på kort tygel till stora lösdriften och sen en bit hemåt med, men kom ner bra mellan. När jag släppte honom blev det pip/brall och kuta ner, han kan bli lite sån när jag fått hålla honom ganska mycket. Då ska han liksom få ur sig allt det där som jag hållt inne ;) Han har inte vart påverkad av vaccineringen alls, skönt!
 
Torsdag 22 september
När jag kom hade de fått hö, stod och pratade lite över staketet med Kerstin & T ett tag och när jag till slut vände mig om och skulle gå till honom hade han lämnat maten och kom mot mig. Alltså. GULLE. Känns alltid lite extra i mattehjärtat när han gör så eftersom han är så himla matfixerad. Han var lite tveksam ut idag med, men när vi kom till slingan och jag satte på pannlampan slappnade han av helt. Jag har misstänkt att han är lite mörkrädd så det förklarade tidigare saker. Travade upp för stora backen, sen var han fin (vi gick långa vägen runt rundbanan på hans inrådan). Blev lite snabb ner från Kvarngården men kom ner bra sen  och slappnade av helt hela värgen hem, jättenöjd med honom!
 
 
 
 
Fredag 23 september
Dassväder, jag trött efter lång vecka + glömt ladda pannlampan = vila. Allt var dessutom klart så jag fyllde bara ett halvt badkar lite och tog in Celinn.
 
Lördag 24 september
Filo på världens myshumlr idag, han ville bara att jag skulle stå och mysa med honom vid huvudet. <3 Hjärtehästen. Red ut dryga 2h via Borgby/Gudby och sen en väg in i skogen som jag sett utmärkt som ridväg. Red rätt men nånstans kom jag fel och ut på ett motionsspår man inte får rida på. Får testa igen men är lite oklar på om jag red fel eller på om det berodde på de två hagarna jag stötte på, tillhörande stall jag inte ens visste fanns, haha! Bra stig iallafall, mycket lyfta ben, bitvis stenigt men vi har vart med om värre så det gick bra. Filo var bitvis spänd som han nästan alltid blir där, vet inte riktigt varför han blir det för inget har nånsin hänt. Men men, det blir iallafall bättre för varje gång vi är där. På stora hela mest avslappnad & fin & glad i övrigt. Han börjar bara så himla duktig nu också när jag gör mat efter ridningen, han har helt slutet banka i väggen av otålighet, känns jättebra! Han är ju fortfarande MEGATAGGAD på maten men han är iallfall chill. Det kan fortfarande komma nån spark när han äter, eller jag tror det är när maten tar slut snarare. Men även det börjar bli bättre.
 
Tryggt med kompis när det pangar som om det är krig..
 
Söndag 25 september
Red Norrortsledenrundan med J/Compiz, Filo var superfin verkligen, det är nog bästa gången nånsin där! Det har också vart en sån runda där han alltid stressat upp sig lite, gärna i skogspartiet. Vi red där hans första helg när han var som mest hejsansvejsan och han hade ju rötan då utan att jag visste det så han kanske har kopplat ihop den med stress, skönt att det är så mycket bättre nu för den är ju så mysig. Dock suuuperblött efter allt regn. Han var lite taggad i klätterbacken upp på berget, tror han kanske hade lite träningsvärk från igår då vi ju tagit det rätt lugnt denna månad och red ordentligt och mycket backar igår. 
 
Han har ett liiitet skavsår av D-ringsbettet på vänster sida idag så jag ska köra bettlöst helt tills det är borta. Har ändå tänkt växla tillbaka till Fullcheeck nu, och köra varannan månad med dom. Han har gått jättebra på det och jag har ridit ridit 7 gånger på det denna månad (rider ca 2 ggr/v med bett) och det har inte vart nåt innan men jag tänker att jag sätter på bettskivor på det i November. Bytte träns så hacket sitter på GG-tränset nu, och tog hem MH-tränset för att tvätta nån gång i veckan. Ska testa rida med softpullet nån gång i veckan som kommer, har velat göra det men inte kommit mig det så det var en bra anledning nu.
 
Lortgris
 
Han fick behålla värmeflätorna idag (18 grader!) i hopp om att inte äckla ner manen i leran lika mycket.. Reflexgrimma & reflexgrimskaft som gäller nu, måste se efter fler reflexgrimmor.