En bättre dag

Efter två dagars inhämtning med muthink kände jag att det inte riktigt gav det resultat jag ville ha, och backade till att ge tillskotten vid hagen samtidigt som jag rumptvättar, slänga in honom igen och sen gå, två dar i rad. Han är ju faktiskt en häst som tycker om att jobba och stimuleras normalt sett, och det gav bra resultat idag.
 
Jag gick till hagen med bara en morot och han kom direkt han såg mig och sen kom han till grinden direkt (dock säkert för att han fått hink fyra dar i rad). Han var lite tveksam när jag inte hade nån hink, jag hade med en liten morotsbit idag bara och tänkte att får jag tag i honom är det bra, vill han inte får han stå idag med. Men efter den fick jag komma fram och klia. Jag hade bara grimskaftet runt nacken och först var han lite tveksam men sen var det som vanligt inga problem.
 
Han var lite sur in, men verkade ändå OK så jag slängde in honom i Kingens omockade box - han älskar att rulla sig i Kingenkiss så då blev han glad. Sen kom L också och tog in Stjärnan och det hjälpte mer. Jag ska inte sticka under stol med att detta humör satt troll i mig och gjort mig spänd, vilket inte hjälper. Så att få sällskap = jag måste prata med hen = jag slappnar av mer = Filo slappnar av mer. Och det är även på ridturen, så det var perfekt.
 
Vi red Norrortsledenrundan och Filo var fin, lite snabb först men ok på halvkort tygel. Chillade mer i skogen, taggade på på ängen mot skogsstigarna. Väl i skogen tjöt han till och hoppade. L undrade vad som hände och det var just ingenting mer än att jag re dpå korttygel och bromade med sitsen eftersom han var så taggad. L sa att Stjärnan hörde nåt så kan ha vart att de reagerade på nåt. Det är tydligen vildsvin i skogen så kan ju vara det han reagerat på så väldigt senaste tiden också. I kombo med päls osv. Han vill gärna bli kliad på överläppen just nu så det kanske kliar/pälsbyter där med och då retar det väl mer om jag måste ta i tygeln. 
 
Ute på vägen igen sen var han iallafall jättefin, först taggad men lyssnade på beröm och sits trots att jag red med sadel, var inte superenvis så efter ett par gånger med att han gasade = jag bromasde = han bromsade = jag gav eftergift så slutade han faktiskt gasa efter eftergiften och chillade så jag kunde rida mestadelen hem på nästan helt lång tygel. Jättenöjd med honom. Ska verkligen försöka komma igång looparna till fullcheekbettet så det ligger mer stilla och se om det hjälper nåt. Iallafall var han rätt nöjd efteråt med så skönt att få en bra dag innanför västen!

(null)

 
Håller tumme för ridning imorgon med med jag tar det som det kommer, skulle vara OK med en vilodag med för då kan jag "ignorera" honom helt i två dagar, eftersom jag ska till Uppsala på årsmöte med Ridtravarförbundet på måndag och inte ens ska till stallet. Så förhoppningsvis vill han isf göra nåt på tisdag då. Men men! Vi tar det som det kommer. Han släppte mer hår idag än i onsdags men jag har ju å andra sidan inte tagit av täcket sen dess heller. Det är lovat lite varmare väder längre fram men tyvärr väntar nog våren lite till = innan jag vågar täcka av helt. Köpt en galltvål som jag hoppas ska bita på all jäkla tjära han fått på täcket.