Filo & sprutor

När jag provred Filo och hörde mig för om honom så var hans enda specifika issue att han inte gillade att få sprutor, men det gick bra om sprutorna förbereddes utom synhåll och om han distraherades med hink när det stacks. 

Så vid första gången hos mig gjorde vi så. Dock fick han Primero innan tandisbesök, och det fastnade lite i tänderna, men det gick väldigt bra förutom det. Både jag & vet-Ted tyckte väl att det verkade lite mycket, så sen när han behövde grundvaccas om i höstas körde vi utan nåt. 

Första gången fick bra. Andra gången försökte han dock tränga Ted & huttrade i huden väldigt mycket. Han har ju väldigt mycket man (även om det blivit kortare sen han kom till mig), och jag upplevde lite att det var lyftandet av manen bakifrån som gjorde att han började reagera. Sen hade även en (nu fd) inackorderad hos oss sprungit förbi med hinkar och fodrat sina hästar, så han var inte jätteglad från början den dan.

När vi sen gjorde magsårsundersökningen gjorde jag så att jag flätade upp hans man och satte upp bakre flätorna med ett clips så ingen man behövde lyftas, och det gick superbra då. Vi tog även blodprov sen och det gick också bra trots att han inte hade full sedering utan bara för kanske 400kg (han väger 660).

Så det hela har verkligen gått mycket bättre än jag trott men som med allt annat måste han mötas på rätt sätt. Har en otroligt bra veterinär (& hovis) som lyssnar på mig och båda är väldigt milda i sättet, det känns skönt.  Vi har pratat lite om det här, min teori är att han säkert behövde detta när han stod i så stor anläggning och jag kan tänka mig att de säkert körde alla hästar i stallet på samma gång och har inte tiden att gulla med alla. Det är ingen kritik, jag förstår att det säkert blir så i en större verksamhet. Men det blir säkert enklare när det bara är han. 

Det känns superbra att den grejen inte är fullt så stor som jag trott. Jag är fortfarande lite osäker på om det skulle gå att t ex ta blodprov på honom utan sedering men då kanske jag kunde testa med slickburk eller nåt.

(null)

Efter magsårsundersökningen.