1-31 Januari

Måndag 1 januari
När jag kom på morgonen låg allt bajs som att han bara stått vid dörren hela natten :( Han var varm under manen och spänd trots att jag kom tidigt och det måste vart tyst ett par timmar. Han hade iallafall ätit lite & druckit bra. När han kom ut i hagen slappnade han av mer, men han ville inte komma in lite senare så han fick vara ute utan fix eller hink.
 
Tisdag 2 januari
Filo var på jättebra humör, följde mig från höet utan grimma och var mkt mysig. Superfin ut, avslappnad till bron & hem. Det kom smällar från fyrverkerier 4 ggr och då hoppade han till mer för varje smäll, men han kom ändå ner & gick fint ut sen.
 
(null)
 
 
Onsdag 3 januari
Superlera idag, bara tvätt & fix
 
Torsdag 4 januari
Jättefin ute, red fram till Isisängen & vände där. Han var lite mer osäker i skogen men chillade mer efter stora backen. Var supernöjd med honom!
 
Fredag 5 januari
Fin in från hagen, promenad till vändplan efter andra bron. SUPERFIN dit, väldigt avslappnad. Lite mer spänd av bäcken/2 raketsmällar hem men kom ner och var fin, roligt eftersom nån tydligen hade pangat myclet över sjön tidigare på dagen. Slutade med Vital & Kisel Bionit inför gastroskopi nästa måndag.
 
Lördag 6 januari
Filo lite stissig in & småsurig i fix. Red till Norrortsleden & samma väg tillbaka med L/Stjärnan. Mkt fin hela vägen, det räckte med kortad tygel bara. Lyssnade mkt bra.
 
(null)
 
 
Söndag 7 januari
Supersurig i stallet men jättefin ute. Red Törnskogsrundan runt. Han var lite snabb ner & halvvägs hem, men inte mer än att han gick bra på kortare tygel.
 
*
 
Måndag 8 januari
Tvätt & myskväll, han växlade mellan mysig och småtjurig. Fick vara helt lös utan grimma i stallet och var väldigt nöjd med det. AK & A kom med en värmepistol till vattnet. Fin ut i hagen efter & det hade tydligen vart raketsmällar igen..
 
(null)
 
 
Tisdag 9 januari
Jag blev supersen ut pga strul med pendeln. Filo var på OK humör i hagen men jag skulle höa och alla var hungriga så hagvila pga detta.
 
Onsdag 10 januari
Filo SUPERSUR i hagen, jag fick inte komma nära. Oklar orsak. Hade ingen muta så han fick stå.
 
Torsdag 11 januari
Lite tjurig idag med men kom in med morotsmuta. Bra humör inne sen, men heeelt off ute. Skuttade och bockade och tjöt till och grejade med huvudet. Det var stora protestsingaler, ungefär så var han när han kom och jag trodde han hade rötan. Trodde denna dag att det var att jag slutat med Vital och ham hade magsår, men nu tror jag att det kanske var för att jag red med hack. Har inte gjort det på länge, men han har aldrig reagerat så på det förr. Supermärkligt. 
 
(null)
 
 
Fredag 12 januari
Gladare idag, lite tveksam men kom med utan muta. Bara lite fix pga gårdagen, han var 50/50 i humöret men verkade ändå bättre än igår.
 
(null)
 
 
Lördag 13 januari
Kom senare på kvällen då Aaron & Jenn var här, de stod vid höet och han stoppade gärna huvudet i grimman utan muta + gick före mig mot grinden i hagen som han brukar så han kändes verkligen som sig själv igen. Superfin ute också, chill & avslappnad trots mörker. Skönt!!
 
Söndag 14 januari
Kom vid 18 och tog in och tvättade Filo + satte honom i dem spånade boxen utan mat inför gastroskopin. Kändes helt fruktansvärt att göra så men det är ju så det går till, magen måste vara tom. Fick ta in Kingen som sällskap, det var skönt för han blev sur snabbt. 
 
*
 
Måndag 15 januari
Vet-Ted kom vid 12. Filo var ändå hanterbar och inte i upplösningstillstånd som jag trott. Det blev märkbart bättre om jag var inne och pysslade med honom. Inget magsår som jag skrivit tidigare, så skönt! Sprutorna (sedering & blodprov) gick väldigt bra idag också. Han fick äta lite inne när sederingen släppt, innan han gick ut som vanligt sen.
 
(null)
 
 
Tisdag 16 januari
Aaron & Jenn kom och hälsade på, Filo var lite stissig då det blåste hårt men var tålmodig och hyfsat snäll med tanke på att han bara stod på gången och blev klappad. 
 
(null)
 
 
Onsdag 17 januari
Filo fortsatt glad, mötte mig i hagen och gick med lös till grinden. Han var lite orolig inne först, tänker att nyår + gastroskopin nu säkert pajat stallet lite men förhoppningsvis ger det sig. Småsurig vid fix men mer OK mot slutet. Red till grå villan på Grönanvägen & hem, han var inte helt chill men OK ut iallafall. Hem vart vi otroligt osams och jag fick lägga in skänkelvikning/förvända öppnor/ställning nästan hela vägen, han bara tuffade genom och var extremt tjurig/envis.
 
(null)
 
 
Torsdag 18 januari
Mkt sur i hagen men så fort jag fick på grimman gick han utan problem till grinden & var fin inne! Småtjurig vid fix (tror det här tjurandet är mest pälsen/pälssättning) men superfin att tränsa. Red Slingan, han var pigg men gick helt OK & utan stress. Liite bråttom på rundbanan där vi fick köra volter, men med bra slutresultat. Mkt nöjd! Testade täcka av.
 
Fredag 19 januari
Fått kokosfett att testa av K. Är tveksam men känns harmlöst. JÄTTEsur i hagen, inte förrän jag lurade med hink fick jag in honom. Sen helt OK humör i fix & ute, red rakbanan nästan hela vägen. Lite spänd hemåt.
 
Lördag 20 januari
Glad häst idag :) Haha ja.. red Gudby/Spiltanrundan med L/Stjärnan & C/Brutus. Filo mkt pigg men kändes just mest pigg snarare än stressad. Snön? Blev lite väl taggad ner från Spiltan + på rundbanan hemåt sen, men däremellan, före & efter fin. Lite svettig efter.
 
(null)
 
 
Söndag 21 januari
Mkt go & glad häst idag, kom från långt håll & även glad inne. Lite ömmande i ryggen, men är inte orolig. Vila då det vart 4 dagar med längre turer varav betydligt längre igår med mycket backar.
 
*
 
Måndag 22 januari
Hovis idag, samma skor och samma sulor, fick två nya tåbroddar på båda fram. Skoddes med kopparsöm. Red ut sen och han var suuperfin, red mer mellan hand & skänkel och han svarade superbra på det! Ömmade i ryggen både före och efter ridtur tyvärr. Han rör sig för lite i hagen så tyvärr fick täcket åka på igen.
 
(null)
 
 
Tisdag 23 januari
Först sur i hagen men när jag satt på grimman blev han go & glad. Också superfin inne, hela tiden & med all utrustning. Lite snabb från gården men chill efter portarna. Red på ridbanan och tyvärr blev han lite tjurig direkt. Jag gör säkert nåt fel, eller möter honom iaf inte på rätt sätt. Travade en del och han gick i superfint tempo, gick bra. Efter var han megataggad ut/hem men jag tror han hade vart det även om jag inte travat. Gjorde en ordentlig halt efter andra bron och då var han fin hem sen förutom att han var lite brötig på gången efteråt.
 
Onsdag 24 januari
Regn = snorhalt när snön blev is. 
Rumptvätt & hink bara. Filo var mkt glad & ville mysa mycket <3
 
Torsdag 25 januari
Fil på bra humör. Plusgrader så kunde spola rumpan föe första gången på länge, skönt. Mer chill ut idag än han vart senaste tiden, har misstänkt att det var snö/kylarelaterat mer än nåt annat. Red Slingan och han ökade farten lite på vanliga ställena. Var inte riktigt på humör att lyssna på hjälper men det gick OK ändå. Fin ner mot rundbanan & långa tyglar där så det är framsteg! Mkt fin hem också. Red med softpullet för första gången på länge och det var inga konstigheter.
 
(null)
 
 
Fredag 26 januari
Red Grönanvägen en bit förbi andra backen. Han blev lite spänd av ljud ett par tre ggr till & från så han var inte helt 100% avslappnad, annars hade jag nästan vågat trava men nu lät jag bli. Jättenöjd med honom idag!
 
Lördag 27 januari
Red ut med T/Brutus, Fornbodaängen bort och via gångvägen runt, stigen genom buskarna tillbaka till rakbanan & hem. Han var fin rakbanan men blev mer och mer taggad på ängen, försökte distrahera med volter & serpentiner men det var en sån dag när inget annat än kort tygel hjälpte. Chillade först sista biten hem från bron. 
 
Söndag 28 januari
Red Norrortsledenrundan med J/Compiz. Han var generellt väldigt chill, lite taggad ängen mot skogen & fick ha kort tygel i skogen men han lyssnade mycket bra på hjälper & halter idag. Helt chill från att vi kom ut på Grönanvägen igen, även en gång när Compiz hoppade till. Supernöjd!
 
*
 
Måndag 29 januari
Hagvila, han fick hink i hagen då det snöade blötsnö & jag skulle höa. Ingen tvätt idag. Kokosoljan har inte hjälpt ett smack tyvärr.
 
Tisdag 30 januari
Red runt fårhagsängen med C/Brutus. Mkt fin dit och fram tills vi skulle runda lilla ön, sen spänd. Lyssnade ändå mkt bra på halter & hjälper men slappnade inte av, inte heller när vi kom upp på vägen utan först vid stora backen. Pga olika anledningar släppte vi ut direkt efter ridturen utan att gå till stallet först så han fick varken hink eller täcke på.
 
Onsdag 31 januari
Hade tänkt rida men det var en massa galna orienterare med pannlampor i skogen och jag fattade direkt att detta inte skulle vara nån bra idé så Filo fick komma in för hink/rumptvätt/tork så jag kunde lägga på täcket. Under tiden städade jag lite i boden & stallet, bar upp täcken på loftet. Filo på lite skumt humör idag så verkligen bra att vi inte ens försökte oss på att gå ut.