Kaggen :/

Det tar mig verkligen emot att lägga upp denna jämförelsebild för jag HAR faktiskt svårt för för tjocka hästar. Men det är som det är. Än är han inte paaanikfet utan mest bukig, och jag vill inte ut och paniktrava bara för att han är för tjock. Han får vara lite tjock om det kan leda till att han sen kan bli chill i trav. Hellre det en en fit häst som inte kan släppa stressen nånsin.

Det jag får ta på mitt dåliga samvete är att vi kanske borde ridit lite mer i vinter, men det är i vilket fall inget jag kan göra nåt åt nu. Jag ska försöka motionera så mycket som bara går nu, och förhoppningsvis kan de äta mindre hö snart, det har redan börjat ploppa upp lite grönt.

(null)

Understa bilden är från 13 september 2017, dvs ungefär från att mörkerstressen började, andra bilden från igår 15 april 2018. Så ett halvår av mer mat & dessvärre även mindre motion. Linjerna visar hans ungefärliga sadelläge så ja, det är ju rätt tydligt varför sadeln har börjat åka fram ja. (Och då är han ju egentligen lite för tjock redan i September :( :( men då låg sadeln ändå OK)

Nu när han börjar chilla mer mentalt igen hoppas jag att jag kan börja tömköra snart, men ska vänta en liten stund till. Ska också ta mig i kragen och rida mer på min sketna "ridbana", och kanske tömlongera också, där vi kan ta upp trav lättare. När det har torkat upp i bakhagarna helt borde vi kunna vara där också. Men sen är det bara face the facts, de måste äta och utfodringsrutinerna är som de är, så det enda jag kan göra där jag står nu är att motionera på och hoppas att det blir ledigt där jag står i kö innan nästa vinter. 

Drömscenariot är givetvis att vi kan börja trava i sommar så jag kan jobba bort magen då, och sen hålla den stäv även om vi är här en vinter till. Och går inte det får jag försöka hålla igång honom mer då. Omöjligt är det inte, jag har gjort en sån bantningsresa förr när Honey blev lite för tjock när jag testade henne på fri tillgång. Då kunde jag dock reglera högivan, vilket jag inte kan nu, och träna henne lite hårdare, vilket jag inte kan nu. 

Men ja. Som ovan.
Har vart och köpt en gjordförlängare nu så håll tummarna att det + pad räcker för mig!

(null)