Sadelstrul

Senaste tiden har jag noterat att sadeln börjat åka fram på bogarna på Filo. Ungefär sen jag börjat notera det har han också vart mycket grinigare att lägga sadeln på. 

Jag tycker fortfarande den ligger likadant där den ska ligga men han är rätt bukig alltså.. så jag tror det är magen som drar fram gjorden och därmed sadeln. Jag hade samma problem med Honey när hon var lite som Filo är nu, dvs lite för rund om magen och lite för omusklad i ryggen. Till henne hjälpte det med en padd under sadeln (som passade) och sadelgjorden som var svängd som hjälpte till att dra gjorden bakåt. Nu har jag ju en dressyrsadel/gjord så den är knepigare, ska dock testa med padd under sadeln och se om det hjälper. Annars måste jag nog ta hjälp. Också funderat på om en ELT-gjord skulle vara mer stabil trots rund mage. 

Sadelmagasinet har ju flyttat till Brunmåla Hästklink, jag tänkte inte mer på det innan jag började kolla adressen och insåg att det ju är SUPERnära där jag är nu! Alltså typ 10 minuter med transport. Det kostar bara en femhundring att kolla befintlig sadel och de har en som kan Wintec så det är ju absolut värt en tur när jag vågar mig iväg.

Ska byta däck på bil & transport på lördag, lär ju vara kö från helvete. Men det måste ju göras, både för lag och så jag kan börja öva lasta och sen börja åka iväg. Bara åka i god tid innan de öppnar och ta med matsäck, haha.

Är iallafall inte jätteorolig för sadeln, vi får se helt enkelt. Jag har funderat lite på om jag skulle ha ett vidare koppjärn men oavsett om padden hjälper eller inte just nu så ska jag nog åka och kolla den nån gång i vår/sommar ändå. Alltid skönt att få det gjort.

(null)