Bättre dagar

Filo har börjat kännas mer som sig själv igen, mutor har hjälpt hittils. Det får tyvärr bieffekten att han blir tiggig så jag drar ner så mkt det går. Dragit ner från muthink till morot i fickan, igår och i föregår körde jag helt utan men då mötte han mig/vi tog in alla hästar. Men generellt verkar humöret bättre också. Nu har han börjat släppa betydligt mer, oklart om det är det som gjort det men noterar iallafall det så jag vet det till nästa år.

Det har också gått bättre att rida, han är rätt pigg såklart men han fick ju oplanerad vila och har hittils vart piggare i kylan. Och jag upplever det mest som pigghet, inte stress. 

Tyvärr har han senaste månaderna vart jobbig på slingan & rundbanan, i början var det inget alls där, men nu i vinter när han var spänd kom travhästar en tur och sen har det vart rätt stressat, som att han förstått att det är travvägar. Tyvärr klipper jag av mer än hälften av alla ridvägar om jag undviker den så jag försöker KBT:a bort det och det blir liiite liiite bättre för varje gång. Just nu jobbar jag mycket på lätta korrigeringar vid stress/ökande, beröm/eftergift när det är rätt och är han inte för mkt travskalle funkar det riktigt bra. Igår var han rätt spänd, men kom flera gånger tillbaka och kunde ridas på halvlång eller lång tygel. 

Tyvärr vart han dock supertravtaggad i backen ner mot rundbanan och ännu mer tyvärr var det två som körde snabbt där vilket såklart inte hjälpte. Han var väldigt het på, men chillade redan i backen ner mot Kvarngården och var OK hem. Iallafall kändes det som en bra tur trots det, att han kan komma ner från stress, även hög, är jättebra.

Idag har jag vart & ätit lunch med min kompis Steve från London som var i stan i helgen med en kompis (åt middag & drack öl med dom igår kväll) så vi missar ljuset idag, ska se om han är OK med en ridtur idag, annars kör vi imorgon. Blir ingen megatur oavsett dag, tror jag ska rida mycket slingan för att få bort det här. Kvällstid är det ofta färre som kör iallafall.

(null)