4-10 september 2017

Måndag 4 september
Filo kom direkt när jag ropade, spöregnat halva dan idag. Varken megaglad eller sur, mittemellan. Red bara en kortis idag, Grönanvägen och skogen hem ner till stora lösdriften. Han var inte på superhumör så jag red med silkesvantar och ville inte tjafsa med honom. Vi red lilla skogsrundan som jag tömkör normalt. Hade reflex på och försökte testa styra/bromsa honom lite med den men han fattade noll av det så jag gav upp det och fokuserade på ben mest. Gick ändå rätt bra och han var duktig neråt. Jag behöver knappt ta i tyglarna för att hans ka bromsa men jag märker att han liksom VILL det. Även om jag har lätt mot ingen kontakt och bara håller dom så man tar lite då och då (beroende på vad han gör med huvudet) så bromsar han bra själv men får han helt lång gasar han på. Det är ju liksom nästan ingen skillnad men det blir det menalt hos honom. Hoppade av när vi kom ner på vägen och gick hem och han var superduktig och höll sig bakom utan nån korrigering.
 
 
 
Tisdag 5 september
Red rakbanan och Fornbodaängen med C/Brutus, Filo var fin! Vi travade en bit längs med fårhagen hemåt. Efter en stund började han öka lite men han lyssnade bra när jag bromsade, vi slutade strax efter. Inget alls att klaga på, han var superfin idag! Ny häst i stallet då Spursens ägare köpt en som stod i uteboxarna, Celinn Palema. 
 
Jetetrött..
 
 
Onsdag 6 september
Jag krasslig & kände mig förkyld igen = hagvila; koll & kratsade hovar. Vi har inte gjort det innan så mycket så han är lite so/so med det men det är bara jobba på! Han har vart lite kladdig bak senaste veckan men Pärlan har inte vart i hagen så tror det främst är det. Han var heller inte supertaggad på att hänga men vi hade ju ridit 3 dar nu så det passade bra med vila.
 
 
Torsdag 7 september
Hade tänkt rida idag eftersom jag inte skulle komma på fredagen och rida hela helgen men han ville verkligen INTE, jättesur och gick iväg varje gång och började till slut nästan jogga iväg så då sket jag i det och tog en promenad med Ari i skogen istället.
 
 
 
 
Fredag 8 september
Jag hade höst-kickoff med jobbet så T höade & kollade Filo
 
Lördag 9 september
Linda hälsade på! :D Såå kul, hon fick rida Filo och jag red Pärlan. Listan över de jag har förtroende att rida Filo just nu är är extremt kort, och Linda är nog överst på den. Jag var också duktig och höll mig från att ge några förhållningsregler, haha ;) Och det gick sååå bra, han var ungefär som jag tycker han är med mig och lyssnade bra på henne. Det var så kul att kunna se att han ökade på och så gjorde Linda en pytteförhållning och han lyssnade bra. Vi red till Norrortsleden men vände istället för att rida genom skogen då jag var lite orolig att ahn skulle bli lika uppjagad för jakten igen. Synd också för jag hade tänkt att vi skulle rida längs med sjön som är en finare ridtur, men jag glömde helt bort jakten. Filo lite gladare idag men var ändå inte superpigg på att bli inplockad, fick testa ett par gånger innan han gick med på det och sen var han ganska grejig på gången, var plötsligt jätteintresserad av Celinn och skrapade en massa. Vet inte riktigt var det kom ifrån men ute var han som vanligt tyckte jag.
 
<3
 
Söndag 10 september

Idag fick Linda vara fotograf när jag red dressyr på ridbanan. Det har gått så kaosigt och han har fuskat och vi har blivit osams så jag släppte det i väntan på Marie, hade hoppats att hon skulle kunna den här helgen men det gick inte. Men jag tänkte att det är väl bra med lite ”före” bilder också.. Dock blev jag superöverraskad när han var jättefin! Vänstervolterna gick helt otroligt bra, Höger inte lika men det är både hans och min svåraste så jag var ändå nöjd fastän de ibland blev lite små eller bara halva volten rättställd. Han lyssnade mycket mer på innerskänkeln än han gjort tidigare också. Tvärning i volt gick JÄTTEbra, bättre vänster än höger per usual men inte lika dramatiskt som med volterna utan rätt bra även i höger. Kvartsvändingar/fyrkantig volt gick OK ett tag, när vi gjort den några gånger har han lite svårt att hålla sig rakriktad och börjar börja sig. Oklart om jag är för dålig eller om han försöker fuska genom att börja sig istället för det jobbiga att trampa runt. Var ändå nöjd med honom även om det blev några från stillastående istället för skritt mot slutet.

Efter kanske 20 min (uppskattade vi) blev han lite less och började dra emot bettet, vilja gå hem osv, då tog jag lite mer i vänstervarvet så jag avslutade bra och sen gick vi hem på väldigt god känsla. Har vart lite uppgiven om detta så jag var supernöjd med det. Hoppas nu verkligen vi kan komma igång med Marie och få ut henne på regular basis!

Piloten var för vedervärdig men på ett par kort lyckades vi iallafall se bra ut båda två ;)
Linda

Men så fint, tack <3.
Du har verkligen en superfin häst och ni är fina tillsammans.

Svar: <3