Att tvätta en bajsrumpa

Att tvätta Filos rumpa varje dag har med månaderna utvecklat en teknik. Jag står ju i isolerat kallstall som visserligen har spolspilta men inte har avlopp för att spola, så vi spolar just utanför stallet, som nedan. Då är det ju hyfsat enkelt; spola, skrapa, torka karleden & där det inte går att skrapa.

(null)

Det gör jag vid plusgrader, hela hösten behövdes det även sköljas hovar med pga lera. Nu när det är kallt & iallafall lite snö vill jag inte stå här och skapa isgata, så nu kör jag handtvätt;

(null)

- Hink med helst varmt såpvatten. 
Jag har reservdunkar i varmt utrymme ifall vår kran fryser, men det har hållt OK i vinter. Kallt funkar också men ingen av oss är superglada i det, dock måste det göras oavsett.
- Diskborste & Disksvamp (så med ruggigare sida, den hamnade bara upp & ner på detta foto)
- Handduk
Jag har ett par som jag varvar, eftersom jag inte har egen tvättmaskin varken hemma eller i stallet har jag utvecklat en egen "tvätt" (se nedan). Har just nu denna som är något större än en normal badrumshandduk, och en handdukssize.

(null)

Inre övre delen av Filos svans är uppflätad för att den inte ska gegga ut bajset ännu mer än det ändå blir. Vanligtvis släpper jag ut flätan på helgen och om möjligt tvättar jag hela svansen i hink innan ridtur, sen flätas den upp igen till nästa helg (alt om behov finns att fläta om den tidigare). Hade en period hela svansen flätad men kände att det inte gav så mkt mer, det är nästan äckligare när bajs hamnar i em hel fläta. Pälsglans på insidan är givetvis viktigt för att så lite som möjligt ska fastna.

(null)

Såhär såg han ut igår. Det ser ut att vara lite mindre nu men det verkar ha med vädret att göra mest, när det är kallare än -5 får han mindre i själva pälsen, men små bajsvattenistappar bak och då droppar det mesta av från dom. Just nu har vi runt 0 till -4 typ och då är det lite skiftande från dag till dag. Sen är det bara skrubba.. jag tar oftast svampen rätt dränkt i såpavatten och drar av, har det blivit riktigt geggigt & nästan förhårdat nånstans är diskborsten bättre.

(null)

Efter att ha torkat med handduk är den alltid lite bajsig för det blir inte 100% utan att stå och spola direkt på, varje handduk används oftast två dagar i rad då jag bara ev sköljer av de lätt (beror på hur skitiga de är), ibland bara en. Då hamnar den skitiga i en hink med såpavatten som får stå. Den gröna på bilden har legat där i och som ni ser är den rätt ren.

(null)

Såpahinken ställs i vårt enda varma utrymme, och "rena" handduken hängs upp på tork. Det är inte hela världen om den inte är snustorr imorgon så länge den är OK. Har även två andra handdukar i stallet att byta med när jag känner  att dessa förtjänar en "riktig" tvätt.

Rider jag har han alltid torkat allt eller det mesta efter, då tycker jag om att få borsta med en Magic brush över men det gör eg ingen skillnad till eller från. Har testat att smörja med olika salvor, pälsglans osv för att det inte ska fastna lika lätt i pälsen men inget hjälper, ev blir det lite mindre ingrott men eftersom det är olika mkt olika dagar är jag lite osäker på om det vart salvorna eller bara en slump.

Också funderat på om jag skulle klippa honom bak men vart lite nojig att det då skulle irritera mer i huden, så har inte gjort det.