Kvällslistan (winter edition) + This or That hästversion

Haft en sån seg dag idag, så idag kör jag två listor istället!
 

När går du och lägger dig på kvällen?
På vardagar är det när jag är klar - kan bli allt från 22 till 23:30 beroende på om jag ridit eller inte, på helgen blir det oftare tidigare, ibland ännu senare. Har alltid som mål att somna vid 22 på vardagar men oftast blir det runt 23-00.

Vad är det sista du gör på kvällarna?
Beror också på dagen men oftast kör jag nån liten sociala medier-runda. Ibland om det är bra förslag på YouTube kan jag fastna i nån YouTubeträskslinga men oftast "tar det slut". Somnar nästan alltid till podd, jag kan inte med musik och sov alltid till tystnad förut men nu är det nästan tvärtom. Kan somna i tyst rum med men har jag svårt att sova sätter jag en podd på att stänga av efter 10-15 minuter och det är inte ofta jag är vaken när den stänger av sig, vilket säger rätt mycket då jag nästan hela livet haft rätt svårt att somna snabbt (om jag inte är supertrött såklart).

Hur lång tid spenderar du i badrummet varje kväll?
Extremt kort, bara avsminkning, borsta tänderna, ta tabletter & så är jag klar. Ibland tömmer jag kattlådorna också. Jag tar B12 varje dag och MSM & Zink typ varannan dag, ibland varje. Jag tog inte zink i början av vintern för att jag tyckte att jag mådde bra utan och inte MSM heller då jag tyckte att mina leder var bättre. Men sen började jag känna mig krasslig vid December, mina naglar gick av hela tiden och då kom även zinkbristsfläckarna på naglarna så jag började äta båda igen och nu har jag starka fina naglar igen och är frisk trots att alla och deras barn på jobbet är sjuka. Zink alltså, vilken grej det är! 

Är kvällsfika viktigt?
Nja, jo, är ju uppvuxen på det men jag äter ju ofta middag efter stallet = runt 21-22 så det blir ofta mat/kvällsfika i ett. Däremot kör jag gärna en kvällsfika på helgen där te är MÅSTE.

Är du kvällstrött?
Nej, inte alls. Är nattmänniska, så tvärtom kan jag vara supetrött hela dan och piggna till på kvällen.

Vad har du för kvällsrutin?
På vardagar när kjag kommer hem från stallet äter jag nånting, kan vara allt från att jag lagar nåt, till att jag bara äter te & rostmackor, alltid framför teven, vanligtvis till YouTube eller om nåt nytt avsnitt kommit på Netflix. Orkar inte se någon "tung" serie då utan gärna nån 20 min-komedi eller som sagt YouTube. Bäst är Therese Lindgren, sen Ida Warg (även om hon är lite för glättig för mig, men hon gör bra content som det heter). Annars är Elfstrands oftast alltid bra och en stor favorit är LeighAnnVlogs. Hon har en beautykanal som jag inte följer men hon gör helgvloggar som är så mysiga. Jättesöt Texastjej med en trebent chihuahua. Bdara varannan dag, ibland färre, det styrs mest av om jag fryser och/eller behöver tvätta håret. Ibland ser jag nån serie i sängen men det är mer på helgen. Kollar alltid sociala medier en stund innan jag sätter på en podcast & somnar.

Hur ser en perfekt kvällsstund ut?
På fredagar och lördagar när jag inte eller iallafall sällan känner nån press att gå och sova pga jobb nästa dag. Det spelar eg ingen roll vad jag gör men bara vetskapen att jag inte behöver ha koll på tiden varje sekund av dagen som det är övriga veckan är sååå skönt! 

Hur går du klädd på kvällen?
Antingen mitt tunnaste lager ridkläder som jag haft på mig, eller badrocken (om jag badat). 

Vad är det bästa med kvällen?
Lugnet. Jag hinner aldrig med nånting på vardagar med stressigt jobb, pendling, hinna med stallet, hinna hem och äta, hinna sova.. så stunden i soffan mellan stall & säng är den lugnaste för mig på vardagar. Även på vardagarna är det iallafall en liten liten stund när jag inte är slav under klockan.

 

 
Ponny / Häst
Sadel / Barbacka
Spö / Sporrar 
Hjälm / Väst
Hoppning Dressyr
Litet stall / Stort stall
Schabrak / Vojlock
Brun sadel/träns / Svart sadel/träns
Ta in hästen från hagen / Släppa ut hästen i hagen  
Benskydd / Lindor
Fux / Skimmel
Packa påsar / Mocka
Stegra / Bocka
Rida själv / Rida i grupp
Pigg / Seg
Hoppa högt / Hoppa lågt 
Rida med musik / Rida utan musik
GHS / Falsterbo 
Chaps / Ridstövlar
Helskodda ridbyxor / Oskodda ridbyxor
Paddock / Ridhus
Tävla / Träna
Rida på sommaren
 / Rida på vintern