Här & nu & sen & om

Tänker väldigt mycket på det här med behov just nu. Ni känner säkert till det här med behovstrappa så jag beskriver inte mer (det finns ju Google) men det går mycket runt i huvudet på mig just nu eller hela tiden.  Jag har bott i andra hand i några år och då var mitt primära behov att få ett förstahandskontrakt. När jag tjänade pissdåligt ville jag tjäna mer. När jag tjänade bättre ville jag köpa saker. Osv osv. Aldrig blir man nöjd. Alltid finns det ett nytt mål.
 
Jag tänker lite på det nu för jag är lite ställd av det paradoxala att leva mitt drömliv och ändå vilja ha mer, annat, bättre. I hela mitt liv så länge jag kan minnas har jag alltid velat ha min egna häst. Oavsett vad som kommit mellan och vilka behov som funnits så har den alltid vart den primära. Jag har kuskat runt i andrahandslägenheter och första hand som inte var rätt. Haft jobb som betalade piss och jag inte tyckte om. Och så innan 35 har jag en drömlägenhet, en egen häst och ett jobb jag verkligen tycker om. Jag är ofta lite för bra på att leva i framtiden men har sen en tid tillbaka jobbat med att leva här och nu och att ha häst tvingar en mycket till det tycker jag (det var samma när jag hade Honey på foder).
 
En av de saker jag tänker på om framtiden är krissituationer. Vad jag skulle göra om jag skulle bli av med jobbet är den vanligaste. Min lön gör att jag har råd med en lite för dyr & lite för stor lägenhet och en häst, i Stockholm. Något jag aldrig trodde fanns på världskartan. Jag tänker också - fastän jag älskar Väsby och min lägenhet - på alternativa bostäder och orter. Jag gick med i en bostadskö 2003 som jag glömt och snällt nog skickade ut ett brev när de skulle uppdatera sina listor. Jag hade skrivit mammas adress på mig för jag bodde i andra hand då. Det visade sig att under 15 år har jag sparat ihop med nog mycket poäng där för att i princip kunna värlja vilken lägenhet jag vill hos Roslagsbostäder. Det är tyvärr inte särskilt mycket billigare lägenheter, men det är typ inte nånstans, inte ens i Luleå (jag har kollat). Så boendet kostar det det kostar. Köpa har jag inte råd med iallafall eftersom jag inte har några pengar till handpenning så det kommer nog aldrig vara på nån karta om jag inte vinner på Triss. Men om jag jobbade i Väsby eller orten jag bodde på och hittade en lite lägre stallhyra.. det var en lägenhet i Rimbo ledig häromveckan 12 minuters cykelväg till ett fint stall och samma pendlingstid som från Väsby. Tja. Fast nä. Jag vill ju egentligen inte flytta. Men bra att vara förberedd. Står i ett par andra bostadsköer med. Nån sen 5 år tillbaka, några andra har jag gått med i nyligen bara som extra safe. Borde kanske gått med innan men det var en annan värld och jag tycker om Upplands Väsby väldigt mycket. 
 
Men världen ändras. Tänker också mycket på kris som sagt. Inte bara arbetslöshet utan även om något annat händer. Jag är en av exakt tre personer i min närmsta släkt som flyttat utanför Luleå eller iallafall Norrbotten, har inte full koll på alla kusiner men tror alla bor där uppe. Jag har inget som helst intresse av att flytta tillbaka, alls. Men i ett Rysk-ockuperat Sverige kanske det vore en annan sak. Om jag blir arbetslös och inte hittar några jobb har jag inte råd att ha häst väldigt många månader i Stockholm. Dock betalar jag inte för bostadskö där. Jag tänker att om sån extremkris uppstår så löser det väl sig på nåt sätt, jag har ju som sagt hela familjen där. Om världen blir fin & god igen (vilket känns som en utopi helt ärligt) och miljöförstöringen inte äter sönder världen och jag vinner på Triss och kan köpa en hästgård för 65 miljoner då vore det en trevlig värld. Men jag tror inte att det går åt det hållet. Jag vill tro annorlunda men jag gör inte det. Vilket också gör det lätt att leva just nu och här och vara tacksam för varje stund, varje dag med Filofax. Oavsett var vi är. Oavsett om jag betalar ett par fler tusen än jag kunde om jag flyttade dit och ställde hästen där och inte behövde betala SL-kort.. Inget är ju för evigt och vi ska alla en gång dö.
 
Gu jag vet inte ens var jag vill med den här texten. Behöver nog bara få ur mig lite ord.