Årsresumé 2017

JANUARI
 
 
2 januari fick jag mail om Filofax. Jag hade lagt upp min köpesannons på julhelgen men mål om att köpa i maj, efter mammas & min Rom-resa men han lät så rätt på många sätt. Bl a det här & det här inlägget handlar om det. Annars var det en rätt standardmånad i livet innan Filo; red och körde Pärlan mest, och tränade. Var med till Valla en dag på träning och det var superkul. Var superduktig på Lifesum (skriva upp vad jag ätit) och gjorde planer att inte ha planer (för även om vi hade kontakt hade jag först trott att jag kunde få vänta med att ta Filo här..) Var jättebra på mellis här, måste verkligen styra upp det mer i år. Insåg att jag har anlag för PMDS på vintern, har iallafall kopplat ihop det en gång denna vinter med. Gick på en superintressant föreläsning om samer med Elin. Gjorde en stallvlogg och lagade bra mat.
 
 
FEBRUARI
 
 
Den 4:e februari åkte jag till Kalmar och provred Filo. Jag bestämde mig nästan direkt, hade lite ångest och tveksamheter på stationen när jag väntade på tåget hem men fick bolla lite med kloka människor och bestämde mig. Sen var det dock det att det inte fanns tid att vänta så det var now or never och jag tänkte bara att nä, jag kör. På 11 dagar var han besiktad UA, skodd, lastad på transportbuss och kom till mig den 15:e februari runt 22. Superstressad och uppe i varv, hungrig, törstig, pushig som han var i början, fnorkig och STOR och medan jag försökte ha kontroll över honom och röra lite på benen efter 10 timmar transport tänkte jag "oj hjälp, vad har jag gjort". Jag gjorde det till och från under kommande månaden och kanske nån gång i mars med, men mest kändes det rätt. Såhär i backspegeln när jag minns hur han var då så "ser" jag mer nu när jag känner honom att det var mycket stress - såklart. Ny matte, nytt stall, nya hästar, och tyvärr gick han ensam första tiden (med sällskap bredvid). Vi fick en rätt lugn första tid pga ojämnt väder och att han inte hade sulor. Jag ville heller inte rida mer än nån gång i veckan som start så det blev mest helg. Han var svintuff första tiden, vilket var en kombo av stress, en bärrandsröta på alla fyra som jag inte då kände till och nytt ställe. 
 
 
MARS
 
 
Upptäckte menskopp och NEVER GOING BACK!! Med Filo var det två steg fram och ett tillbaka mest hela tiden, mycket jobb men långsamt framåt. Dessutom körde jag tydligen utan bomull i öronen första tiden, herregud. Snacka om att skjuta sig själv i foten.. haha. Men det är ju inte lätt att veta. 25 mars, dvs en dryg månad efter han kom blev det ihopsläpp där han sket i Kerstins hästar och råspöade upp Shire-Brutus hehe.. Får hopp om livet igen av att se hagen såhär torr.. visst är det några månader kvar men det vänder! Filo var iallafall jätteglad med sällskap och började nu gå ute istället för på box. Kort efter hade vi breakthrough och han skrittade för första gången avslappnat på lång tygel - hela 30 meter. :) Tyvärr klättrade Filo på kåtmadamerna Pärlan & Stjärnan men ingen blev skadad så vi gjorde inget speciellt. Jag testade munkpeppar på Filo men det gjorde honom bara lös i magen.
 
 
APRIL
 
 
Mamma kom & hälsade på, gjorde små framsteg med Filo och han skulle skos för första gången men då upptäcktes bärrandsrötan så det blev jodopaxomslag två gånger/dag. Red barfota två veckor och det var direkt stor skillnad på honom när han fick av skorna med rötan under. Fick sjukt dåligt samvete men det var ju inget jag hade kunnat veta innan då jag fick honom vad jag trodde var nyskodd. Upptäckte att han har väldigt speciell huvudstorlek (X-full i omkrets men full på längden) och åkte till Rom med mamma (min födelsedagspresent till henne året innan) och Filo fick på skor just innan.
 
MAJ
 
 
Red Filo för första gången på hack, vilket gick bra. Vi jobbade med viss spändhet men det gick åt rätt håll. Köpte en Anders Eriksson-tömkörningsgjord av Annelie och jobbade mycket från marken med backa, stopp & rygga, vilket dramatiskt ändrade att leda honom. Började vara noggrannare med placering av honom när jag ledde, här fick han inte göra nåt annat än att gå bakom mig. Äntligen kunde han gå avslappnat in från hagen utan att skrika efter de andra och det började släppa med att vara själv i stallet, vilket vart en issue tidigare månader. Tyvärr klättrade han lite på brunstkåta Pärlan & Stjärnan men ingen blev skadad. Var funktionär på Ridtravarförbundet-dressyrtävling men kände att det var för tidigt för oss. Vi gick även vår första promenad för hand, vilket Filo inte alls förstod meningen med. Icke hästrelaterat köpte jag en korg till Joe & vårstädade hemma + kollade hästutställningen på Fotografiska med Klara. Jag tömkörde och det gick högt över förväntan. Började rida ungefär varannan dag, något mindre kanske. Det kändes som att mycket släppte i Maj. Vi var även på träning i Alunda med Ridtravarförbundet och Filo var superduktig!
 
 
JUNI
 
 
 Hade ut tandis och det var finfint, räcker med årlig koll. Han hade ingen mask att tala om (25 EPG), och ingen stor blodmask. Jag nådde min målvikt, vilket var helt sjukt för mig, jag har jagat den sedan 2008! Generellt fin ut på ridtur men nästan alltid snabb hem var temat i Juni. Köpte Wintecsadeln och funderade på bett. Testade ge Joe Applaws men han blev jättelös i magen av det så tyvärr får jag stanna med Royal Canin. Eller tyvärr, det funkar ju. ET-Ingela var ute och Filo fick bara beröm och jag fick grönt ljust att rida på mer som jag hoppats. Jag anmälde mig till Tobiasregistret. Tömkörde mer och det gick bättre och bättre. Filo kan numera stå lös i stallet medans jag fixar. Allmänt jättefin i slutet av månaden. Började rida på "ridbanan" lite med volter. 
 
 
JULI
 
 
I Juli hände nåt. Red en lektion för Marie vilket gick superbra, bytte koppjärn i Wintecsadeln och började rida med den. Red Gudbyrundan för första gången, Filo var chill & fin mesta tiden. Det var väldigt varmt & torrt & kom inget regn, vilket gjorde att han fick små värmeknölar på ryggen. Fina tömkörningsturer & en mindre fin ridtur i Billy Allen-bett som han inte gillade. Jag hade semester 2 sista veckorna i juli vilket var underbart <3 Vart till Ullared med Carin, det blev dyrt men var kul!
 
AUGUSTI
 
 
I Augusti började Torbjörn sko Filo, vilket vi båda var så nöjda med. Filo var allmänt fin, vi red i repgrimma ett par gånger men det gick aldrig riktigt bra. Tyvärr var det dåligt timat båda ggr så vet inte om det var pga tjruigt humör eller grimman. Den är inte hans storlek heller så den ligger inte helt rätt. Var gårds/hundvakt i mitten av Augusti vilket var mysigt. Värmeknutorna från Juli började minska när vädret blev lite svalare. Kämpade på med strålrötan och med kopparsulfat gav den verkligen med sig. Filo fick lite småsår under sommaren men allt läkte bra, normala sår från buskar osv och inget märkligt. Det var nog i Augusti som jag verkligen började känna att vi började hitta varann helt och att han verkligen litade på mig. Däremot började han bli lite spänd när mörkret började närma sig i slutet av månaden. Kunde gå fina promenader äntligen & tömkörde mycket.
 
 
SEPTEMBER
 
 
September & mörker, spänd Filo och min motivation dippade. Jakten började och han visade sig vara ovan vid det & skotträdd, vilket också ökade på stressen hos honom. Testade trav här & där och det gick rätt bra korta stäckor. Linda hälsade på & fick rida Filo, det var så kul! Fick även till ett helt OK dressyrpass på banan efter lång paus. En dag när jag kom och Filo kom till grinden och mötte mig så brummade han till mig <3 Gjorde första omvaccineringen (eftersom han var felvaccad för ridtävling), gick bra & han reagerade inte alls på den dagarna efter. Filo fick ett balltramp på vänster bak men det påverkade honom ingenting. Red en "lektion" för Patrick A som var helt VIDRIG, avskyr honom nu och lovade Filo att ingen nånsin ska komma nära honom med spö igen. Fekala vätskan kom i mitten av månaden.
 
 
OKTOBER
 
 
 Gav Pro Equo med jättebra resultat i början av Oktober. Stod på Enköpingsmässan & fick lite grejer sålt. Fick Filo vägd & mätt på gården, vilket var jättekul! Han fick andra vaccingeringen vilket inte gick lika bra under sprutandet, men lika att han inte reagerade nämnvärt efteråt. Hade uppehåll en vecka med Pro Equo och när jag sen testade igen gav det ingenting. Så märkligt. Vi var på Trabtävling i Almunge och fick godkänd ritt! Jag var nervös och han rätt spänd men jag var ändå jättenöjd med honom. Han fick ett sår nära ögat som tog ca 1½ vecka att läka, vilket det gjorde utan problem. Var bokad nästa varje helg med olika saker i September & Oktober så det var skönt när det slutade i slutet av Oktober.
 
 
 
NOVEMBER
 
 
Började ge EM Vital mot fekala vätskan i November men gav för lite så det gjorde just ingenting. Filo var spänd i princip varenda ridtur i November, flög ut genom grinden när jag tog in, ja nä det kändes mest pannkaka. Red mycket på Kimblewicket som jag tycker funkar bra när det är i stora ringen, däremot verkar han inte gilla ens på svagaste lilla. Han är ju inte megaförtjust i hack heller så hävstång är nog inte hans grej. Han började ömma lite i ryggen och jag hade ändå bokat in min ET för allmängenomgång. Hon trodde dock bara att det kom från att han inte rör sig i hagen, då han var fin & rörlig i övrigt. Han fick lite extra akupunkturnålar och var väldigt fin sen. Klara kom ut och fick rida Filo, som var väldigt snäll trots bökig månad, mkt stolt över honom! Brodd & sulor på i slutet av månaden innan jag åkte till London med mamma.
 

 
 DECEMBER
 
 
 
Ökade på Vital stegvis tills jag kom upp till 2 dl/dag. Det gjorde tyvärr ingen förbättring dock, trots att jag lade till Kisel Bionit. Experimenterade lite med att sätta olika salvor baktill för att de om det skulle göra att bajset fäste sämre men ingen lycka.. Filo fortsatt superjobbig och utvecklingsmässigt kändes det som att det var Mars igen, till ungefär mitten av månaden då han bara vände från en dag till en annan och började chill mycket mer. Köpte släp två dagar innan julafton, var upp i Luleå över jul. Nyårsafton fick Filo vara inne med Kingen och det hade inte vart kul. Joe var lugnare än nånsin och brydde sig inte alls så nästa år funderar jag på att vara med Filo istället för Joe på tolvslaget. Så svårt, önskar jag kunde vara med de båda samtidigt men det går ju inte.