Sjukispåsk & premiärpromenad

Ja den här påsken blev ju inte alls som jag tänkt då jag blev sjuk, men hellre nu än att det hade hänt i Frankrike! Det har ju vart typ förkylning, i förrgår hade jag ont i halsen och var supermosig, vilade typ bara. For och klappade på Filo för att kolla ryggen (även om Brutus medis hade gjort det) men blev jättetrött. "Knorten" var iallafall borta, så det var skönt! Däremot kände jag en annan.. han har börjat svettas nu vid ridning så tror det kan vara en värmeknort, denna reagerar han inget på iallafall, försöker massera bort den men det har ju inte funkat förr.. Sov inget på hela natten, bara en halvtimme här och där. Igår hade jag ont i heela kroppen hela dagen, så jag orkade inte ens med stallet.
 
I morse började det med att jag hade migrän, först tänkte jag bara "väldigt ont i huvudet" men var ljuskänslig också, så det var ju migrän. Som tur är har mamma lämnat Tramadol (starka smärtstillande) nån gång hon vart här så jag fick i mig en sån och då gick det ner. Dock blev jag lite yrslig av dom, men när det lagt sig och jag började må OK igen så for jag ut till Filo. Han var på lite mixat humör, först blev han glad när jag kom, sen funderade han lite och gick iväg och jag fick inte ens klia på honom. Sen kom T & A rätt snart och skulle ha in Brutus, då funderade han lite och sen kom han frivilligt ändå. 
 
Han var sen lite mixad på gången, än ville han inte umgås, sen lade han plötslöigt huvudet i famnen på mig och skulle mysa. Osv.. Vi gick ut på en promenad och det här mixhumöret/överskottsenergin går med där också. Just nu när jag gått med honom får jag rätta mycket i början, sen skärper han sig och rättar själv. När jag måste rätta (dvs backa honom för att han går förbi mig och inte lyssnar när jag ber honom sakta ner med rösten) så bryter han kontakten genom att vända bort huvudet. Detta var nåt han gjorde när det blev lite för jobbigt förra våren och jag utvecklade då en teknik i att jag stod kvar tills han blev uttråkad (han får inte gå fram/äta/nosa på marken), då ska han nudda i min hand som jag håller i brösthöjd ungefär. Då går vi. Jag vet inte hur jag kom på det, men det funkar rätt bra, det var just det att jag kände att han medvetet drog bort kontakten och det blev ett sätt för oss att visa att han är med mig igen. Eftersom han är lite för smart försöker han ibland fuska med denna kontakt genom att snabbt snudda handen och sen vända bort huvudet igen, nån gång nafsa efter handen osv. Då är det enda som funkar att bara stå kvar till hans touchar handen rätt. Lite svårt att beskriva men det har funkat otroligt bra faktiskt. När jag gjort det här ett par gånger börjar han själv backa bak till där jag vill ha honom när jag stannar, och vanligtvis ett par gånger efter det börjar han även gå där jag vill ha honom så han stannar på rätt avstånd när jag stannar, utan att behöva rätta.
 
Fördelen med att han tittar bort och bryter kontakten är att jag får fina profilbilder från den där som annars aldrig vill posa för kameran ;) 
 
Så vi jobbar lite med sånt just nu, jag funderar på om vi tappat lite connection jag förutsatt att vi haft i vinter, då vi inte alls gått promenader eller nåt pga mörkret och att han vart så hoppig. Jag ska inte tjata ut ordet ridbana, men.. det är bara så mycket man kan göra som jag har det. Jag ska nog använda bakhagarna för iallafall markarbete/tömkörning så gott det går i sommar (= när de torkat upp), men för att rida funkar de inte. Hursomhelst. Han var lite ängslig idag, men ändå mycket bättre än när vi började förra våren. Ska börja ta ut honom på promenader på vilodagar nu/från det att jag kommer hem från Frankrike. Det är nödvändigt och så får han röra sig utan ryttare, vilket jag verkligen saknar att han får göra. Tömkörning blev ju som sagt pannkaka sist vi provade och än känner jag inte riktigt att han släppt vårtaggandet så vi väntar nog en stund till innan vi provar det igen.
 
När vi gick ut från vägen fick vi hoppa ner på vägen, han tog såklart ett JÄTTEskutt och sen pep han och skuttade runt lite, haha. Söte Göte. Hade tänkt klättra, ta en lååångtur och ge honom en springdag nu i påsk, men springdagen blev inget då det är is överallt. Det hade inte vart nåt problem i trav men nån gång behöver jag ju skritta hem och när han tjafsar och vill springa men inte får så har han inte full kontroll över kroppen, så vill inte riskera nåt. Vi kanske tar en tur om han är lika när det är barmark, vi får se. Lååångturen jag sett ut får helt enkelt tas nån helg eller under kommande lediga dagar - är ju flera kvar.
 
Var helt slut efter den pyttelilla turen, for sen ner och fikade hos Kerstin och handlade lite sen. Och sen var jag faktiskt hungrig när jag kom hem! Tappar aptiten helt när jag är sjuk, så det var skönt. Det är inte helt hundra, men skönt ändå. Har mått mycket bättre sen jag kom hem från stallet, känner mig mycket piggare i kroppen även om jag inte är helt 100, så det ska bli skönt med en dag till hemma så jag verkligen får blir bättre innan jag åker på fredag kväll. Dessutom hade jag ju tänkt städa i påsk och det har det blivit extremt lite med, så skönt att hinna med det imorgon. Om jag orkar ska jag rida en sväng imorgon, annars blir det promenad igen.
 
Gosig efteråt iallafall <3